Damen Shipyards Mangalia, operatorul șantierului naval omonim la care pachetul majoritar de 51% din acțiuni este deținut de compania românească de stat Șantierul Naval 2 Mai SA din portofoliul Ministerului Economiei, dar care se află sub controlul operațional al acționarului minoritar (49%) olandez Damen Holding BV, reduce cu mai mult de jumătate numărul de concedieri pe care îl avea în vedere în vară, în urma negocierilor cu sindicatul salariaților de pe șantier, relevă date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Pe 23 iulie 2021, AGA Damen Shipyards Mangalia a aprobat reorganizarea companiei, care includea restructurarea a 228 de posturi, cu un pachet de 9 salarii compensatorii.
Acționarii au fost însă convocați din nou acum în ședință, luna viitoare, pentru a aproba "desființarea unui număr de 108 de posturi și reducerea numărului de personal corespunzător atribuțiilor necesare tipului de nave existent în portofoliul de comenzi al societății la această dată și relocarea unui număr de 41 salariați, ca urmare a reducerii activității societății, începând cu data de 8 noiembrie 2021, având în vedere și procesul-verbal al Adunării Generale Extraordinare a Acționarilor Damen Shipyards Mangalia SA din data de 23 iulie 2021 și rezultatele consultărilor cu Sindicatul Liber Navalistul", potrivit unui document oficial analizat de Profit.ro.
Contactați de Profit.ro, reprezentanții Damen Shipyards Mangalia au explicat că este vorba despre reducerea numărului de concedieri de la 228 la 108, convenită în urma negocierilor cu sindicatul.
În AGA din noiembrie se va discuta și "externalizarea activităților electrice/de tâmplărie/de vopsire/montaj schelă ale societății, care se va realiza sub forma transferului de întreprindere către societăți specializate", precum și reducerea capitalului social al companiei, pentru acoperirea pierderilor acesteia. De asemenea, vor fi aprobate, cu mare întârziere, situațiile financiare anuale pe 2020 și descărcarea de gestiune a membrilor Directoratului și Consiliului de Supraveghere.
Luna trecută, peste o sută de sindicaliști au protestat împotriva concedierilor în fața Casei de Cultură din Mangalia, potrivit presei locale.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Criza gazelor. Prețul pe BRM a ajuns de 2 ori mai ridicat decât cel din ofertele concurențiale. Experții avertizează că poate depăși nivelul de 1.000 lei/MWhDe la 1 septembrie, olandezii au numit un nou director general la Damen Shipyards Mangalia, Chris Groninger fiind înlocuit cu Adrianus Peter Zoeteman.
Pe 4 octombrie, cu o zi înaintea de căderea Guvernului PNL Cîțu prin moțiune de cenzură, AGA companiei de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei, a schimbat Consiliul de Administrație al societății, numind noi membri provizorii. Inițial, se avea în vedere demararea procedurii de selecție a unor membri cu mandate complete, în baza OUG nr. 109/2011, însă planul a fost amânat "pentru o dată ulterioară, în scopul elaborării unei strategii unitare pentru toate societățile din portofoliul ministerului".
CITEȘTE ȘI Boris Johnson le cere companiilor să se adapteze consecințelor Brexitului și să rezolve criza de lucrători crescând salariileCel mai notoriu nume nou din CA-ul companiei de stat acționară majoritară la Șantierul Damen Mangalia este cel al lui Victor Paul Dobre, veteran al PNL (membru din 1991), fost ministru delegat (2012) și secretar de stat la MAI (2005-2008), ex-vicepreședinte al Consiliului Județean Galați și prefect al județului. De asemenea, Dobre a fost deputat PNL în legislaturile 2000-2004, 2008-2012, 2012-2016 și 2016-2020, precum și vicepreședinte al partidului.
Fost inginer la Șantierul Naval Galați, Victor Paul Dobre l-a sprijinit pe premierul demis Florin Cîțu în lupta pentru șefia PNL, decisă în favoarea lui Cîțu la Congresul de luna trecută.
Ceilalți doi administratori noi ai societății Șantierul Naval 2 Mai SA sunt Dorinel Colgiu, director general și administrator din partea Consiliului Local al operatorului de termoficare centralizată din Mangalia (municipiu cu primar PNL), Goldterm SA, fost jurnalist, și Lăcrămioara Daniela Nicoară, consilier superior la Ministerul Economiei.
CITEȘTE ȘI FOTO Primele imagini cu momentul prăbușirii avionului pilotat de miliardarul român Dan PetrescuDamen Shipyards Mangalia a solicitat AGA aprobarea planului de restucturare încă din luna august 2020, însă decizia a fost amânată în mod repetat, la solicitarea Ministerului Economiei, până la clarificarea unor aspecte de ordin tehnic.
După aprobarea variantei inițiale mai dure a restructurării, din iulie 2021, Ministerul Economiei a transmis că restructurarea este necesară din cauza deteriorării situației companiei, cheltuielile operaționale fiind susținute financiar din credite bancare precum și de către grupul de firme Damen, care, în calitate de acționar minoritar, a acordat împrumuri, prevenind astfel acumularea de restanțe la plata obligațiilor societății față de stat, angajați, creditori, furnizori etc. Instituția a mai argumentat că reorganizarea activității este consecința directă a faptului că activitățile de construcție și reparație navală au scăzut dramatic în 2020 din cauze de piață și din cauza pandemiei Covid-19, noile comenzi de construcții navale din Europa scăzând cu 64% în tonaj anul trecut, comparativ cu 2019.
CITEȘTE ȘI Amazon lucrează la un frigider inteligentÎn iunie 2021, Asociația Constructorilor Navali din Romania (ANCONAV), care reprezintă din 1995 interesele șantierelor navale și ale producătorilor și distribuitorilor de echipamente și materii prime pentru industria navală din România și din care face parte și Damen, a cerut Guvernului includerea în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a mai multor măsuri de sprijin pentru sector, printre care înființarea unei companii naționale de transport maritim, după modelul Navrom din perioada comunistă.
"Prin intermediul unui astfel de demers, România poate dezvolta o strategie sustenabilă de securitate a transportului naval ce va putea aduce beneficii tuturor sectoarelor economice direct implicate (activitate portuară, șantiere navale, furnizori de servicii din domeniul transporturilor), dar și economiei regionale, prin asigurarea furnizării/livrării de materii prime si produse. În acest sens, o dovadă elocventă a reușitei unei inițiative de acest gen o reprezintă modelul anilor '70, când înființarea unei companii naționale de transport a stat la baza dezvoltării sectorului naval in Romania", arăta ANCONAV.
Cele mai recente date publice disponibile arată că, în 2019, Damen Shipyards Mangalia a avut pierderi de aproape 152 milioane lei, la o cifră de afaceri de circa 131 milioane lei. În februarie anul acesta, CEC Bank a acordat un credit de 60 de milioane de lei șantierului Damen din Mangalia, pentru finanțarea operațiunilor curente.