Guvernul este de acord cu instituirea posibilității ca asigurătorul RCA să plătească despăgubiri propriilor asigurați, urmând ca apoi să le recupereze de la asigurătorul vinovatului sau de la Fondul de protecție a victimelor străzii. Executivul arată însă că un astfel de sistem, pregătit în Parlament, trebuie să fie doar alternativ la cel în vigoare.
Un proiect de lege în acest sens a fost respins de către Senat, la finele lunii iunie, dar Camera Deputaților va avea ultimul cuvânt asupra acestuia și urmează să îl dezbată în noua sesiune parlamentară, care începe în luna septembrie.
Inițiativa legislativă pornește de la constatarea că, de cele mai multe ori, persoana păgubită trebuie să se lupte cu diverse firme de asigurări pentru a putea beneficia de reparația autovehicului.
“Multe dintre aceste firme de asigurări întârzie procesul de despăgubire, subevaluează paguba sau apelează la service-uri care fac o reparație ieftină și de proastă calitate. Prin urmare, nici firmele de aisgurări nu sunt motivate să-și îmbunătățească serviciile în cazul asigurărilor obligatorii, deoarece atunci când posesorii de autovehicule cumpără RCA-ul cel mai ieftin de pe piață, nu sunt interesați ca aceste servicii să fie de calitate”, sunt argumentele invocate pentru modificarea sistemului actual.
Proiectul propune astfel ca firmele de asigurări să-și despăgubească proprii asigurați, pentru ca apoi să recupereze prejudiciul de la firma la care este asigurat autovehiculul șoferului vinovat sau de la Fondul de protecție a victimelor străzii în cazul în care vinovatul nu este asigurat sau este necunoscut.
Conform acestor modificări, asigurații ar beneficia de o protecție reală și ar fi motivați să încheie polița de RCA cu firme responsabile, mai arată nota de motivare a proiectului.
Executivul a comunicat recent Parlamentului că instituirea obligativității unui sistem de compensare directă în cazul polițelor RCA contravine prevederilor directivei europene în domeniu. Aceasta prevede ca statele să implementeze o procedură de despăgubire conform căreia păgubitul solicită despăgubire asigurătorului RCA al șoferului vinovat sau reprezentantului de despăgubiri desemnat de acesta.
Guvernul mai arată că stabilirea obligației de despăgubire în sarcina asigurătorului persoanei păgubite în cazul tuturor accidentelor cu autovehicule neidentificate ar genera posibilitatea săvârșirii de fraude prin simpla declarare a producerii pagubelor în condiții necunoscute. În cazul în care aceasta ar deveni o practică curentă de reparare a autovehiculelor, Fondul de protecție a victimelor străzii ar ajunge în imposibilitatea onorării cererilor asigurătorilor privitoare la recuperarea sumelor plătite drept despăgubiri către asigurați.
Cu toate acestea, Guvenrul susține introducerea compensării directe “în regim alternativ” dacă nu este afectat dreptul persoanei prejudiciate de a exercita acțiunea directă pentru recuperarea prejudiciului produs împotriva asigurătorului RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.
CITEȘTE ȘI Proiect: Condamnații pentru abuz în serviciu, conflict de interese sau infracțiuni privind sănătatea publică își pot pierde toată averea prin confiscarePotrivit Executivului, pentru ca un astfel de sistem să poată funcționa în mod alternativ, ar trebui respectate următoarele condiții: accidentele auto să fie produse pe teritoriul României; vehiculele implicate în accidentele auto să fie înmatriculate sau înregistrate în România; prejudiciile produse să fi fost aduse exclusiv vehiculelor; ambele vehicule implicate în accidentul auto să fie asigurate RCA; prejudiciile să excludă vătămările corporale.
Totodată, pentru ca sistemul compensării directe să funcționeze, asigurătorii RCA vor trebuie să încheie convenții multilaterale pentru ca asigurătorul RCA al persoanei prejudiciate să poată recupera contravalorea daunei de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate de producerea prejudiciului.
Guvernul mai atrage atenția parlamentarilor că, la nivel european, compensarea directă nu este generalizată, funcționând în regim voluntar în Franța, Belgia, Spania și în regim obligatoriu în Italia și Suedia.
“Considerăm că este necesară parcurgerea unor etape preliminare, astfel încât adoptarea unui sistem de acest fel să ofere mai multe avantaje pentru asigurați și păgubiți fără, însă, a crea dezechilibre financiare societăților de asigurare”, arată Executivul, fără a preciza care ar trebui să fie aceste etape preliminare.