Organizația independentă EuroNCAP a publicat noi rezultate ale testelor realizate pe sistemele de asistență la rulare, cele care fac parte, în cele din urmă, din complexul sistem de conducere autonomă. Cele mai noi modele testate au fost Nissan Ariya, Renault Austral și Alfa Romeo Tonale, dintre care doar ultimul a ratat scorul maxim.
Mașinile complet autonome, fără șofer, nu există încă pe șosele, dar până la apariția lor, cea mai mare parte a sistemelor de asistență care compun întregul sunt disponibile pe autovehiculele de serie ale momentului: adaptive cruise control, lane assist, emergency brake assist, pentru a da doar câteva exemple, care pot avea denumiri diverse. Acestea fac obiectul unor teste separate efectuate de EuroNCAP, cu evaluări diferite de cele de impact.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Până acum, în testele desfășurate din 2018 și până în 2022, mai multe modele, în special electrice, s-au remarcat în aceste teste, VW.ID3, Mercedes EQE sau BMW iX3 fiind doar cele mai bune exemple.
În 2023, primul test a cuprins SUV-urile Renault Austral, echipat cu motorizare cu combustie, Nissan Ariya, complet electric, și Alfa Romeo Tonale, cel mai nou SUV al italienilor, cu motor de asemenea cu combustie. Rezultatele au fost diferite, cu scoruri foarte bune pentru modelele Renault și Nissan, care au primit patru bile din patru, în timp ce mașina italiană a primit doar două bile din patru.
La Renault, sistemul se numește Assisted Driving și cuprinde controlul frânării în caz de impact iminent, prin AEB (Asissted Emergency Brake), atât pentru mașini, cât și pentru pietoni sau bicicliști, prin Lane Support, care controlează rularea pe benzi, și Speed Assistance, care include cruise control adaptive. Scorul obținut este de 77%, la competența asistării, cu 80,8 puncte la prima categorie analizată, angajamentul șoferului. Acesta include informațiile transmise șoferului (25 din 25), afișarea statutului și schimbărilor sistemului (20,8 puncte din 25), monitorizarea șoferului (doar 10 puncte din 25) și colaborarea cu șoferul (25 din 25). La a doua categorie, asistența vehiculului, scorul a fost de 77,3 din 100. Aici este inclusă asistența de tip pilot automat (cruise control), care controlează viteza mașinii. Scorul a fost de 19,2 din 25, fiind analizate asistența pe baza semnelor de viteză de pe șosea, asistența în sens giratoriu, asistența în intersecții (nu există la Renault). La apropierea de o mașină, scorul a fost de 28,1 din 40, fiind analizat comportamentul în diferite situații (apropierea de mașină lentă, apropierea de mașină care frânează, apropierea de mașină care accelerează, de mașină care taie calea, etc.). La asistența asupra direcției, scorul a fost de 30 din 35, din cauza unui rezultat mai slab la viteze de 120 km/h. De asemenea, sistemul Renault nu asistă schimbarea benzii.
Și testele de backup în caz de eroare au fost foarte bune, cu 25 de puncte din 25, iar reacția la lipsa de răspuns a șoferului scorul a fost de 20 de puncte din 25. În total, la Safety Backup scorul a fost de 92%, cu 47,3 din 50 de puncte la evitarea coliziunilor în diverse scenarii.
Pentru comparație, Mercedes EQE a fost evaluată cu 85% puncte la competența sistemului de asistență și 100% la backup-ul sistemului, iar Polestar 2 cu numai 53% puncte și 88% la Safety Backup. Tesla Model 3, testată în 2020, a avut un rezultat dezastruos, cu doar 36% punctaj la sistemele de asistență și 95% la backup-ul sistemului.
„Mașinile i-au impresionat pe inginerii de testare cu scorurile lor complete de 25 de puncte la testele de conducere în colaborare, sugerând că aceste vehicule funcționează bine cu șoferul și nu permit o dependență excesivă de sistem. Impresionantă este și capacitatea sistemelor de a reacționa la caracteristicile drumului, încetinind pentru viraje mai strânse și sensuri giratorii, sporind siguranța șoferului, reducând în același timp oboseala” se arată în documentul final care conține rezultatul testului Renault Austral.
Al doilea SUV testat în acest an de EuroNCAP a fost Nissan Ariya, un automobil complet electric, lansat de japonezi anul trecut și intrat pe piață în acest an, în Europa. Cifrele obținute de acesta pentru sistemele de asistență a fost asemănătoare cu cele de pe Austral, cu un rezultat mai slab la back-up-ul sistemului în caz de eroare. Scorul total pentru competența asistenței este 77%, identic cu Renault Austral, dar distribuția punctelor pe categorii a fost diferită. A primit punctaj maxim, 25 din 25, la informațiile referitoare la sistem, dar și 25 din 25 la afișajul privind statutul și schimbările. La monitorizarea șoferului același punctaj slab, 10 din 25. În plus, față de Renault, este disponibilă asistența la intersecții, în minus este comportamentul sistemului în situația în care se apropie de un vehicul staționat. Punctajul pentru performanța adaptive cruise control a fost de 28,1 din 40. Nici Ariya nu oferă asistență la schimbarea benzii și are scoruri medii la asistența în curbe.
CITEȘTE ȘI Piața auto a crescut rapid în luna mai, odată cu livrarea mașinilor cumpărate prin RablaÎn ceea ce privește al treilea SUV, Alfa Romeo Tonale, EuroNCAP spune că una dintre problemele acestui automobil este legată de promovarea înșelătoare privind automatizările existente. În plus, „sistemul are niveluri modeste de asistență pentru vehicule și la implicarea șoferului”. Scorurile bune au fost la backup-ul sistemului. În total, punctele obținute de Tonale au fost 54% la competența sistemului de asistență și 76% la back-up. Mașina a avut probleme atât la nivelul de informare a șoferului, cât și la afișarea statusului sistemului. Mașina nu își adaptează viteza în viraje, intersecții sau giratorii, și a obținut scoruri mici la apropierea de o mașină staționată. A primit scor foarte mare la asistența în viraje.
Cercetările au arătat că părăsirea neintenționată a unei benzi și ieșirea de pe autostradă, din cauza distragerii atenției sau a somnolenței, precum și intrarea în mașina din față sunt cele mai frecvente două accidente care pot apărea șoferilor atunci când conduc pe o autostradă. Sistemele de conducere asistată, atunci când sunt utilizate corespunzător, ajută la abordarea acestor situații, menținând șoferii în alertă și încercând să compenseze acțiunile rezultate din oboseală. Aceste sisteme pot conduce mașina pe banda sa și asigură menținerea unei distanțe de siguranță față de vehiculul din față, permițând mașinii timp să frâneze în siguranță.
Euro NCAP spune că aceste sisteme, deși sprijină șoferul, nu sunt acolo pentru a prelua rolul acestuia. Instituția încurajează o abordare colaborativă sau echilibrată a sistemului, una în care sistemul și șoferul lucrează mână în mână pentru a controlul mașinii.