Companiile comercializante de carburanți au efectuat un al patrulea val de ieftiniri de la adoptarea Ordonanței militare de plafonarea a prețurilor carburanților, OMV Petrom reducând prețurile cu 9 bani/l, iar Lukoil cu 7 bani/l, relevă date analizate de Profit.ro.
OMV Petrom, principala companie comercializată de carburanți, a ieftinit joi atât benzina, cât și motorina, cu 9 bani/l, prețurile la benzină coborând sub nivelul de 4,2 lei.
În total, ieftinirile efectuate de companie în ultima perioadă s-au ridicat la 27 de bani/l atât la benzină, cât și la motorină.
Prăbușirea cotațiilor internaționale ale petrolului și a cererii interne au condus la un val de ieftiniri ale carburanților.
Astfel, dacă la cea mai ieftină stație Petrom din București, cea de pe Șoseaua Alexandriei, înainte de adoptarea OM de plafonare, prețul benzinei era de 4,47 lei, iar cel al motorinei, de 4,7 lei, joi benzina costa 4,18 lei/l, iar motorina, 4,41 lei/l.
În Bacău, orașul cu unele dintre cele mai reduse prețuri la carburanți, Petrom vinde benzina cu 4,13 lei/l, iar motorina cu 4,36 lei/l.
Ieftiniri au făcut și celelalte companii. Lukoil a redus prețurile cu 7 bani/l, benzina ajungând în stațiile companiei din Bacău la 4,21 lei/l, iar motorina, la 4,47 lei/l.
Și SOCAR a ieftinit benzina cu 5 bani/l, aceasta ajungând la 4,24 lei/l, și motorina cu 7 bani/l, aceasta fiind joi cotată la 4,47 lei/l în Bacău.
Ieftinirile ar putea continua și în perioada următoare.
Odată cu relaxarea economiilor însă, am putea asista la o inversare a trendului. Acesta este probabil motivul pentru care președintele Cosnsliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu și secretarul de stat al ministerului energiei, Nicolae Havrileț au semnat un document în care precizează că “este important să existe posibilitatea ca operatorii să modifice prețurile carburanților auto în ambele sensuri, atât timp cât nivelul de preț respectă plafonul stabilit prin ordonanță la fiecare stație de distribuție”.
Potrivit celor doi, măsura plafonării prețurilor carburanților auto ar trebui să se aplice doar comercializării cu amănuntul a acestora, în stațiile de distribuție a carburanților, și având în vedere prețurile finale la pompă, existente la fiecare stație de distribuție în parte, la data intrării în vigoare a Ordonanței militare nr. 4/2020. Aplicarea plafonării de preț pe alte paliere ale lanțului producție-distribuție poate fi problematică, având în vedere că, pe celelalte paliere de activitate, tranzacțiile se realizează în baza unor relații contractuale caracterizate de o multitudine de condiții comerciale specifice (cantități, termene de plată, modalități de garantare, transport etc.), ceea ce înseamnă că prețul tranzacțiilor este determinat de particularitățile acestora.
"În ceea ce privește modificările de preț permise, considerăm că unii participanți pe piața carburanților auto din România ar putea interpreta art. 8 alin. (1) din Ordonanța militară nr. 4/2020 în sensul în care, în perioada stării de urgență, sunt permise doar reduceri ale prețurilor carburanților auto, nu și creșteri ale acestora, chiar dacă este respectat plafonul de preț constituit la data emiterii ordonanței.”.