Vânzările de automobile diesel sunt într-o continuă scădere, în ciuda calităților pe care aceste motoare le au. În ultimul an scăderi de câteva procente au afectat toate mărcile, dar mai ales mărcile premium, care vând preponderent motoare diesel.
După ce zeci de ani autoritățile din Europa au stimulat și încurajat vânzarea de automobile alimentate cu motorină, de câțiva ani trendul este în sens invers, atât din punctul de vedere al autorităților, care încearcă să oprească sau chiar să elimine aceste motoare, dar și din punctul de vedere al clienților, care renunță, treptat, la acest tip de propulsie.
O analiză efectuată de Jato Dynamics arată că, în ultimul an, vânzările de motoare diesel au scăzut cu câteva procente, la toate mărcile care se vând în Europa. Cu excepția a două mărci, Land Rover și Fiat, ale căror vânzări de diesel au crescut în 2016, celelalte 22 de mărci studiate au înregistrat o reducere cu procente diverse, de la 0,5% (Volkswagen) până la 9,2% (Toyota) a ponderii motoarelor diesel în vânzările fiecărei mărci. Dacia se numără printre mărcile care au marcat cele mai mari scăderi a cotei dieselului în portofoliul mărcii, cu 8,6 puncte procentuale reducere.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Problema cea mai mare, însă, este la mărcile premium și de lux, deoarce clienții acestor mărci obișnuiau să cumpere preponderent automobile propulsate de motoare cu aprindere prin compresie, așa cum sunt descrise din punct de vedere tehnic propulsoarele diesel. Astfel, Audi și Mercedes-Benz aveau în 2016 o gamă în care dieselul acoperea aproximativ 70% din vânzări, în timp ce BMW a vândut, anul trecut aproape 80% din mașini care foloseau drept carburant motorina. Liderii acestui segment au fost, însă Volvo, cu aproape 85% din vânzările proprii acoperite de dieseluri, iar Land Rover, o marcă ce nu are în portofoliu decât SUV-uri, a vândut aproape numai motoare diesel (circa 95%). În aceste condiții, scăderile despre care vorbeam swau capacitatea de a afecta mult mai serios aceste mărci.
Acesta este, de altfel, motivul pentru care constructorii au investit masiv în propulsia alternativă, capabilă să înlocuiască motoarele diesel. Este vorba despre mașinile hibrid, care pot genera parametri aproximativ identici cu cei ai unui motor cu motorină: economie de carburant și autonomie de rulare plus un cuplu motor peste cel al benzinei. La acesta s-ar putea adăuga costurile de întreținere, care sunt mult mai mici pentru un motor hibrid (benzină plus electric).
CITEȘTE ȘI Dacia lansează primele ediții speciale în Europa, inclusiv Logan MCV Stepway. Care sunt prețurile în Franța, Italia, Germania și Spania și cât ar urma să coste în RomâniaDacă ne uităm pe datele analizate de Jato Dynamics, constatăm că BMW este marca premium cu cea mai mare reducere a ponderii dieselului în portofoliul vândut, -4,3%, aceasta fiind și explicația ofertei masive de motoare și modele cu propuslie hibridă, despre care BMW spune că este noul diesel. Practic, clienților le sunt oferite o serie de versiuni alternative la diesel, care consumă mai puțin, costă aproximativ la fel și au costuri de întreținere mai mici. În plus, poluează mult mai puțin decât motorina.
Un exemplu în acest sens este BMW 330e, un automobil hibrid, benzină – electric, introdus pe cea mai vândută clasă a mărcii ca alternativă la 330d. Modelul 330e se încarcă la priză, oferă o autonomie comparabilă cu cea a unui diesel și, în plus, asigură deplasarea pe distanțe de până în 40 km doar cu curent electric. Concurența de la Mercedes-Benz oferă un model similar, 350e, în timp ce Audi nu are încă în familia A4 o versiune hibridă.