Oricine vrea să își rezerve vacanța de vară sau a rezervat-o deja a observat că biletele de avion au devenit mai costisitoare. În luna martie, tarifele aeriene au fost oficial cu 50,6% mai scumpe decât în anul precedent, după cum a calculat recent agenția de statistică a Austriei, notează Der Standard.
În acest context, ofertele companiilor aeriene low-cost par a fi deosebit de atractive. Dar oare este adevărat? La această întrebare a răspuns portalul financiar britanic Tradingpedia.
Acesta a comparat costurile ascunse ale mai multor companii aeriene low-cost și a determinat care din ele percep călătorilor cele mai multe taxe suplimentare. Tradingpedia subliniază că în publicitate și în ofertele speciale aceste taxe nu sunt adăugate la prețul final al zborului, însă ele devin vizibile doar atunci când zborul este rezervat efectiv, arată G4Media.ro.
Taxele pentru bagaje
Companiile aeriene low-cost percep, de obicei, taxe pentru fiecare bagaj mai mare decât o geantă mică care încape sub scaunul din față. Prin urmare, pasagerii ar trebui să verifice cu atenție cât vor fi taxați dacă doresc să ia mai multe bagaje înainte de a face rezervarea. (Notă: Prețurile indicate au fost convertite din lire sterline în euro și rotunjite pentru claritate).
Cu Ryanair, de exemplu, puteți lua gratuit doar un singur bagaj mic (40 cm × 20 cm × 25 cm), sau plătiți un tarif ceva mai scump (între 7 și 34 de euro) la rezervare dacă doriți să luați două bagaje de mână – unul mic și unul de până la zece kilograme. Tariful de reprogramare este puțin mai mare (de la 7 la 41 de euro). Costurile pentru bagajele înregistrate sunt mai mari – de la 14 la 28 de euro pentru un bagaj de zece kilograme și de la 20 la 56 de euro pentru un bagaj înregistrat de 20 de kilograme. Excesul de bagaj poate fi adăugat online cu până la două ore înainte de plecare pentru zece euro pe kilogram în plus – dacă se face la aeroport / call center / chioșc, taxa este de doisprezece euro pe kilogram în plus.
Pasagerii Jet2 pot lua gratuit un bagaj de mână dacă acesta nu cântărește mai mult de 10 kilograme și nu depășește 56 cm × 45 cm × 25 cm. În plus, gențile de mână, laptopurile și alte obiecte mici pot fi luate în cabină. Sunt permise până la trei bagaje de 22 de kilograme (de persoană și pe zbor) dacă se plătește taxa corespunzătoare – taxa este afișată în momentul rezervării, dar poate varia în funcție de data călătoriei, destinație, tipul de tarif etc.
CITEȘTE ȘI Raport trimestrial BMW: creștere peste așteptări a profituluiJet2 nu a publicat nicio taxă fixă pe site-ul său, scrie Tradingpedia. Astfel, un pasager a făcut două rezervări în care taxa a fost mai întâi de 30 de euro și apoi de 40 de euro pentru fiecare bagaj. În cazul în care unul dintre bagaje este mai greu, acesta trebuie să se plătească tariful normal de exces de bagaj, de 14 euro pe kilogram.
Când zburați cu Easyjet, aveți dreptul la un bagaj de mână mic gratuit – dimensiunile maxime sunt de 45 cm × 36 cm × 20 cm. Un al doilea bagaj de mână, puțin mai mare, este permis pentru cei care cumpără spațiu suplimentar pentru picioare și opțiunea „Up Front Seat”. Tariful standard nu include bagajele înregistrate, așa că trebuie să plătiți suplimentar.
Tarifele încep de la opt euro pentru un bagaj de până la 15 kilograme și de la unsprezece euro dacă bagajul înregistrat cântărește până la 23 de kilograme. În funcție de zbor, de dată etc., poți fi taxat cu până la 63 de euro, potrivit Tradingpedia. Taxa pentru excesul de greutate este de 14 euro pe kilogram.
Un bagaj de mână mic (40 cm × 30 cm × 20 cm) poate fi transportat gratuit la bordul unui zbor Wizz Air. De asemenea, pasagerii pot lua un troler mai mare dacă achiziționează un tarif mai scump (Wizz Priority). Ambele bagaje nu trebuie să depășească zece kilograme. În ceea ce privește bagajele înregistrate, compania aeriană permite cu generozitate până la șase bagaje de persoană. Prețul depinde de greutatea bagajelor și de faptul că este sezon scăzut sau înalt – tarifele variază între 6 și 123 de euro în sezonul înalt. Pasagerii supraponderali sunt taxați cu 14 euro pe kilogram.
Dacă zburați cu Norwegian și alegeți un bilet cu preț redus, trebuie să plătiți între 10 și 17 euro pentru un bagaj de mână (max. 55 cm × 40 cm × 23 cm, 10 kg). Pentru zborurile interne, taxa este de zece lire sterline. O geantă mică aflată sub scaun poate fi luată la bord în mod gratuit. La tarifele mai ieftine, bagajul înregistrat nu este inclus.
CITEȘTE ȘI Încasările ANAF din aprilie indică o îmbunătățire a colectării de venituri la bugetTaxe pentru selectarea locului/ Singura excepție este în cazul copiilor mici
Companiile aeriene low-cost percep, în general, taxe pentru alegerea locului și pentru spațiul suplimentar pentru picioare. Unele companii aeriene oferă, de asemenea, posibilitatea ca persoanele care călătoresc împreună să stea împreună, chiar dacă nu au ales un loc anume. Ceea ce, desigur, costă din nou, după cum notează Tradingpedia. Singura excepție este în cazul copiilor mici, unde companiile aeriene se vor asigura întotdeauna că aceștia stau lângă cel puțin un adult din grupul lor de călătorie.
Alegerea locului este întotdeauna opțională, scrie Tradingpedia. Nu puteți, dar nici nu trebuie, să alegeți un loc în momentul rezervării. În acest caz, un loc aleatoriu este atribuit cu câteva zile înainte de plecare – complet gratuit.fiecare bagaj. Un al doilea bagaj înregistrat costă între 34 și 45 de euro. Taxa pentru excesul de greutate este de 14 euro pe kilogram.
Ryanair percepe cele mai mici taxe pentru alegerea locului – de la unu la 34 de euro, în funcție de locul pe care doriți să îl ocupați, în timp ce taxa pentru zborurile Jet2 este cuprinsă între 11 și 34 de euro. Wizz Air taxează pasagerii între 4 și 62 de euro pentru selectarea locului, Easyjet între 1 și 53 de euro, iar Vueling între 5 și 31 de euro.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Legea care urma să interzică plata salariilor cash, întoarsă la comisii. Inițiatorii renunță la obligația plății pe card, înlocuind-o cu drept al salariatului de a optaNorwegian percepe între 11 și 52 de euro, în timp ce taxa de selectare a locului la British Airways nu este indicată clar pe site, după cum notează Tradingpedia: „Am încercat să facem mai multe rezervări prin intermediul site-ului. Taxele afișate pentru aceste zboruri au variat între 12 și 33 de euro”.
Taxe de rezervare și check-in online
Până în urmă cu câțiva ani, multe companii aeriene percepeau un fel de taxă administrativă la rezervarea unui zbor. O practică care nu mai există aproape deloc. Wizz Air va fi probabil o excepție majoră. Compania aeriană percepe 11 euro pentru check-in online și 27 de euro pentru check-in la ghișeu. În plus, Wizz ar avea și o suprataxă de sistem în cazul în care se folosește un adblock (aplicație pentru blocarea reclamelor – n.red) pentru rezervările pe internet, a aflat Tradingpedia.
Ryanair nu percepe taxe suplimentare pentru rezervările online, dar orice rezervare făcută la aeroport este taxată cu 56 de euro. Și Norwegian percepe acest tip de taxă, fiind de 21 de euro și se percepe pentru toate rezervările sau modificările de rezervare efectuate la aeroport.
Wizz Air percepe, de asemenea, o taxă de 14 euro dacă vă faceți check-in la aeroport de la un aparat și de 41 de euro dacă faceți acest lucru la ghișeul de check-in. La Jet2, trebuie să plătiți 17 euro pentru a vă înregistra la aeroport, iar la Ryanair taxa de înregistrare la aeroport este de 62 de euro.
CITEȘTE ȘI VIDEO Un delegat ucrainean i-a dat un pumn în față unui emisar rus în timpul unei reuniuni de la Ankara: „Ia-ți labele de pe steagul nostru, gunoi rusesc!”Alte taxe
Atunci când rezervați un zbor, există numeroase alte taxe și suprataxe. Acestea sunt, de obicei, servicii suplimentare opționale, cum ar fi spațiu suplimentar pentru picioare sau bagaje suplimentare înregistrate. Nici mesele la bord nu sunt gratuite.
În unele cazuri, pasagerii nu au de ales decât să cumpere aceste servicii „opționale”, scrie Tradingpedia: Unul dintre acestea este taxa de administrare a grupului, care este de cinci euro pentru Wizz Air, în timp ce Easyjet percepe 17 euro de persoană pentru rezervările de grup. Ryanair percepe, de asemenea, un comision de plată cu cardul, ceea ce înseamnă că vi se poate percepe un procent din totalul tranzacției dacă plătiți cu un card de credit sau de debit.
Dacă zburați cu un copil (sub doi ani la momentul zborului), nu trebuie să cumpărați un bilet, dar trebuie să plătiți o taxă. Aceasta este de 32 de euro pentru Wizz Air, de 28 de euro pentru Easyjet și Ryanair și de 23 de euro pentru Jet2. Norwegian oferă tarife pentru copii mici, care variază între 23 și 34 de euro. Vueling percepe, de asemenea, o taxă pentru copii mici, care variază între 16 și 161 de euro, în funcție de tariful pentru adulți, de destinație și de data zborului.
Interesantă este așa-numita “taxă de salvare”, care este percepută de toate companiile aeriene în cazul în care pasagerul pierde zborul. Acest lucru înseamnă că, dacă pierdeți zborul, aveți opțiunea de a plăti o taxă de salvare pentru a obține un loc pe următorul zbor.
Ryanair percepe 113 euro de persoană, Easyjet 124, în timp ce Vueling percepe o taxă de salvare începând de la 130 de euro pentru zborurile internaționale. Taxa de salvare de la Wizz Air este comparativ ieftină, la doar 82 de euro. Celelalte companii aeriene percep, de asemenea, o taxă, dar nu precizează clar pe site-urile lor cât de mare este aceasta, ne informează Tradingpedia.
CITEȘTE ȘI Publicație maghiară: Cum a putut economia românească să o depășească pe cea a Ungariei?Filozofia companiilor aeriene de tip low-cost este practicarea unui preț de pornire mic, după care introduc taxele suplimentare, unele dintre costuri în plus fiind mai puțin justificabile decât altele, transmite Europa Liberă România.
Companiile aeriene se confruntau la sfârșitul anului trecut cu o creștere a costurilor la combustibili și cu lipsa de personal. În aeroporturi acest lucru rezultă în întârzieri și se simte, de asemenea, în rândul consumatorilor, când vine vorba de creșterea costurilor.
Companiile low-cost, care în trecut ofereau curse la prețuri de sub 10 euro, sunt acum nevoite să renunțe la aceste tarife pentru a supraviețui pe piață. Pe lângă prețurile la bilet, companiile low-cost folosesc și alte tarife pentru a își îmbunătăți profiturile.