În pofida liberalizării prețului gazelor la producători, care nu va mai fi reglementat de stat, Autoritatea Națională pentru Reglementare în Domeniul energiei (ANRE), care reglementează în continuare prețul gazelor destinate consumatorilor casnici, a decis micșorarea acestora pentru clienții celor doi mari furnizori, E.On Energie România și Engie România.
Cele două companii dețin fiecare un portofoliu de aproximativ 1,5 milioane de consumatori casnici fiecare cu un nivel B1 (sub 23 de MWh anual), reprezentând peste 90% din clienții casnici din România.
Astfel, potrivit unui ordin emis joi de ANRE, prețurile pentru furnizarea gazelor în regim reglementat realizată de Engie România vor scădea cu 1,13%, de la 113 lei/MWh în 2016 la 11,72 lei/MWh în 2017 pentru clienții cu un consum anual de până la 23 MWh (marea majoritate).
CITEȘTE ȘI Ce trebuie știut despre liberalizarea prețurilor la gaze la producători de la 1 aprilieȘi în cazul E.On Energie România, prețurile pentru furnizarea gazelor în regim reglementat clienților cu un consum anual mai mic de 23,25 Mwh se vor micșora, însă cu un procent mai redus, de 0,4%, de la 127,64 lei/MWh în 2016 la 127,13 lei/MWh în 2017.
Și în cazul celorlalți clienți casnici, cu consum mai ridicat de 23,25 MWh, prețurile reglementate de ANRE pentru cele 2 companii se vor reduce, chiar dacă cu procente mai mici.
Prețurile mai mari pentru clienții E.ON sunt explicate prin practicarea unor tarife mai mari de distribuție, ca urmare a reliefului mai dificil din Moldova și Transilvania.
Prețurile stabilite de ANRE nu cuprind accize și TVA.
CITEȘTE ȘI Liberalizarea prețului gazelor la producători, în vigoare din aprilie în pofida discuțiilor distribuitori-parlamentari-minister-Comisia Europeană. Explicațiile ministruluiInteresant e că joi, într-un comunicat de presă, ANRE a anunțat că “în ședința de astăzi, Comitetul de reglementare al ANRE a aprobat prețurile pentru furnizarea reglementată a gazelor naturale pentru cei 38 de furnizori de gaze naturale, ajustarea pentru clienții casnici fiind în medie cu 2%, cu începere de la 1 aprilie 2017.”
Cum în cazul celor doi mari furnizori, tarifele au fost reduse cu aproximativ 1, respectiv 0,5%, rezultă că ANRE a majorat cu mai multe procente tarifele de furnizare în cazul majorității celorlalți 36 de furnizori, pentru a rezulta o medie de 2% pe întreaga piață.
Începând cu 1 aprilie prețul gazelor pe piața engros va fi deregelmentat, potrivit unei ordonanțe de Urgență emisă de Guvernul Cioloș.
Dacă, până în prezent, executivul stabilea prin hotărâre de guvern un preț al gazului destinat alimentării populației la care producătorii erau obligați să vândă furnizorilor, de 1 aprilie înainte, prețul stabilit prin HG este cel la care furnizorii sunt obligați să factureze gazul populației, indiferent de prețul de achiziție. Potrivit unei metodologii adoptate pe 29 mai de ANRE, diferența dintre prețul efectiv de achiziție (liberalizat), recunoscut de ANRE, și cel stabilit de guvern va reprezenta principalul element al componentei unitare de corecție, care poate fi recalculată trimestrial/semestrial/anual în cursul unui an.
Cu alte cuvinte, ANRE și guvernul stabilesc un preț de facturare a achiziției de gaze către consumatorul final pentru anul X, furnizorul achită un preț liber pentru gazele necesare alimentării propriilor clienți casnici și, în cazul în care acesta este mai mare decât cel stabilit de guvern, va subvenționa clienții casnici pentru o perioadă de un an (deși poate fi și o subvenționare trimestrială sau semestrială), urmând a-și recupera “subvenția” alocată acestora anul următor (X+1) chiar de la ei. Asta dacă ANRE recunoaște în totalitate prețurile de achiziție, pentru că ordinul ANRE precizează că Autoritatea va recunoaște nu prețul efectiv, ci cel mai mic preț dintre cel mediu plătit de furnizorul respectiv și cel mediu plătit de toți ceilalți furnizori, fie pe piața angro centralizată, fie prin contracte bilaterale.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT ANRE a adoptat metodologia după care va fi calculat prețul la gaze în urma liberalizării tranzacțiilor de la 1 aprilieSubvenționarea din motive de “protecție socială” pentru un an a diferenței dintre prețul mediu al pieței și cel stabilit prin HG de către furnizori ar putea crea probleme mai ales micilor furnizori și ar putea conduce la un rezultat total opus celui intenționat de actul normativ, de liberalizare a pieței. Dacă nu dispun de lichiditățile necesare, aceștia s-ar putea retrage de pe piață, rezultând o concentrare și mai mare (în prezent oricum cei doi mari furnizori, E.On Energie și Engie, controlează aproximativ 90% din piața consumatorilor casnici), și nu o intensificare a competiției.
Acesta ar putea fi și motivul pentru care ANRE a acceptat o majorare a prețului reglementat de furnizare pentru ceilalți 36 de furnizori mici, în timp ce în cazurile E.On Energie România și Engie România a optat pentru micșorarea acestora.