Tarifele polițelor RCA în cazul transportatorilor auto sunt calculate în funcție de frecvența și mărimea daunelor provocate de accidente, iar nivelul acestora nu poate fi modificat prin măsuri administrative, a afirmat directorul general al Allianz-Țiriac Asigurări, Remi Vignaud.
“Apar foarte multe informații false în legătură cu tarifele reale RCA pentru transportatori. Se exagerează, plecând de la situații particulare. Realitatea arată că, la nivelul portofoliului Allianz-Țiriac, pentru camioane de mare tonaj, prima medie anualizată aferentă perioadei ianuarie - iunie 2016 a fost de 7.500 de lei, în condițiile în care acestea înregistrează cea mai mare frecvență și cea mai ridicată severitate a daunelor. Or, prețul RCA este dat de ceea ce se întâmplă pe șosele și nu de măsuri administrative. Problema nu este la autorități și nici la asigurători. Prețurile pentru transportatori ar putea scădea semnificativ dacă, de exemplu, din 10 șoferi de autocamioane doar 2, și nu 4, s-ar face vinovați de producerea unui accident în trafic”, a explicat șeful companiei, liderul pieței în 2015, într-un comunicat remis Profit.ro
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunțat, vineri, că transportatorii vor intra în grevă japoneză în semn de protest față de nivelul ridicat al tarifelor la asigurările obligatorii RCA și vor circula zilnic o oră cu o viteză redusă la 30 km/h, oriunde s-ar afla în România, până când prețul polițelor va fi redus la maximum 4.907 lei pe an pentru camioane, de la 22.000 de lei în prezent.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Transportatorii au depus deja cererea oficială pentru a organiza un protest la nivel național pe 15 septembrie, la care ar putea participa 40.000 de autovehicule.
Protestul va fi organizat de UNTRR, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE2002), Federația Operatorilor Români de Transport (FORT) și Asociația Operatorilor de Transport Rutier Apulum.
Transportatorii au luat această decizie după eșecul înregistrat în negocierile purtate cu Guvernul și Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), referitoare la scăderea tarifelor RCA.
"UNTRR atrage atenția Guvernului, Parlamentului și Președinției României că transportatorii rutieri s-au săturat de lipsa de măsuri a autorităților față de criza din piața RCA, după ce tarifele pentru camioane la clasa B0 s-au dublat, ajungând la peste 22.000 de lei pe an", precizează organizația.
Transportatorii cer reducerea primelor RCA la valorile maximale cuprinse în raportul întocmit anul acesta, pentru perioada 2013-2015, de către compania de consultanță Milliman, la cererea ASF.
Asociațiile au calculat că, la o daună medie de 11.038 lei pentru un camion cu masa de peste 16 tone și o frecvență a daunei de 18,22%, prima medie ar trebui să fie de 4.907 lei, nu peste 22.000 de lei, cât este în prezent.
Patronatele solicită Guvernului să intervină prin Legea concurenței 21/1996, care permite Executivului intervenția și blocarea prețurilor pe un segment de piață, dacă este constatată existența unor dezechilibre majore.
În prima jumătate a anului, la nivelul portofoliului Allianz-Țiriac, din totalul vehiculelor aparținând persoanelor juridice asigurate RCA, mai puțin de 6% sunt autoutilitare de mare tonaj (cu masa maximă de peste 18.000 kg). În schimb, acestea au generat circa o treime din cheltuielile cu daunele întâmplate la nivelul segmentului de vehicule aparținând companiilor.
Față de aceeași perioadă a anului 2015, când aceeași categorie de autoutilitare a generat 22% din cheltuielile cu daunele întâmplate, situația s-a înrăutățit în acest an.
Reprezentanții companiei spun că trasportatorii cu autoutilitare de peste 18 tone asigurate RCA la Allianz-Țiriac au plătit, în medie, o prima anualizată de 7.500 de lei.
CITEȘTE ȘI Se schimbă regulile RCA: Asigurarea este mai ieftină dacă o cumperi online, prețuri fixe pe un an de zileValoarea este cu mult mai mică decat cifrele vehiculate în presă în ultima perioadă.
“Este adevarat, în interiorul segmentului, nivelul primelor individuale poate varia destul de mult, în funcție de o serie de factori ce determină profilul de risc. Astfel, de exemplu, pentru calculul primei de asigurare, Allianz-Țiriac ține cont atât de caracteristicile vehiculului (masa maximă autorizată etc.), cât și de obiectul de activitate al societății ce deține respectivul vehicul”, se spune în comunicat.
Cifrele asigurătorului pe segmentul RCA în primul semestru al acestui an arată că din 10 camioane de transport aflate în circulație, 4 provoacă daune. În cazul autoutilitarelor ce operează în domeniul construcțiilor, raportul este de 2 la 10, iar în cazul autoturismelor, frecventa este chiar de 7-8 ori mai mică.
Și din perspectiva severității (dauna medie întâmplată), pentru același tip de vehicul, statisticile indică diferențe deloc neglijabile date de obiecte de activitate diferite.
Astfel, autoutilitarele de peste 18 tone aparținand firmelor de transport provoacă daune de peste două ori mai costisitoare decât cele din dotarea regiilor autonome (13.500 lei față de 6.500 lei).
Pe ansamblu, statisticile arată că segmentul reprezentat de vehiculele grele aparținând firmelor de transport generează cea mai ridicată daunalitate la nivelul portofoliului RCA.
Situația este determinată atât de dauna medie mult mai mare decât în cazul oricărui alt segment, cât și de nivelul maxim atins de frecvența daunelor.
Un alt indicator ce diferențiază primele pentru vehicule identice este istoricul de daune, care de altfel este stocat în baza de date comună CEDAM, administrată de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
“După cum este cunoscut, la nivelul pieței de asigurări obligatorii RCA este funcțional sistemul de bonus-malus. Practic, pentru un autovehicul care nu a înregistrat daune timp de 4-5 ani, prima de asigurare poate fi cu până la 50-60% mai mică decât pentru exact același tip de vehicul nou înregistrat”, se mai spune în comunicat.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Prețul RCA a crescut și de 15 ori. Trei firme de asigurare au ajuns lideri "fără să vrea"Toti acești factori - caracteristicile vehiculului, obiectul de activitate al societății, istoricul de daune - determină tarife de prime individualizate ce pot varia semnificativ, pentru diverse cazuri.
“Dacă ne uităm în statisticile Allianz-Țiriac, vedem că, pentru un același tip de autovehicul - de exemplu camion de 18 tone -, prețul plătit de firma deținătoare pentru un RCA valabil 12 luni poate varia de la simplu la triplu, sau chiar mai mult. Nu este nicio discriminare, în spate stau calcule actuariale care iau în considerare parametrii diferiți de frecvență, severitate, istoric de daune etc.”, a declarat directorul de asigurări generale al companiei, Aurel Badea.
Într-una din zilele lunii iulie, de exemplu, polițele RCA emise de Allianz-Țiriac pentru autoutilitare din segmentul de tonaj 18 - 20,5 tone au avut prime anuale cuprinse între 4.700 si 25.000 de lei.
Cel mai mic preț (4.700 lei) a fost achitat de o companie din domeniul producției (segment cu frecvență de două ori mai mică și cu severitate cu peste 30% mai redusă decât cel reprezentat de vehiculele de transport), cu o încadrare în clasa de bonus B10, respectiv 5 ani fără daune (ce a generat un coeficient de reducere a primei de bază de circa 60%).
În schimb, prima anuală de 25.000 de lei a fost plătită de o firmă de transport, care a înregistrat și daune în anii anteriori.
“Acestea sunt extremele. Dacă extindem analiza la toate polițele RCA vândute în acea zi pentru camioane de 18 - 20,5 tone, constatăm că asigurații au achitat o primă medie anualizată de circa 13.000 de lei și circa 60% din clienți au plătit o primă mai mică decât această valoare medie. Important de menționat este faptul că peste 83% dintre asigurați au fost companii de transport. Situația poate fi extrapolată la întreg portofoliul de RCA al Allianz-Țiriac și al pieței: sunt cazuri în care costul unei polițe RCA este de 20 - 25 mii lei, însă acestea nu pot avea o pondere semnificativă, atât timp cât prima medie pentru camioane de transport de mare tonaj se situează la 7.500 lei (cazul Allianz-Țiriac), respectiv la circa 8.500 lei la nivelul pieței (conform cifrelor oficiale)”, a mai spus Badea.
Șeful companiei spune că, față de 2014 și 2015, prețurile la polițele RCA în acest an s-au reașezat.
“Greșite însă nu sunt tarifele curente, ci bătălia pentru câștigarea de clienți din trecut. Falimentele, situațiile de insolvență, infuziile semnificative de capital înregistrate la nivelul pieței arată că cei care greșesc, plătesc, în cele din urmă. O întoarcere în timp, pe vremea în care prețurile RCA erau stabilite administrativ nu mai este posibilă. De fapt, în opinia mea, niciun fel de măsură administrativă nu va avea efecte relevante. Piața se autoreglează, iar factorii cei mai importanți care determină prețurile RCA sunt severitatea și frecvența accidentelor auto pentru diferitele segmente de clienți; în aceste zone trebuie să se caute solutii, să se concentreze eforturile. Iar pârghiile pentru scăderea severității, dar mai ales a frecvenței accidentelor auto nu sunt, nicidecum, la îndemana firmelor de asigurare”, a conchis Vrignaud.
Limitarea administrativa a primelor de asigurare ar putea genera noi pierderi seminificative pentru companiile de asigurări.
O subvenționare din partea asigurătorilor cu nu mai mult decât 500 de lei a primelor RCA (echivalentul a aproximativ 6% din prima actuala medie) pentru cele 850.000 de autoutilitare înmatriculate în anul 2015, ar putea produce o pierdere de aproximativ 100 milioane de euro.
“Această pierdere ar trebui suportată integral fie de către companiile de asigurare, putând genera un nou faliment pe piața RCA, sau ar trebui transferată în prețul RCA al altor categorii de vehicule. Dacă ne gândim la autoturisme, ar însemna creșterea primelor medii cu circa 20 de euro (90 lei) lei, adică o majorare de aproape 20% a primelor medii RCA pentru autoturisme aparținand persoanelor fizice”, se mai arată în comunicat.
Anul trecut, industria de profil a crescut cu 8,2%, 8,75 miliarde de lei, din care asigurările generale s-au apropiat de 7 miliarde de lei.
“Sectorul asigurărilor rămâne dependent de segmentul polițelor auto, primele subscrise pentru clasa III (Asigurări de mijloace de transport terestru, altele decât cele feroviare – CASCO) și clasa X (Asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule - RCA) reprezentând 71,74% din totalul primelor subscrise aferente categoriei de asigurări generale în anul 2015, în creștere comparativ cu situația din 2014. Subscrierile aferente celor două clase de asigurări generale au crescut în 2015, în special cele pentru clasa X, care au înregistrat un avans de 17,45% față de 2014”, se arată în raportul anual al ASF.