Valoarea comisioanelor plătite de firmele de asigurare către brokerii care vând RCA au ajuns la niveluri minime istorice, chiar sub 10% din primă, arată date din piață consultate de Profit.ro. Într-o ședință la care a luat parte și vicepremierul Costin Borc, președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Mișu Negrițoiu, le-a propus firmelor de asigurare să participe la un "gentlemen’s agreement", prin care ASF se angajează să plafoneze comsioanele la 10%, iar firmele de asigurare acceptă să stopeze creșterile de preț în cazul polițelor RCA pentru transportatori.
Președintele ASF i-a convocat săptămâna trecută pe reprezentanții firmelor de asigurare care vând RCA. Mesajul clar transmis, spun surse avizate, a fost că majorările de preț trebuie să înceteze pentru a evita un conflict deschis cu organizațiile reprezentative ale transportatorilor.
Ca și anul trecut, Negrițoiu le-a cerut firmelor de asigurare, conform acestor surse, să se angajeze, informal, că nu mai cresc prețurile. Tot ca anul trecut, când, după câteva luni de "liniște", prețurile au reînceput să urce agresiv, asigurătorii au reluat argumentul daunelor în creștere care nu le permit să mențină sau să scadă tariful RCA.
De această dată, Negrițoiu le-a promis asigurătorilor, în prezența vicepremierului Costin Borc, o plafonare la 10% din primă a comisioanelor plătite către brokeri, reluând astfel una dintre teme, lansată din primele zile la conducerea Autorității.
Contactați de Profit.ro și întrebați dacă, la această întâlnire, a fost propusă plafonarea comisioanelor pentru brokeri și dacă asigurătorii au fost de acord să nu mai crească prețurile, reprezentanții ASF au răspuns doar că a fost o întâlnire de lucru fără declarații de presă.
O analiză realizată de Profit.ro pe baza datelor din piață arată, însă, că respectivele comisioane vor fi, oricum, de la 1 septembrie, la un nivel apropiat de 10%, toate firmele de asigurare anunțând scăderi.
Mai mult, așa cum a mai arătat Profit.ro, față de anul trecut, prețurile RCA au crescut de cel puțin trei ori, în pofida “acordului tacit” al asigurătorilor- expresia îi aparține tot președintelui ASF- în sensul limitării scumpirilor. Așadar, o reducere cu câteva puncte procentuale a cheltuielilor de distribuție nu ar reprezenta aproape nimic.
Ce comisioane plătește fiecare firmă de asigurare. Astăzi au fost chemați la raport brokerii
Astăzi, de la ora 15, este rândul brokerilor să se prezinte în fața președintelui ASF. Tema anunțată este tot RCA-ul pentru camioane, cu accent, de această dată, pe comisioanele de intermediere. Intermediarii se așteaptă ca ASF să îi pregătească pentru o viitoare plafonare. Profit a aflat ce comisioane plătește fiecare firmă de asigurare în parte și a constatat că o plafonare la 10% ar fi inutilă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cifrele falimentului Carpatica Asig: Unele calcule arată că auditorii au fost prea duriPână să intre în faliment, cel mai mare tarif, în jur de 20%, îl plătea Carpatica Asig. De la 1 septembrie, cel mai mult vor da City Insurance (între 14% și 18%), Euroins (14-15%) și Groupama (15%).
Intermediarii consultați de Profit.ro arată, însă, că Euroins și City nu mai sunt interesate de segmentul RCA pentru camioane, deci comisioanele nu sunt încasate efectiv. În cazul Euroins, pasul înapoi este evident din prima de asigurare, care a crescut de 15 ori față de anul trecut.
Allianz, Omniasig și Asirom, toate trei cu subscrieri importante pe segmentul transportatorilor profesioniști, deși Omniasig este interesată doar de camioanele în leasing, au comisioane de maximum 10%.
Generali, marea surpriză a anului în ceea ce privește zona RCA, oferă un comision între 8 și 12% care variază în funcție de rata daunei din portofoliul brokerului. Cu cât brokerul are un portofoliu care a generat mai puține daune, cu atât primește un comision mai mare.
Uniqa are cel mai mare interval pentru comision, însă nivelul maxim este de 10%. Nici Uniqa nu mai este activă pe segmentul RCA pentru transportatori.