Fără prea multe oferte rămase pe piața de mașini noi, românii au dat năvală să importe mașini diesel second-hand, în special din Germania, în timp ce mașinile electrice au rămas doar excepții, chiar dacă prețul de achiziție la mâna a doua este mai redus. Pe piața de mașini noi, procentul diesel a continuat să scadă.
Preferințele românilor în materie de motoare ale mașinilor pe care și le cumpără diferă substanțial, dacă ne uităm la mașinile noi, în raport cu cele vechi. Atunci când își cumpără o mașină rulată din import, românii preferă indiscutabil motorul diesel. Deocamdată, ponderea mașinilor electrice în această categorie, a importurilor second-hand, este foarte mică, după cum arată datele privind înmatriculările analizate în exclusivitate de Profit.ro.
În luna august, numărul de automobile second-hand intrate pentru prima dată în parcul auto (din import) a fost de 27.569 unități. Dintre acestea, nu mai puțin de 19.053 de autoturisme, adică 69,11%, au fost diesel. Este o pondere uriașă, comparativ chiar și cu mașinile pe benzină.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acestea au însumat 6.010 unități, iar dacă adăugăm și puținele motoare cu GNC și GPL, totalul este de 6.174 de autoturisme, adică 22,4%. În același timp, românii au început să importe mașini rulate hibrid, fiind înmatriculate 1.528 de unități, respectiv 5,54%, mild și full hybrid, precum și 625, adică 2,27% PHEV.
Față de anul trecut, se poate observa o scădere ușoară la diesel, cu aproximativ 3 puncte procentuale (19.221 unități în 2023), și o creștere a hibridelor (2023: 888 unități, 3,37% pentru mild și full hybrid, precum și 434 unități, 1,65% PHEV). În schimb, numărul de mașini pe benzină a crescut (2023: 5562 unități, 21,9%).
CITEȘTE ȘI Dacia anunță la Paris cum se va numi noul SUV, una dintre cele nouă premiere mondiale și concepte ale Renault Group. Propriul stand, în care va fi expusă toată gama mărciiPentru comparație, precizăm că pe piața de autoturisme noi, procentul mașinilor diesel cumpărate, potrivit acelorași date analizate de Profit.ro, a fost de numai 8,82%, în luna august, dintr-un total de 9.970 autoturisme înmatriculate, în timp ce mașinile pe benzină au urcat la 29.01%.
Ponderea cea mai mare au avut-o însă motorizările hibrid (mild și full hybrid), care cu 4.297 unități au urcat la 43,1%. Acest lucru se datorează faptului că aproape toți constructorii auto, inclusiv Dacia, au electrificat motoarele pe benzină, prin adăugarea unui motor electric și a unei baterii de 48 de volți.
CITEȘTE ȘI ”O declarație de faliment”: Sindicatele atacă VolkswagenTotodată, mașinile PHEV au înregistrat un volum de numai 373 unități, adică 3,74%. Interesant este și faptul că peste 10% din piață este acoperită de motoarele benzină + GPL, fiind vorba, evident, de cele vândute de Dacia. În acest context, vânzările de automobile electrice au scăzut la doar 4,95% din piață, respectiv 494 unități. Situația este totuși mult mai bună decât pe piața de second-hand de import, unde procentul a fost de numai 0,66%.
Cele mai cumpărate mașini electrice second-hand
Așa cum era de așteptat, cel mai cumpărat (a se citi importat) automobil electric a fost, în august, Tesla Model 3, un număr de 34 de astfel de vehicule rulate fiind introduse în circulație pentru prima dată, în România. Pe locul al doilea, surprinzător sau nu, s-a aflat Hyundai Kona, o mașină accesibilă și cu performanțe electrice decente.
Numărul de unități înmatriculate a fost de 27. Pe locul 3, unul dintre primele vehicule electrice din Europa, Audi e-tron, cel care mai târziu avea să se numească Q8 e-tron. Apoi, lista de mașini electrice importate de români continuă cu Tesla Model S (9 exemplare), Renault Zoe (8 unități), Porsche Taycan (7 exemplare). Tesla Model Y a venit doar în 5 exemplare, de aceea se află doar pe locul 8, fiind urmat de Mercedes EQE și BMW i3.
CITEȘTE ȘI FOTO Leapmotor deschide vânzările în România pentru primele două modele, prin Autoitalia, importatorul FIAT. Când vor fi anunțate prețurile pentru concurentul SpringÎn total, au fost înmatriculate pentru prima dată în circulație 183 de automobile second-hand, reprezentând 46 de modele diferite. Este o creștere față de anul trecut, când erau importate doar 100 de autoturisme electrice, iar ponderea lor era de numai 0,38% în totalul importurilor SH.
Cele mai vândute mașini second-hand de import
Pentru a încheia analiza cu o privire de ansamblu asupra celor mai cumpărate mașini second-hand din import, să precizăm că, față de anul trecut, s-a petrecut o schimbare. Cel mai popular autoturism a fost în luna august VW Golf, care a depășit, cu un total de 1.467 unități. Volumul a fost apropiat de cel de anul trecut, însă acum vechiul lider, Passat, a coborât pe locul al doilea, cu 1.266 unități.
CITEȘTE ȘI Norvegia - Nou record mondial la mașini electricePe locul trei s-a aflat Skoda Octavia, un model care este popular deopotrivă și pe piața de mașini noi. Mai departe, pe locul patru a urcat Renault Megane, urmat de Audi A4, iar pe locul șase se află Dacia Duster, o mașină pe care românii o cumpără din Germania la prețuri mai bune decât din România. Ford Focus, VW Tiguan, Nissan Qashqai și VW Polo sunt celelalte mașini rulate pe care românii le-au preferat în această vară.
Top 10 mașini import SH | ||
VOLKSWAGEN | GOLF | 1467 |
VOLKSWAGEN | PASSAT | 1266 |
SKODA | OCTAVIA | 703 |
RENAULT | MEGANE | 671 |
AUDI | A4 | 651 |
DACIA | DUSTER | 618 |
FORD | FOCUS | 580 |
VOLKSWAGEN | TIGUAN | 571 |
NISSAN | QASHQAI | 403 |
VOLKSWAGEN | POLO | 383 |