Investițiile totale planificate de Guvern anul acesta se ridică la 120 miliarde de lei, o sumă de peste două ori mai mare comparativ cu 2020 și în urcare cu circa 19 miliarde de lei față de anul trecut, potrivit datelor analizate de către Profit.ro. Din suma de 120 miliarde lei, 38,6 miliarde de lei vor fi investiții pentru proiecte finanțate doar din fonduri naționale, la fel ca anul trecut și în creștere cu numai 3,4 miliarde de lei față de 2020. Proiectele finanțate și cu fonduri europene sunt, însă, la un nivel record, de 81,5 miliarde lei, comparativ cu 62 miliarde lei anul trecut și numai 18 miliarde de lei în 2020.
Cum aproximativ jumătate din cheltuiala planificată de stat pentru proiecte cu fonduri UE este susținută tot de la buget (cheltuieli pentru cofinanțări și cheltuieli neeligibile), rezultă că suma suportată de buget pentru investiții s-ar putea situa la circa 80 de miliarde de lei în acest an, restul până la 120 de miliarde de lei fiind fonduri europene nerambursabile.
Un aspect de menționat, cheltuielile de investiții pentru proiecte derulate doar cu fonduri naționale este aproape egală cu cea planificată pentru dobânzi la datoria publică în acest an, de 35 miliarde de lei.
Sumele raportate de către Ministerul Finanțelor ca investiții pentru proiecte cu fonduri externe nerambursabile includ fonduri europene nerambursabile, cofinanțare (de la bugetul de stat) și cheltuieli neeligibile (tot de la bugetul de stat). În perioada de programare pentru fonduri UE încheiată în 2020, dar din care România a continuat să tragă fonduri anul trecut și chiar în acest an, fondurile europene au reprezentat, în medie, cam 60% din sumele clasificate de către Guvern ca fiind pentru proiecte cu fonduri UE. Pe noua perioadă, fonduri europene sunt în jur de 40%, restul reprezentând cofinanțări și cheltuieli neeligibile.
Important: Guvernanții minimalizează de mai mulți ani problema deficitelor bugetare, care conduc la creșterea datoriei statului și a cheltuielilor cu dobânzile, în timp ce prezintă într-o imagine exagerat de pozitivă situația cheltuielilor pentru investiții, realizate în mare parte și din fonduri europene, nu doar din fondurile naționale ale bugetului statului. De exemplu, pentru anul acesta, din cele 81,5 miliarde lei prevăzute la investiții în proiecte cu finanțare UE, aproximativ jumătate ar urma să fie fonduri europene nerambursabile.
Pentru anul în curs deficitul bugetar este estimat la 87 miliarde lei, 5% din PIB, prin legea bugetului, dar așteptăprile sunt ca deficitul să fie semnificativ mai ridicat. Deficitul reprezintă diferența dintre cheltuieli și veniturile care nu acoperă aceste cheltuieli, iar suma aferentă trebuie împrumutată de către stat de la bănci, investitori mari, precum și de la populație. Dobânzile și comisioanele prevăzute pentru datoria publică sunt de 34,9 miliarde de lei în 2024.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT O agenție din subordinea Guvernului ia peste 100 milioane lei de la companiile de stat. Nu este clar pe ce vor fi cheltuiți baniiDe asemenea, programul de împrumuturi pentru 2024 este prevăzut la 181 miliarde de lei, din care 87 miliarde lei reprezintă datorie nouă (pentru deficit), care se adaugă la soldul datoriei deja existente, iar restul sunt împrumuturi necesare pentru rostogolirea datoriilor vechi care ajung la plată.
Un deficit bugetar mai ridicat va însemna automat și un necesar mai mare de împrumuturi și dobânzi mai mari pe viitor.
Îngrijorător este și că datoria publică a depășit în 2024 timp de mai multe luni nivelul de 50% din PIB care ar trebui să declanșeze măsui automate de reducere a cheltuielilor, prevăzute în legislație. Guvernul afirmă însă, de mai mulți ani că vrea să țină sub control datoria statului prin investiții. La final de aprilie (cele mai recente date), datoria statului era de 852,8 miliarde lei, 52,1% din PIB.
Cheltuielile cu investițiile și deficitul bugetar
An | Investiții cu fonduri naționale (lei) | Investiții cu fonduri externe și PNRR (lei) | Investiții totale (lei) | Investiții totale (%PIB) | Dobânzi la datoria statului (mld. lei) | Deficit bugetar (lei) | Deficit bugetar (%PIB) |
2024 (estim.) | 38,6 mld. lei | 81,5 mld. lei | 120,1 mld. lei | 6,9% | 34,9 mld. lei | 87 mld. lei | 5% |
2023 | 38,68 mld. lei | 62 mld. lei | 100,7 mld. lei | 6,35% | 29,3 mld. lei | 89,9 mld. lei | 5,7% |
2022 | 35,4 mld. lei | 37,1 mld. lei | 72,53 mld. lei | 5,14% | 28,2 mld. lei | 81 mld. lei | 5,7% |
2021 | 30,8 mld. lei | 28,5 mld. lei | 59,27 mld. lei | 5% | 17,33 mld. lei | 80 mld. lei | 6,7% |
2020 | 35,17 mld. lei | 18 mld. lei | 53,2 mld. lei | 5,1% | 13,94 mdl. lei | 101,9 mld. lei | 9,8% |
(sursă date: Ministerul Finanțelor. Datele pentru 2024 reprezintă estimări. Deficitul bugetar foarte ridicat din 2020 a fost determinat în mare parte de măsurile luate de către Guvern pentru combaterea impactului economic al măsurilor luate de către Guvern pentru limitarea pandemiei)
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu anunță: Acord cu viitoarea Comisie Europeană pentru a scădea deficitul bugetar la 3% în 7 aniStructura investițiilor
(graficul conține pentru 2023 date estimate pe final de decembrie. Execuția bugetară a relevat cheltuieli cu investiții mai ridicate, de 107 miliarde lei, comparativ cu estimarea inițială de 93,43 miliarde lei)
(sursă: Ministerul Finanțelor)