Unele dintre firmele de asigurare din România au o politică de tarifare care se bazează pe bonusuri sau sancțiuni duse la extrem. Pentru anumite companii de transport prețul RCA este și de zece ori mai mic decât tariful de bază în timp ce altele plătesc de 4-5 ori nivelul de primă care permite asigurătorului să acopere toate cheltuielile. Aceste diferențe semnificative au atras atenția ASF care analizează tarifele de vânzare începând cu ianuarie 2015, chiar dacă la începutul acestui an emitea o normă care obliga asigurătorii să calculeze prețurile exclusiv în baza unor date statistice care să nu poată fi contestate.
Autoritatea de Supraveghere Financiară nu poate interveni în niciun fel asupra prețurilor sau a politicilor comerciale ale companiilor de asigurări, însă, spun sursele Profit.ro, dacă se constată că diferențele de preț sunt foarte mari, ASF poate sesiza Consiliul Concurenței.
Pe de altă parte, însă, tot ASF a modificat la începutul acestui an norma RCA în așa fel încât prețurile să fie legate de daunalitate și calculate doar în baza unor “statistici relevante”. După cum a mai arătat Profit.ro, această măsură a fost luată atunci în ciuda opoziției asigurătorilor.
În aceste condiții, pornind de la ipoteza că asigurătorii respectă normele, actualele tarife au în spate statistici, deci eventualele discrepanțe între prețurile minime și cele maxime nu ar avea de ce să fie constestate de Autoritate.
CITEȘTE ȘI Trucul legal care te ajută să îți asiguri mașina mai ieftin Pe fondul presiunilor venite dinspre organizațiile transportatorilor, care amenință cu protestele, ASF readuce însă în actualitate natura socială a poliței RCA care cere, în viziunea supraveghetorului, un “tratament echitabil al clienților”.
“Au fost deja identificate cazuri concrete în care cel puțin două societăți de asigurare oferă prețuri cu mult sub cel de bază anumitor firme de transport. ASF va evalua analitic tarifele de vânzare și, dacă se constată că există o practică în acest sens, va informa instituțiile care ar putea interveni. Consiliul Concurenței este una dintre aceste instituții pentru că, în viziunea ASF, RCA are și o componentă socială deci trebuie să funcționeze și pe principiul echității. Ori, dacă anumite societăți beneficiază de tarife care nu permit firmei de asigurare să acopere daunele, este clar că alte firme vor fi <<penalizate>> pentru a compensa pierderile.”, au arătat surse direct implicate în procesul de evaluare.
De altfel, Profit.ro a consultat două polițe valide încheiate de două societăți de asigurare importante pentru camioane deținute de doi transportatori semnificativi din România. În cazul uneia dintre polițe, prețul pentru asigurarea RCA a unui camion de 19 tone era de doar 2.390 de lei.
La această categorie, după cum a mai arătat Profit.ro, cotațiile standard merg spre 20.000 de lei, adică de nouă ori mai mult. Așa numitul preț de “break even”, adică tariful standard care permite societății de asigurare respective să obțină profit, ar fi de circa 9.000 de lei, după cum spun specialiștii din piață.
La o altă societate de asigurări, cunoscută pentru prudența cu care abordează piața RCA, o firmă mare de transport a obținut un preț de 5.000 de lei pentru RCA. Pentru același tip de cap tractor, prețurile de bază depășesc 20.000 de lei, deci de patru ori mai mult.
Noua politică ASF: orice pentru prețuri mai mici la camioane. Autoritatea se uită atent la cererile de majorare a tarifelor. Asirom, prima respinsă
Pe de altă parte, Autoritatea de Supraveghere Financiară se uită mai atent la solicitările făcute de firmele de asigurare în sensul aprobării formulelor de calcul a tarifelor.
ASF este una dintre puținele organisme de supraveghere din Europa care are sarcina de a verifica și aproba cererile asigurătorilor în acest sens.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Papalekas, Rădulea, Anchor și Gramont se luptă pentru a lua Ministerul Fondurilor Europene în chirieAsigurătorii nu vin la ASF cu liste de tarife, însă vin să ceară aprobări pentru modificarea diferiților coeficienți care intră în formulele de calcul a RCA. Astfel de modificări duc la creșterea sau scăderea tarifelor. Cel mai recent, o astfel de solicitare care ar fi condus la creșterea prețurilor a făcut noul lider al pieței asigurărilor, Asirom.
Autoritatea însă, a respins propunerile Asirom VIG și a cerut firmei să le revizuiască. În cadrul discuțiilor, spun sursele Profit.ro, Autoritatea ar fi sugerat că un nivel ceva mai redus al prețurilor pentru transportatorii profesioniști ar putea asigura un mai mare succes al solicitării.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cifrele falimentului Carpatica Asig: Unele calcule arată că auditorii au fost prea duriAceastă atitudine face parte din noua politică ASF care pare pare să se axeze mai ales pe încercarea de a stopa creșterea prețurilor RCA pentru profesioniști. În aceeași linie, vine și o propunere de normă care permite asigurătorilor să vândă RCA mai ieftin dacă nivelul cheltuielilor de distribuție o permite. Aprobarea unei astfel de norme ar ieftini, în primul rând, vânzarea online a polițelor, pentru că acest canal presupune costuri mai mici.