Prețurile carburanților au coborât sub 6,5 lei/l în toate stațiile Petrom și Lukoil și chiar și în unele stații OMV, în urma deciziei celor 2 companii de a reduce vineri semnificativ, pentru a doua zi consecutiv, prețurile. Ieftinirile de vineri, care au ajuns și la 14 bani/l la motorină, în cazul companiei controlată de gigantul rus, și la 9 bani/l la benzină, în cazul liderului pieței, au fost mai mari decât cele efectuate în ziua precedentă. Prețul motorinei a coborât sub cel al benzinei pentru prima dată în ultimii ani, după ce în octombrie 2022, dieselul era mai scump cu 1,5 lei/l.
Și MOL și Rompetrol au redus cu aproximativ 10 bani prețul carburanților, însă această reducere corespunde celei efectuate joi de OMV Petrom și Lukoil, ceea ce înseamnă că în următoarele ore cele 2 companii vor efectua ieftiniri suplimentare.
Principalele explicații ale ieftinirilor efectuate sunt stocurile ridicate efectuate înainte de intrarea în vigoare a embargoului impus importurilor de produse petroliere din Rusia, pe 5 februarie, dar și reducerea cererii în occident, ca urmare a temerilor privind o încetinire a creșterii economice, care a codus la o scădere a cotațiilor benzinei și motorinei. În plus, cererea venită din Ucraina a scăzut, situându-se sub nivelul estimat (și eventual deja stocat) de exportatorii autohtoni.
Astfel, șoferii pot achiziționa benzină standard la un preț inferior celui de 6,5 lei/l în toate Lukoil și Petrom din capitală, noile prețuri practicate de cele 2 companii fiind de 6,41-6,44 lei/l, în cazul Lukoil, și de 6,40-6,43 lei/l, în cel al Petrom.
Motorină standard mai ieftină de 6,5 lei/l poate fi cumpărată în toate stațiile Lukoil (6,36-6,41 lei/l) și Petrom (6,37-6,42) din capitală, dar și în 8 stații OMV.
În urma ieftinirilor de vineri, prețul benzinei standard în stațiile OMV a coborât la 6,48-6,53 lei/l, iar cel al motorinei, la 6,48-6,51 lei/l.
Prețurile din stațiile Rompetrol și MOL sunt cu aproximativ 8 bani/l superioare decât cele din stațiile OMV, ceea ce sugerează că în următoarele ore și companii controlate de statul maghiar, respectiv kazah, vor efectua ieftiniri suplimentare.
Evoluția prețurilor benzinei și motorinei în stațiile din capitală
Scăderea pare paradoxală la prima vedere, cu atât mai mult cu cât recent a intrat în revizie programată pentru 6 saptamani rafinăria Petrobrazi a OMV Petrom.
Numai că, în aceste situații, compania își face stocuri în avans, în funcție de consumul estimat, care ar putea fi în ușoară scădere față de previziuni.
În plus, se pare că și cererea de carburanți din Ucraina este în cădere.
Profit.ro a anunțat că OMV Petrom a redus în luna martie volumul livrărilor directe de benzină procesată la Brazi către companiile ucrainene cu 40%, la 13,8 mii tone, în condițiile în care în martie volumul de benzină importat de Ucraina a scăzut cu 37%, la 85,2 mii tone.
Celălalt mare producător de carburanți din România, Rompetrol, nu a exportat direct carburanți în Ucraina de la sfârșitul lunii ianuarie, deși comercianții moldoveni continuă să furnizeze benzină procesată la Petromidia companiilor ucrainene, susține presa de specialitate de la Kiev.
Scăderea livrărilor către Ucraina ar putea sugera că în prezent există un excedent de carburanți (produși intern sau importați) pe piața autohtonă.
În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l, cu peste 2,8 lei sau 45% mai ridicat decât cel actual.
Evoluția cotațiilor Brent din ultima lună
Prețul motorinei a coborât sub cel al benzinei în stațiile Petrom și Lukoil, după ce în urma cu 6 luni aceasta ajunsese și cu 1,5 lei/l mai mare decât cel al benzinei.
Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, în prezent, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.