Guvernul italian este nemulțumit de volumul de autovehicule produse de fabricile Fiat, care altădată susțineau competiția cu Germania pentru țara cu cea mai mare industrie auto. Stellantis, prin brandurile italiene, mai fabrică doar un sfert din volumul pe care Fiat și mărcile din portofoliu îl atingeau în urmă cu decenii.
Producția de autovehicule a Stellantis, în Italia, a fost în 2022 de numai 473.000 de unități, mai puțin de un sfert față de nivelul de 2,2 milioane câte erau fabricate în anii 1989. Acela a fost vârful de producție al industriei auto italiene, care s-a mai menținut la peste 1,5 milioane timp ce aproximativ un deceniu. Declinul grupului Fiat a fost oprit pentru scurt timp, între 2015 – 2018, însă lipsa de investiții și expansiunea companiei peste hotare, cu uzine contruite în țări cu salarii mai mici, au lovit puternic economia locală. Stellantis, care s-a născut din fuziunea dintre Fiat – Chrysler și PSA Peugeot Citroen, nu a schimbat aproape nimic în această stare de fapt, chiar dacă au fost anunțate modele noi, în viitor, în uzinele italiene.
Ceea ce-și dorește Carlos Tavares, pentru a face fabricile Fiat rentabile, este o reducere a forței de muncă, iar acest lucru este dificil de atins. Cel mai vândut model al mărcii Fiat, 500, este fabricat în Polonia, acolo urmând să fie introdus în producție și noul 600, un mini SUV cu trăsături asemănătoare. În Italia mai este produs doar Fiat Panda, SUV-ul 500X, împreună cu Jeep Renegade, și LCV-ul Ducato.
La cererea guvernului italian de majorare a investițiilor și creștere a producției locale, Tavares a spus că „Stellantis produce doar acolo unde este competitivă”. Acesta este motivul pentru care reprezentanții guvernului s-au întâlnit cu CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, pentru a căuta soluții astfel încât producția să ajungă din nou la pragul de un milion de vehicule. Una dintre soluții ar fi introducerea unui nou model, unul electric, dar care va veni cu reduceri de personal masive.
Italia are peste 270.000 de angajați în industria auto, din care circa 45.000 sunt angajați ai Stellantis, iar sindicatele se tem că o restructurare masivă cerută de Stellantis ar putea elimina până la un sfert din acești angajați. De cealaltă parte, guvernul vrea să ofere ajutor financiar, inclusiv din surse europene, pentru a stimula producătorul național, care până acum a înclinat balanța în favoarea Franței, cealaltă jumătate din portofoliul european al grupului.