Compania Națională Poșta Română (CNPR), controlată de statul român, a rămas fără furnizor de energie electrică la jumătatea lunii, după ce i-a expirat fostul contract de furnizare și nu a reușit să încheie un altul în timp util, astfel că a fost preluată, potrivit legislației în vigoare, de către furnizorii de ultimă instanță asociați cu operatorii regionali de distribuție, până va reuși să încheie un nou contract de furnizare pe piața concurențială.
CNPR a transmis pe 9 și 10 august adrese către Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) prin care a solicitat preluarea de către furnizorii de ultimă instanță, începând cu data de 15.08.2017, a locurilor sale de consum, "ca urmare a expirării perioadei de valabilitate a contractului de furnizare a energiei electrice ȋn vigoare și imposibilității de a încheia un nou contract până la data de 15.08.2017", se arată într-un comunicat al ANRE.
În iulie anul trecut, Poșta Română a încheiat un acord-cadru de furnizare de energie pe 4 ani cu furnizorii Tinmar Energy București, E.ON Energie Romania Târgu-Mureș și Elsaco Energy Botoșani, în valoare de aproape 29 milioane lei plus TVA, urmând ca ulterior să semneze patru contracte subsecvente, fiecare cu valabilitate pe 12 luni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Furnizorul Elsaco Energy Botoșani a intrat în insolvență în mai anul acesta, printre cauze numărându-se și criza de pe piața engros de energie din luna ianuarie 2017, când, din cauza iernii friguroase, a creșterii consumului și a insuficienței producției, în special a celei hidro, prețurile pe bursa OPCOM s-au majorat amplu, ceea ce a provocat probleme financiare grave mai multor furnizori, unii intrând în insolvență sau chiar în faliment.
Poșta Română deține în întreaga țară un număr de 1.741 de locuri de consum și estima, pentru 4 ani, un necesar de energie situat între 47.229 și 70.843 MWh.
În baza legislației în vigoare și a deciziilor ANRE, aceste locuri de consum ale CNPR au fost preluate de furnizorii de ultimă instanță asociați cu operatorii regionali de distribuție, respectiv de către Enel Energie Muntenia, Enel Energie, Electrica Furnizare, CEZ Vânzare și E.ON Energie. Aceștia practică tarife reglementate stabilite de ANRE, care sunt însă mai mari decât cele care pot fi obținute pe piața concurențială, mai ales de către un client industrial cu consum mare, cum este CNPR. Printre justificările acestor tarife se numără chiar obligația de a prelua instantaneu clienți care, precum CNPR, rămân din diferite motive fără furnizor.
Astfel, Poșta a trecut în portofoliul de clienți al furnizorilor de ultimă instanță "începând cu data de 15.08.2017 și până la data trecerii locurilor de consum preluate, în condițiile legii și ale reglementărilor în vigoare, la un furnizor concurențial", potrivit ANRE.
CITEȘTE ȘI Dragnea: În acest an sunt producții agricole istorice, și datorită ajutorului lui DumnezeuProblema este că, după majorările dramatice de prețuri din ianuarie, care s-au repetat în unele momente și în vară, furnizorii de energie au devenit reticenți față de clienții mari.
În raportul anual pe 2016 al companiei se arată că, din cauza faptului că RCS&RDS practică prețuri fixe în contractele cu consumatorii finali cărora le furnizează energie, creșterile de prețuri de pe bursa angro la energia cumpărată de companie afectează rezultatele operaționale și situația financiară a acesteia. Compania explică faptul că cererea din partea marilor clienți industriali este mult mai volatilă și mai greu de estimat în avans decât cea a consumatorilor casnici și a micilor firme, iar contractele de furnizare ale RCS&RDS prevăd că această cerere trebuie satisfăcută integral, indiferent de cantitățile solicitate. Coroborat cu volatilitatea prețurilor de achiziție de pe bursă și cu prețurile fixe de vânzare, acest lucru sporește riscul pierderilor.
CITEȘTE ȘI Consultant: Vremea rea, tarifele mari și apartamentele în regim de închiriere au scăzut gradul de ocupare a hotelurilor de pe litoral"Creșterile neobișnuit de mari ale prețurilor de achiziție a energiei în ultima parte din 2016 și la începutul lui 2017, datorate parțial frigului, parțial disfuncționalităților pieței, ne-au provocat pierderi semnificative pe această linie de business în perioadele respective. Pentru a ne reduce expunerea la această volatilitate, suntem în prezent în proces de refocusare a operațiunilor de furnizare de energie către consumatorii casnici și întreprinderile mici și mijlocii, concomitent cu reducerea volumului de energie livrat marilor consumatori industriali", se menționează în raportul RCS&RDS.
Poșta Română este controlată de Ministerul Comunicațiilor – 75% și Fondul Proprietatea – 25%. Anul trecut, afacerile companiei au crescut cu 2,4%, la 1,135 miliarde de lei, iar profitul net a atins 10,45 milioane de lei, de la o pierdere de 34,01 milioane de lei în 2015.
În primul semestru din 2017, CNPR a înregistrat o creștere cu 12,5% al profitului net, la 17,8 milioane lei, și un avans cu 1,7% al veniturilor, la 572,57 milioane lei.