China a decis să-și schimbe politica privind constructorii străini de automobile, pentru a stimula dezvoltarea de automobile electrice. Guvernul chinez ia în calcul să permită constructorilor occidentali deschiderea de fabrici pentru mașini electrice fără să mai aibă nevoie de un partener local.
Din dorința de a accelera dezvoltarea de automobile electrice și înlocuirea celor existente, poluante, cu cele fără emisii, autoritățile din China au în plan să schimbe legislația în privința investițiilor străine din industria auto. În momentul de față, nicio companie străină nu-și poate deschide o divizie locală, o unitate de producție sau să vândă mașini importate, fără un partener local, o companie chineză care să dețină cel puțin jumătate din pachetul de acțiuni în sistem joint-venture.
Toți marii constructori de automobile au fabrici deschise în China alături de o companie locală. Pentru industria auto chineză acest sistem, introdus în 1994, a adus un avantaj enorm, prin accesul la tehnologie și know-how, în materie de producție de automobile. După investițiile realizate de marii giganți auto europeni sau americani în China, calitatea mașinilor chinezești a crescut brusc, la fel și expansiunea acestor mașini pe piețele lumii.
Acum, însă, guvernul chinez a ajuns la concluzia că uzinele locale nu vor putea să facă față nevoilor industriale pentru a accelera dezvoltarea mașinilor electrice la un nivel ridicat. Unul dintre motive ar fi legat de reticența constructorilor din occident de a pune la dispoziția unor parteneri chinezi tehnologia necesară producerii de mașini electrice. Aflată încă în fază de pionierat, cu costuri extrem de mari pentru dezvoltarea de platforme noi, ramura destinată producerii de mașini electrice este încă un subiect delicat și nimeni nu se grăbește să lase la îndemâna partenerilor chinezi toate brevetele de invenție.
CITEȘTE ȘI Tesla discută cu oficiali din Shanghai înființarea unei fabrici de automobile electrice în ChinaÎn acest moment, există unele parteneriate care au ca scop dezvoltarea mașini electrice, atracția exercitată de cea mai mare piață a lumii fiind explicabilă. Zotye Automobile, producător local de mașini, are înțelegeri încheiate cu Ford Motor, în timp VW Group are semnat un acord cu Jianghuai Automobile. Mai mult, Alianța Renault – Nissan și compania chineză Dongfeng au anunțat în luna august crearea unui nou joint-venture care va avea ca obiectiv dezvoltarea și vânzarea de automobile electrice în China. Cu toate acestea, schimbarea legislației ar reprezenta nu doar un semn de deschidere pentru China, ci și o oportunitate pentru industria auto de a-și deschide propriile uzine în China. Rezultatul final ar putea însemna reducerea prețurilor pentru mașinile electrice vândute la nivel global și o înlcouire mult mai rapidă a vechilor mașini cu motoare termice.
Luna aceasta, autoritățile chineze au anunțat că intenționează să stabilească un termen până la care mai pot fi produse și vândute mașini cu motoare pe benzină sau diesel, China alăturându-se astfel inițitativelor Franței și Marii Britanii, care au dat termen producătorilor până în 2030.
China și-a deschis, în 2016, porțile investițiilor străine în domeniul motocicletelor și bateriilor, acesta fiind primul pas în liberalizarea investițiilor străine din industria auto.