Cererea cea mai mare vine, însă, din transportul internațional, unde concurența este foarte mare pe piață.
Cum mulți români preferă să lucreze în străinătate, firmele din sector au început să aducă șoferi din țări extracomunitare precum Pakistan sau Emiratele Arabe Unite, avantajul fiind că permisele de conducere emise acolo pot fi preschimbate în România fără examen auto.
Procesul complet, de la selecție și până la momentul în care șoferul poate să intre efectiv în activitate, durează între 6 și 9 luni, contractele fiind semnate pe minimum doi ani, arată Termene.ro.
Cerere mare
Melania Pop, Managing Partner, International Work Finder, spune că deficitul major de personal din România face ca tot mai multe companii să solicite șoferi extracomunitari, în special pentru transport rutier de marfă – categoriile C și CE – dar și pentru transport persoane, categoria D.
Așa cum era de așteptat, cele mai multe solicitări vin de la companiile care se ocupă cu transportul internațional, unde firmele românești concurează cu operatori din Europa de Vest pentru a-și putea menține rutele din comunitate.
„În cazul nostru, vorbim deja de un fenomen de amploare. Cererile pentru șoferi extracomunitari au crescut cu aproximativ 30–40% în fiecare an, începând cu 2023, iar clienții noștri – companii din logistică și intermodal – indică o nevoie tot mai acută de personal pe aceste poziții. Este o creștere susținută, pe care o vedem atât în volumele cerute, cât și în frecvența proiectelor lansate”, a declarat pentru Termene.ro Melania Pop, Managing Partner, International Work Finder (IWF) .
Aceasta susține că se așteaptă ca interesul să continue să crească, pentru că nevoia de șoferi profesioniști persistă, iar oferta locală nu acoperă cererea. În plus, intrarea României în spațiul Schengen, presupune mai multe contracte, mai multe rute și o nevoie și mai mare de personal calificat.
„Pentru companiile care vor să crească, recrutarea din afara UE rămâne nu doar o opțiune, ci o soluție strategică”, menționează Melania Pop.
Șoferi din Pakistan
Reprezentantul IWF afirmă că tendința s-a accelerat clar în ultimele 24 de luni, odată cu agravarea deficitului de șoferi în România.
Trebuie menționat, însă, faptul că recrutarea în domeniul transportului este mai complexă decât în alte industrii, pentru că nu toate permisele de conducere emise în afara Europei pot fi folosite în România. Acesta este și motivul pentru care compania recrutează exclusiv din țările incluse în Ordinul MAI nr. 163/2011, adică din state care fac parte din convențiile internaționale de recunoaștere a permiselor.
În cazul IWF, este vorba, în principal, de șoferi din Bangladesh, Pakistan și chiar dinEmiratele Arabe Unite, avantajul fiind că permisele de conducere emise acolo pot fi preschimbate în România fără examen auto.
„Noi alegem să recrutăm doar din aceste țări, tocmai pentru a evita blocajele administrative și pentru a ne asigura că șoferii pot fi integrați rapid în câmpul muncii. Este o decizie strategică – ne uităm la eficiența operațională, dar și la respectarea procedurilor legale”, precizează Melania Pop.
Procesul de recrutare
Recrutarea presupune un proces de selecție riguros și durează în medie 2–6 săptămâni, în funcție de țară și complexitatea proiectului, arată reprezentantul IWF.
Pentru a susține atestarea RAR, candidații au nevoie de experiență de 16-17 ani în domeniu. Pe lângă asta, contează și alte criterii esențiale: nivel ridicat de autonomie în lucru, capacitatea de a naviga independent și, foarte important, un nivel bun de limba engleză.
„Procesul complet, de la selecție până la momentul în care șoferul este pregătit să intre efectiv în activitate, durează între 6 și 9 luni. Contractele se semnează pe minimum 2 ani, iar noi ne ocupăm de tot procesul logistic și birocratic”, declară Melania Pop.
Pachetele oferite sunt similare cu cele ale șoferilor români, cu un amendament important: șoferii extracomunitari primesc și cazare gratuită, iar echipa IWF se ocupă de integrarea lor completă.
IWF are o rețea de peste 70 de coordonatori regionali care îi sprijină pe șoferi în tot procesul de adaptare: de la obținerea documentelor, la deschiderea unui cont bancar sau programarea la medic.
„Ne asigurăm că au parte de training, că înțeleg procedurile companiei și că sunt pregătiți să performeze încă din prima zi în care urcă la volan”, precizează specialistul în recrutare.
Pentru ca angajatorii să vadă concret cine sunt oamenii pe care îi agenția îi aduce, li se pune la dispoziție înregistrări video de evaluare din teren.
IWF, înființată în 2015, oferă soluții integrate, recrutând atât personal non-UE, cât și români, în funcție de specificul pozițiilor. Compania pune la dispoziția clienților inclusiv oameni care pot forma, gestiona sau integra echipele din teren – fie că vorbim de coordonatori, traineri, personal administrativ sau middle-management.
Deficit major
În România, deficitul de șoferi de camion este foarte mare - circa 150.000 de șoferi de camion, categoriile D, C și E, potrivit datelor din piață.
Mulți șoferi preferă să lucreze în străinătate datorită salariilor mai mari, ba chiar au fost cazuri în care au trecut la firme de stat, cum ar fi de exemplu STB.
Salariul unui șofer în România pornește de la circa 3.500 lei net pe lună, după cum declarau în septembrie 2024 reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) pentru Termene.ro, după care urcă până la 6.000 - 7000 de lei net/lună. La transportul de marfă se ajunge chiar și la 10.000-12.000 lei net pe lună. Pentru cei care efectuează curse externe se mai adaugă și sporurile, în cuantum semnificativ.
Spre comparație, românii care preferă să lucreze ca șoferi de TIR pentru firme din Vestul Europei pornesc de la un salariu de 2.500 euro pe lună. Sunt, însă, și o serie de condiții pentru a ajunge aici, cum ar fi o experiență minimă de câteva luni, cunoașterea unei limbi străine la un nivel minimal, care să permită comunicarea cu dispeceratul. De asemenea, ei mai trebuie să aibă grijă de camion, remorcă și de marfa transportată și să fie punctuali.
În România activează peste 200.000 de firme în sectorul transporturilor, care dispun de circa un milion de angajați.













