Dacă vezi conceptul R17 Restomod, realizat de Ora Ïto, imediat detaliile lui îți amintesc de bătrâna Dacia 1300. Mulți ar putea spune că e doar o iluzie, însă coupe-ul Renault 17 care a stat la baza noului concept a fost creat din berlina Renault 12, cea care a fost produsă și în România, sub marca Dacia.
Renault 17 (împreună cu Renault 15) a fost la momentul lansării sale oficiale o apariție spectaculoasă, iar versiunea TS a adus și performanță, pe lângă liniile atipice. Puțină lume știe însă că celebrul coupe al francezilor a fost derivat din Renault 12, exact automobilul licențiat pentru a fi produs în România, sub numele Dacia 1300, de statul român.
Practic, pentru a completa gama, spațiul dintre R12 și R16, francezii au conceput această nouă caroserie, care a preluat integral șasiul și grupurile motopropulsoare de la R12 și a oferit o versiune sportivă, continuată mai târziu cu și mai celebrul Fuego.
Produse timp de 8-9 ani, Renault 15 și Renault 17 au reprezentat versiunea coupe a lui R12, pentru clienții aflați în căutarea unei astfel de caroserii.
După mai bine de 50 de ani, Renault își readuce la viață istoria, printr-un parteneriat cu designerul Ora Ïto, specializat în design industrial și reintepretări ale unor produse celebre. Așa s-a născut R17 Restomod, un showcar ce va fi expus la Paris, în standul francezilor.
Noul concept este, înainte de toate, electric, pentru a sublinia apartenența la șirul de propuneri din această categorie pe care Renault le-a făcut odată cu instalarea lui Luca de Meo la conducerea companiei.
„Revizitarea unui vehicul emblematic precum Renault 17 a fost o provocare deosebit de interesantă. Lucrând alături de Renault, am reușit să-mi articulez viziunea artistică și să creez un model sculptural așa cum mi-l imaginam”, spune designerul Ora Ïto.
Renault a pus accent în strategia sa de marketing din ultimii patru ani pe moștenirea franceză a anilor 60 – 70, pe spiritul Nouvelle Vague, al culturii franceze.
„R17 a făcut parte din cultura pop, un model iconic al anilor 1970 prin designul său avangardist și personalitatea îndrăzneață. Acest proiect celebrează designul iconic original al Renault, oferindu-i în același timp o notă contemporană și caracteristici noi pentru a crea o experiență care transcende generațiile. La Renault, suntem mândri să colaborăm cu designeri îndrăzneți și talentați, cum ar fi Ora Ïto, pentru a reinventa modelele noastre emblematice, rămânând în același timp fideli spiritului mărcii”, explică Arnaud Belloni, Chief Branding Officer și VP, Renault Brand.
Ora Ïto a colaborat pentru realizarea lui R17 Restomod cu designerii Renault, Sandeeep Bhambra și Gilles Vidal. „Am lucrat la o temă retro-futuristă, aproape cinematografică. Am vrut să drapez Renault 17 într-un al doilea înveliș, prezentând designul și oferindu-i în același timp un aspect mai contemporan în ceea ce privește fluxul, dinamica și raționalitatea, prin propria mea abordare asupra designului și propria mea semnătură: simplexity. Am vrut să simplific aspectele mai complexe”, mai spune Ora Ito.
Din punct de vedere tehnic, propulsia complet electrică a lui R17 Restomod are o putere de 270 CP, generată de un motor amplasat în spate. Șasiul său este creat din fibră de carbon, ceea ce contribuie la o greutate redusă a mașinii, de numai 1,4 tone. Interiorul a fost creat pentru a reproduce standardele originale, scaunele fiind reproiectate pe o structură originală, având o tapițerie inspirată de designul interior, cu suprafețe de satin și boucle. Bordul dispune de tehnologie modernă, cu un ecran central și patru ecrane dreptunghiulare care reproduc vechile cadrane ale lui Renault 17.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Fără prea multe oferte rămase pe piața de mașini noi, românii au dat năvală să importe mașini diesel second-hand, în special din Germania. Mașinile electrice au rămas doar excepții
„Am păstrat cele mai distinctive caracteristici de design ale Renault 17, începând cu partea frontală. Scopul meu a fost să adaug stil și fluiditate, dar fără a modifica caracteristicile specifice ale lui R17”, mai explică designerul.
Dacia 1300 a beneficiat de-a lungul timpului de mai multe încercări de reinterpretare într-o cheie modernă, dar cea mai spectaculoasă propunere a venit de la Theodor Ioan Tănase, un tânăr angajat Dacia care a creat pe computer designul unei mașini echipată cu cele mai noi tehnologii, inclusiv camere video în loc de oglinzi retrovizoare și display-uri moderne la interior.