PwC: România are printre cele mai proaste infrastructuri de transport din UE, dar nu cheltuiește banii

PwC: România are printre cele mai proaste infrastructuri de transport din UE, dar nu cheltuiește banii
scris 20 iul 2017

Necesarul de finanțare a investițiilor în infrastructură rămâne foarte ridicat pentru statele din Europa Centrală și de Est, regiunea având nevoie de 615 miliarde de euro până în 2025, iar necesarul de finanțare depășește posibilitățile actuale ale bugetelor naționale ale țărilor din regiune, inclusiv pe cel al României, potrivit raport realizat de firma de consultanță PwC și de Atlantic Council și publicat astăzi.

Statele din Europa Centrală și de Est reprezintă 28% din teritoriul Uniunii Europene (UE), 22% din populația acesteia, dar numai 10% din PIB-ul UE, potrivit raportului. Totodată, una dintre principalele provocări cu care se confruntă regiunea în prezent este să găsească surse de finanțare pentru proiectele de infrastructură de transport.

Urmărește-ne și pe Google News

”Mai mult de 80 de miliarde de euro au fost investite în regiune în exercițiul financiar european 2007-2013 din fonduri structurale și de coeziune. Insă necesarul de finanțare a investițiilor în infrastructură rămâne foarte ridicat, regiunea având nevoie de 615 miliarde de Euro până în 2025”, se arată în comunicat.

EXCLUSIV Cele mai mici tarife RCA în funcție de mașină și șofer. Comisionul deja vinde mai bine ca prețul, iar piața a ajuns o afacere în 4 CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cele mai mici tarife RCA în funcție de mașină și șofer. Comisionul deja vinde mai bine ca prețul, iar piața a ajuns o afacere în 4

În ciuda progresului înregistrat în ultimii ani, la nivelul țărilor din regiune există în continuare un deficit de investiții în infrastructura de transport, consideră country managing partner în cadrul PwC România Ionuț Simion.

”Este clar însă că necesarul de finanțare a acestor lucrări de infrastructură depășește posibilitățile actuale ale bugetelor naționale ale țărilor din regiune, implicit și pe cel al României. Tocmai de aceea trebuie căutate resurse financiare suplimentare în sectorul privat, prin punerea în aplicare a unei legislații viabile privind parteneriatele public-privat. Din păcate, deși în România avem bazele unei astfel de legislații, acesteia îi lipsesc normele de aplicare, nefiind funcțională la acest moment”, a declarat Ionuț Simion.

România în special are nevoie de investiții masive pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport, a atras atenția un director pe zona de servicii de consultanță pentru sectorul public din cadrul PwC România, Ruxandra Chiriță.

”Potrivit Indexului Competitivității Globale publicat de Forumul Economic Mondial, România înregistrează unul dintre cele mai scăzute scoruri din Uniunea Europeană în ceea ce privește calitatea infrastructurii, de 3,61, în vreme ce media țărilor UE 15 este de 5,65, iar media statelor din ECE este de 4,02. În exercițiul financiar european 2007-2013, din totalul de 82 de miliarde de Euro de fonduri structurale și de coeziune investite în regiune în proiectele de infrastructură de transport, România a atras mai puțin de 7%, în vreme ce Polonia a folosit peste 30% din această sumă”, a spus Ruxandra Chiriță, în cadrul comunicatului.

FOTO Aglomerație la stația de metrou Pipera, folosită preponderent de corporatiști, în a doua zi de la introducerea noul sistem de acces CITEȘTE ȘI FOTO Aglomerație la stația de metrou Pipera, folosită preponderent de corporatiști, în a doua zi de la introducerea noul sistem de acces

După decenii de lipsă de investiții, regiunea Europei Centrale și de Est a făcut progrese în ultimii ani, peste 5.600 de kilometri de autostradă fiind construiți în ultimii 20 de ani.

”Acest lucru s-a datorat în bună măsură finanțărilor europene: peste 150 de miliarde de Euro din fondurile structurale au fost utilizate în această perioadă în regiune, la care s-au adăugat facilități adiționale precum Connecting Europe sau finanțările oferite de Banca Europeană de Investiții. În plus, investitorii privați au investit miliarde de Euro în proiecte de transport cheie în Polonia, Slovacia, Ungaria și Croația”, se arată în raport.

Autorii raportului subliniază faptul că deși investitorii rămân interesați de astfel de oportunități în regiune, aceștia se așteaptă la proiecte bine documentate și cu un profil echilibrat de risc și profitabilitate, iar atingerea acestui echilibru între risc și rentabilitate va fi esențială pentru a menține fluxul de investiții private în regiune.

viewscnt
Afla mai multe despre
infrastructura
autostrazi
drumuri