Cu doi ani în urmă, în noiembrie 2016, am participat, alături de mulți alți președinți de patronate din turism, la o întâlnire cu președintele PSD, Liviu Dragnea. Era înainte de alegeri și, evident, președintele partidului ne-a expus o prezentare detaliată a programului de guvernare.
Sincer să fiu, ideile pe care le-am auzit despre turism m-au făcut să cred că ne îndreptăm, în sfârșit, pe un drum corect, cu niște oameni normali, care înțeleg cât de mult poate produce pentru România această industrie fără fum. În primul rând s-a promis alocarea a circa 15 milioane de euro pe an pentru promovarea turismului, față de circa 2,5 milioane de euro, bugetul din anii anteriori. 15 milioane de euro pe an ar fi fost o sumă fără precedent în istoria promovării turismului românesc, doar că, în realitate, s-au acordat turismului în fiecare din următorii doi ani de trei ori mai puțin decât s-a promis. Iar în urmă cu câteva zile am aflat, cu stupoare, că o parte din acești bani, insuficienți oricum pentru turism, a fost tăiată la rectificarea bugetară.
Tot atunci, cu doi ani în urmă, a fost promisă dezvoltarea turismului și s-a discutat și despre Tarom, existând, și în acest caz, o promisiune: cumpărarea a 30 de aeronave noi. Era clar că viitoarea guvernare avea de gând să facă treabă serioasă!
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ceea ce, însă, nu poate să spună niciodată un președinte de partid, este CE CALITĂȚI VA AVEA VIITORUL MINISTRU! Degeaba are partidul gânduri mărețe, dacă nu are și omul care să le pună în practică, și se pare că, la acest capitol, Liviu Dragnea nu a avut deloc mână bună. În 2017 l-a numit la cârma Ministerului Turismului pe Mircea Dobre, o persoană deschisă, deputat, finanțist, cu multe informații despre zona turismului, familia sa fiind proprietară de hoteluri pe litoral. Cu toate acesta, a pornit cu stângul când a solicitat un buget de promovare mai mic, având certitudinea că nu o să îl poată folosi.
Și evident că nu a reușit!
De la 15 milioane euro promiși pentru anul 2017, bugetul de promovare a turismului a fost, în realitate, de 5 milioane euro, sumă din care Mircea Dobre a "reușit" să cheltuiască puțin sub 2 milioane, adică sub 40%!
În plus, Mircea Dobre a mai "reușit" ceva important: a decis brusc, la "sugestia" prim-ministrului de atunci, Mihai Tudose, să închidă toate birourile de promovare externă ale României. De ce? Nu a înțeles nimeni, pentru că nu a dat nicio explicatie... Ba da, a dat, totuși, explicația stupidă că "s-au îmburghezit directorii birourilor, care stau acolo de ani de zile..." Rușinos.
În rest, niciun proiect de lege de sprijinire a relansării construcției de hoteluri și nimic altceva, nicio lege a turismului... Singura lege pe care ministrul Mircea Dobre a reușit să o dea se referea la garantarea banilor turiștilor de către agențiile de turism. O lege incompletă, dar care există și rezolvă, în mare, această problemă.
Luptele interne ale "marelui partid" au dus la schimbarea lui Mircea Dobre cu Bogdan Trif, un tânăr din Sibiu ambițios, băiat de fost primar, hotărât să facă o carieră politică cu orice preț. Din păcate, în primele 7 luni, rezultatele mandatului său au fost zero. În toată această perioadă a avut, însă, o revelație: trebuia să schimbe Ordonanța de garantare a pachetelor dată de Mircea Dobre, aflat acum la alt partid!
Degeaba i-au tot spus cei din jur că termenul limită la care trebuie implementată directiva la nivel european este 1 iulie, s-a dus să se roage pentru prelungirea acestui termen cu 2 luni și România fiind, astfel, singura din 27 de state membre UE care urma să facă în doar două luni tot ceea ce nu realizase în câțiva ani în această direcție.
Bogdan Trif nu a făcut altceva decât să transforme Directiva europeană în lege, cuvânt cu cuvânt. Nu a dorit să înțeleagă niciuna din discuțiile cu reprezentanții mediului de afaceri, repetând obsesiv că "dacă primim infringement, mă vor da afară". Cam acestea erau ambițiile tânărului ministru. Deși am fost chemați la dezbateri, nu a preluat absolut niciuna din propunerile noastre.
Pentru că această nereușită nu era suficientă, tânărul politruc a mai dat și un mesaj mitocănesc și veninos la adresa agențiilor de turism: "Nu mai permitem ca turiștii români să fie furați!", ca și cum agențiile de turism furau banii turiștilor.
ANAT se străduiește de 8 ani să atragă atenția asupra acestei probleme a garantării, dar nu a interesat mai pe nimeni, iar acest tânăr dornic de imagine arunca ideea cum că, vezi doamne, agențiile de turism îi fură pe turiști pentru că își permit să intre în insolvență sau faliment!
Domnilor guvernanți, de ce nu ați rezolvat această problemă mai devreme? Ce v-a impiedicat să o faceți de acum 10 ani? 7 ani? 5 ani? 3 ani? Nimic altceva decât jemenfișismul politicianului autohton... Rușinos! Rușine!
Deci, ce faceți, domnule Dragnea, cu turismul în România?
Avem doar 2 milioane de turiști străini în toată România, în timp ce vecinii noștri bulgari au 3 milioane doar pe Litoral...
Nu avem absolut nicio lege care să stimuleze investițiile în turism, motiv pentru care se construiesc foarte puține hoteluri în Români. E normal, pentru că cine are bani, face blocuri și le vinde.
Deci, unde să vină turiștii în România? Capacitățile bune sunt mereu ocupate!
Litoralul merge, de voie, de nevoie. Dar la un an ploios, cum a fost 2018, hotelierii de pe Litoral au fost puși pe butuci, agrementul fiind zero, iar concurența externă fiind acerbă.
Dați legi împotriva agențiilor de turism, domnule Dragnea, prin tinerii imberbi și dornici de afirmare pe care îi numiți, vremelnic, miniștri la turism... Și mai vreți ca agențiile să aducă turiști în România și, dacă se poate, și cu promovare zero. Dumnezeu să înțeleagă, pentru că noi nu putem..
Recent am vazut-o într- un interviu pe CNN pe celebra Kolinda, președinta Croației. Vorbea într-o engleză perfectă și am crezut că e o greșeală, dar am verificat puțin și am văzut că făcuse facultatea la Harvard. Pentru o clipă mi-a zburat mintea la Viorica noastră... și la Bogdan Trif...
Ce facem, domnule Dragnea, cu turismul ăsta?
Alin Burcea este proprietarul agenției de turism Paralela 45 și fost președinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT)