RCS&RDS se teme că litigiile în derulare cu distribuitorii de energie electrică, inclusiv cele prin care grupul controlat de Zoltan Teszari contestă monopolurile regionale ale acestora pe prestarea serviciului de distribuție vrând să-și facă rețele proprii, ar putea strica relațiile cu aceste companii și ar putea genera comportamente impredictibile și "potențial abuzive" din partea acestora.
În raportul anual pe 2016 al RCS&RDS se menționează că peste trei sferturi din rețeaua de cabluri de fibră optică a companiei din România se află la suprafață, o bună parte din aceasta fiind montată, pe bază de acorduri de închiriere, pe stâlpi aparținând rețelelor de distribuție de energie electrică concesionate de companiile care dețin monopolurile regionale pe prestarea acestui serviciu.
"Jumătate din aceste contracte au expirat în ultimele câteva luni și, deși ele continuă ca practică comercială, iar negocierile sunt în curs, nu s-a ajuns încă la un acord formal. Litigiile în curs cu unele din aceste companii de distribuție, inclusiv cele prin care contestăm exclusivitatea teritorială invocată de acestea cu privire la distribuția de electricitate, ar putea deteriora relațiile noastre cu ele și ar putea genera comportamente impredictibile și potențial abuzive din partea lor, afectând capacitatea noastră de a renegocia și reînnoi acordurile de închiriere cu ele", se arată în documentul citat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
RCS&RDS mai spune că unele din acordurile de închiriere de la terți a stâlpilor pe care sunt montate cablurile de fibră optică ale companiei sunt "nedocumentate", adică nu există contracte scrise, existând riscul ca acestea să fie întrerupte în viitor. De asemenea, inclusiv unele astfel de acorduri cu distribuitori de energie și autorități publice au fost încheiate fără a se putea verifica în ce măsură entitățile respective aveau realmente în proprietate stâlpii respectivi și dreptul legal de a încheia astfel de contracte de închiriere, motivul fiind, printre altele, neclaritatea legislației și modificarea frecventă a acesteia.
În raport se relatează că, în 2015, Electrica Distribuție Transilvania Nord a contestat la tribunal acordul de concesiune încheiat de Primăria municipiului Oradea, de unde este originar Zoltan Teszari, cu RCS&RDS, pentru folosirea unei suprafețe de teren în vederea dezvoltării unei rețele subterane de cabluri. Distribuitorul de energie a reclamat nereguli la licitația în urma căreia s-a semnat acordul de concesiune și, în plus, faptul că rețeaua subterană ar fi inclus și cabluri de distribuiție de energie, fapt care i-ar fi afectat dreptul exclusiv de a presta serviciul de distribuție a electricității în regiunea respectivă.
Litigiul este în prezent suspendat până la soluționarea contestației RCS&RDS privind neplata de către Electrica Distribuție Transilvania Nord a taxei legale de timbru, precum și a altui litigiu, despre care Profit.ro a scris pe larg în mai multe rânduri, în care două firme din grupul lui Teszari contestă legalitatea și constituționalitatea caracterului de monopol regional al activității de distribuție a energiei.
"Dacă decizia finală a instanței ne va fi defavorabilă, rezultatul ar putea fi pierderea totală sau parțială a investiției în rețeaua subterană de cabluri (de la Oradea – n.r.). Miza mare a litigiului cu subsidiarele Electrica SA, cel mai mare distribuitor de energie electrică din România, în care se contestă pretinsele drepturi exclusive ale actualilor distribuitori de energie, ar putea de asemenea deteriora relațiile noastre contractuale cu Electrica și subsidiarele sale și, în consecință, ar putea avea efecte adverse asupra operațiunilor, businessului, perspectivelor, rezultatelor operaționale și situației noastre financiare", se mai afirmă în raportul RCS&RDS.
CITEȘTE ȘI Producătorul român de cosmetice Farmec deschide primul magazin Gerovital din TransilvaniaÎn februarie, Curtea de Apel București a sesizat Curtea Constituțională, la cererea firmelor Delalina SRL și Foto Distribuție SRL, controlate de RCS&RDS, cu excepție de neconstituționalitate în privința mai multor articole din Legea energiei și din OUG de organizare și funcționare a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Dosarul a fost înregistrat la CCR și se află în prezent în stadiul elaborării raportului asupra cauzei.
Solicitarea de sesizare a CCR a fost admisă într-un proces în care Delalina SRL și Foto Distribuție SRL solicită anularea ordinului ANRE nr. 73/2014. Ordinul prevede că operatorii care au contracte de concesiune a serviciului de distribuție a energiei în diferite regiuni ale țării, cum ar fi sucursalele Enel sau Electrica, au dreptul să refuze ca și alte companii să presteze în respectivele regiuni servicii de distribuție a energiei electrice prin rețele de distribuție proprii, invocând dreptul exclusiv de a presta respectivul serviciu în acele regiuni, dobândit prin contractele de concesiune.
În proces mai au calitatea de pârât Guvernul României, ministerele Energiei și Economiei, trei filiale de distribuție ale Enel, precum și Electrica Distribuție Transilvania Nord.
Astfel, CCR s-ar putea pronunța pe constituționalitatea prevederii din Legea energiei care definește "monopolul natural în domeniul energiei electrice" drept "situația de piață în care serviciul de transport și serviciul de distribuție a energiei electrice se asigură, fiecare în parte, de către un singur operator economic pentru utilizatorii de pe un teritoriu delimitat", precum și a celei care conferă ANRE prerogativa de a stabili procedura de acordare, modificare, suspendare și retragere a autorizațiilor și licențelor din domeniul energiei electrice, respectiv termenele și condițiile de acordare a acestora.
CITEȘTE ȘI Acționarii BVB au aprobat fuziunea cu Sibex. Un arbitraj pentru un randament de 15% pe termen scurt s-a deschis pentru acționarii care au votat „împotrivă”De asemenea, sunt supuse atenției CCR și prevederile potrivit cărora bunurile proprietate publică sau privată a statului, precum și activitățile și serviciile publice de interes național din domeniul energiei electrice pot face obiectul unei concesiuni energetice, regimul juridic al acestor concesiuni stabilindu-se de către Ministerul Energiei și fiind aprobat de Guvern prin HG.
CCR s-ar putea pronunța și pe prevederile potrivit cărora piața de energie electrică este compusă din piața reglementată și piața concurențială, iar creșterea ponderii pieței concurențiale se realizează gradat, prin asigurarea accesului pe această piață pentru cât mai mulți participanți, producători, furnizori și clienți finali. Din OUG de organizare și funcționare a ANRE, CCR s-ar putea pronunța pe prevederile care conferă Autorității atribuția de a acorda, modifica, suspenda sau retrage autorizațiile și licențele pentru operatorii economici din sectorul energiei electrice.
În aprilie 2015, după cum Profit.ro a relatat pe larg în exclusivitate, Foto Distribuție SRL a cumpărat de la compania timișoreană Exclusiv Agroline, fostă Aton Transilvania, intrată în faliment în 2013 și executată silit, o stație electrică privată, dar de interes public, de lângă Timișoara, racordată direct la rețeaua națională de transport a Transelectrica, precum și rețeaua de distribuție aferentă acesteia. După achiziție, în iulie 2015, Foto Distribuție SRL a solicitat operatorului de distribuție concesionar din zonă, Enel Banat, potrivit legislației în vigoare, acordul pentru a presta serviciul de distribuție a energiei electrice prin stația Calea Aradului. Iar în septembre, firma a cerut ANRE licență pentru prestarea serviciului de distribuție a energiei electrice. Enel Banat a transmis în octombrie 2015 că refuză să-și dea acordul, fapt care a determinat ANRE să refuza licența de distribuitor solicitată de Foto Distribuție SRL.
CITEȘTE ȘI 7 milioane lei au cale liberă să plece către acționarii BurseiImediat, RCS&RDS a formulat o plângere administrativă pe adresa ANRE, prin care a solicitat revocarea actelor normative ale Autorității care condiționează eliberarea licențelor de distribuitori de acordul în acest sens al operatorilor de distribuție concesionari. Plângerea a fost respinsă, iar în martie anul trecut Comitetul de Reglementare al ANRE a respins din nou solicitarea de licență. Și cealaltă firmă din grupul RCS&RDS, Delalina SRL, a solicitat licență de distribuitor, pentru un proiect de distribuție din Oradea, cerere respinsă de ANRE tot în martie 2016, din același motiv.
Ordinul ANRE nr. 73/2014 nu este singurul care dă dreptul concesionarilor regionali ai rețelelor de distribuție să refuze prestarea serviciului și de către alte companii, prin rețele proprii private. Prevederea este inclusă și în Ordinul ANRE nr. 12/2015. Tot în octombrie 2015, RCS&RDS afirma, într-un comunicat, că reglementările ANRE care condiționează acordarea licențelor de distribuție a energiei electrice de obținerea acordului actualilor distribuitori din fiecare zonă, care au incheiat contracte de concesiune a serviciului de distribuie în legătură cu rețelele construite de stat, "contravin legii și Constituției".
În aceeași lună, ANRE a susținut, într-un răspuns remis la solicitarea Profit.ro, că existența unui singur operator de distribuție de energie electrică într-o anumită zonă geografică este impusă de către normele europene, transpuse în legislația primară românească, pe care ANRE nu are competența de a o modifica prin ordine ale sale. Autoritatea arăta că, din prevederile Directivei 2009/72/CE a Parlamentului European și a Consiliului, "rezultă în mod explicit că într-o anumită zonă, pentru o perioadă limitată de timp, statul desemnează un singur operator de distribuție".
CITEȘTE ȘI FOTO Profi îi așteptă la vamă cu un voucher de 10 lei pe românii care se întorc în țară de PașteMai departe, ANRE afirma că condiționarea acordării licențelor de distribuție a energiei electrice de obținerea acordului operatorilor concesionari a fost introdusă în legislația secundară pentu a fi respectat caracterul de monopol natural al serviciului de distribuție, consacrat de prevederile Legii 123/2012, care transpune Directiva europeană. Acest concept de "monopol natural" și, în general, cuvântul "monopol" nu există însă în textul Directivei respective.
Autoritatea a mai arătat că impunerea de monopoluri regionale în distribuția de energie se justifică și din punct de vedere economic și tehnic.
"Spre deosebire de monopolul legal, unde limitarea concurenței nu se datorează caracteristicilor tehnologice ale industriei, ci mai degrabă prevederilor de ordin legislativ, monopolul natural apare într-un domeniu de activitate în care condițiile sunt de asemenea natură încât este mai economic să se asigure un bun sau un serviciu necesar de către o singură companie decât de mai multe (cu cât întreprinderea este mai mică, cu atât mai mari sunt costurile). Altfel spus, economia de scară realizată în anumite domenii contribuie la scăderea costurilor de producție într-o măsură atât de mare încât alte firme, cu un volum mai redus de activitate, nu ar putea ajunge la o atare performanță. În același timp, în anumite domenii, nici tehnologic și nici economic nu ar fi posibilă existența mai multor întreprinderi concurente, deoarece aceasta ar însemna cheltuieli de investiții prea mari. Exemplele clasice sunt rețelele de distribuție a energiei electrice, a gazelor naturale și a apei, rețelele de termoficare, sistemele de irigații, rețeaua de căi ferate. Dublarea sau triplarea acestor rețele, numai din dorința de a exista întreprinderi concurente, nu ar fi rațională din punct de vedere economic, întrucât pe de o parte ar necesita o dublare sau triplare a volumului de investiții (care s-ar reflecta în costurile la consumatori), iar pe de altă parte între aceste întreprinderi s-ar putea încheia înțelegeri secrete pentru fixarea prețurilor, ceea ce ar însemna că problema restaurării concurenței tot nu s-ar rezolva", a mai transmis atunci ANRE.