Comisia Europeană a blocat preluarea Daewoo Shipbuilding de către Hyundai Heavy Industries, cu argumentul că tranzacția propusă, care ar fi unit primii doi mari constructori navali din lume, ar fi limitat competiția în sectorul construcției de nave pentru transportul gazelor lichefiate și ar fi condus la creșterea prețurilor.
“Noua societate rezultată în urma fuziunii dintre cei doi constructori navali sud-coreeni ar fi creat o poziție dominantă și ar fi redus concurența pe piața mondială a construcției de nave mari pentru transportul de gaze lichefiate (GNL)”, arată Comisi.
Hyundai Heavy Industries Holdings (HHIH) a anunțat că a ajuns la un acord pentru preluarea Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) la începutul anului 2019, într-o tranzacție evaluată la 2.100 miliarde de woni (1,98 miliarde dolari).
CITEȘTE ȘI Dacia și Ford au reușit să salveze în ultimul ceas producția de autoturisme din RomâniaOperațiunea ar fi creat un gigant global, care ar fi controlat peste 20% din piața construcției de nave.
În decembrie 2019, Comisia Europeană a lansat o investigație aprofundată privind tranzacția propusă, citând îngrijorări legate de o eventuală reducere a competiției în sectorul construcțiilor de nave de marfă.
"Navele mari de GNL sunt un element esențial în lanțul de aprovizionare cu gaz natural lichefiat și permit transportul acestei surse de energie în întreaga lume. GNL contribuie la diversificarea surselor de energie ale Europei și, prin urmare, îmbunătățește securitatea energetică. Fuziunea dintre Hyundai Heavy Industries Holdings și Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ar fi condus la o poziție dominantă pe piața mondială a construcției de nave mari de GNL, pentru care există o cerere semnificativă din partea transportatorilor europeni. Având în vedere că nu au fost prezentate măsuri corective, fuziunea ar fi dus la reducerea numărului de furnizori și la creșterea prețurilor pentru navele mari care transportă GNL. Acesta este motivul pentru care am interzis fuziunea", a declarat, joi, Margrethe Vestager, vicepreședintele executiv al Comisiei, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.
Daewoo Shipbuilding a fost acționar majoritar al Daewoo Mangalia Heavy Industries, cel mai mare constructor de nave din România, între 1997 și 2017. Sud-coreeni și-au vândut acțiunile la Daewoo Mangalia către Damen Shipyards în toamna anului 2017, într-o tranzacție de 29 miliarde woni (26 milioane dolari).
În prezent, Damen deține o participație de 49% la șantierul din Mangalia, diferența până la 100% fiind controlată de statul român.