Hotărârile judecătorești vor putea fi comunicate exclusiv prin e-mail, la solicitatea părții, prevede un proiect legislativ adoptat de Parlament și care mai trebuie doar promulgat pentru a intra în vigoare.
De ce este important: Comunicarea hotărârilor judecătorești în materie civilă are loc, de lege lata, în format letric, prin agent procedural sau utilizând serviciile poștale, arată inițiatorii proiectului. Comunicarea poate avea loc și prin poșta electronică, în cumulativ. Cu alte cuvinte, comunicarea doar prin poșta electronică nu este posibilă, chiar dacă există confirmare de primire ori sistemul folosit indică faptul că a ajuns corespondența la destinatar.
”Comunicarea hotărârilor judecătorești se va face, din oficiu, prin poștă electronică dacă partea a indicat instanței datele corespunzătoare în acest scop direct sau la solicitarea expresă a instanței în timpul procesului”, prevede proiectul adoptat.
Comunicarea va fi însoțită de semnătura electronică extinsă a instanței, care va înlocui ștampila instanței și semnătura grefierului de ședință.
Hotărârile judecătorești se consideră comunicate la momentul la care au primit mesaj din partea sistemului folosit că au ajuns la destinatar potrivit datelor furnizate de acesta.
Dacă comunicarea prin poștă electronică nu este posibilă din pricina lipsei datelor în acest sens sau sistemul folosit indică eroare în transmiterea prin poștă electronică, comunicarea hotărîrilor judecătorești se va face potrivit art. 154 din Codul de procedură civilă.
CITEȘTE ȘI BSOG vrea să înceapă în iunie producția în Marea Neagră. Ulterior, va fi tăiere de panglică pe malul mării, cu premierul și ministrul EnergieiInițiatorii arată că au corespondat cu toate instanțele de judecată din România pentru a colecta informa|ii cu privire la eficiența transmiterii actelor procedurale pe e-mail destinatarilor, respectiv eventualele erori apărute în practică în această modalitate de corespondență de care ar trebui ținut cont astfel încât să se confere acces real și efectiv justițiabililor la comunicările instanței.
Din 233 de instanțe, doar 23 au raportat anumite erori, absolut minore, dintre care doar 2 nu au instalat până în prezent program de comunicare a actelor pe e-mail și 5 au instalarea acestui program iî curs. Aproximativ 87% dintre instanțe au precizat că nu au fost raportate erori în comunicarea actelor procedurale pe e-mail destinatarilor.
Cu toate acestea, atât Consiliul Legislativ, cât și Guvernul s-au opus proiectului.