Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că legislația locală care solicită promovarea unui examen teoretic și practic, cât și medical, pentru a conduce un moped nu contravine normelor europene în domeniu. Un cetățean român, pe nume Popescu, a dat în judecată, în 2015, statul român pe motiv că deși până în 2013, doar pe baza unui curs teoretic, își putea conduce scuterul pe drumurile publice, după acel an, din cauza unor noi prevederi, autoritățile îi cer permis obținut în urma unui examen.
”Dispozițiile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 decembrie 2006 privind permisele de conducere, în special articolul 13 alineatul (2) din aceasta, trebuie interpretate în sensul că nu se opun unei reglementări naționale, adoptată în vederea transpunerii acestei directive în dreptul intern, care pune capăt autorizării de a conduce mopede fără a deține un permis de conducere a cărui eliberare este condiționată de promovarea unor probe și/sau examinări similare celor impuse pentru conducerea altor autovehicule”, a fost decizia CJUE, care a respins prin urmare solicitarea domnului Popescu.
Profit.ro a relatat în premieră despre această situație, care pleacă de la faptul că până în 2013, pentru a putea conduce un scuter sau orice alt moped, un cetățean valid în vârstă de minimum 16 ani trebuia să facă doar dovada absolvirii unui curs de legislație rutieră, în cadrul unei școli de șoferi.
Începând cu 19 ianuarie 2013, în urma implementării Directivei 2006/126/CE, legislația națională prevede obținerea permisului de conducere pentru moped în urma promovării unei probe teoretice și practice de verificare a cunoștințelor, a unui test de verificare a aptitudinilor și comportamentului, precum și a unui examen medical.
Mai exact, orice persoană care dorește să conducă un moped trebuie să absolve un examen compus dintr-o probă teoretică și una practică, în poligon. Proba teoretică constă în rezolvarea, în maximum 20 de minute, a unui chestionar de cunoaștere a regulilor de circulație cu 20 de întrebări. Pentru a promova examenul sunt necesare minimum 17 întrebări rezolvate corect. Proba practică constă în efectuarea unor manevre în poligon într-un anumit timp.
Directiva europeană stabilește însă pentru mopede doar obligația promovării unui test teoretic și lasă la opțiunea statelor membre să ceară sau nu solicitanților să promoveze un test de verificare a aptitudinilor și comportamentului, precum și un examen medical pentru această categorie.
Statul român a ales să impună și examenul de poligon argumentând că în România s-a înregistrat un număr foarte mare de accidente rutiere în care au fost implicate asemenea autovehicule.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Top 20 Cele mai vândute mașini în trimestrul 1 în România. Focus a devenit a doua cea mai cumpărată mașină în martie, în locul lui DusterActul normativ european prevede, însă, explicit în art. 13, alin (2), că niciun drept de conducere acordat înainte de 2013 “nu este retras sau restrâns în vreun fel prin dispozițiile prezentei directive”.
În baza acestui articol, domnul Popescu solicită recunoașterea dreptului de a-și conduce scuterul pe drumurile publice și după data de 19 ianuarie 2013, fără obligația de a îndeplini vreo formalitate sau procedură suplimentară față de cursul teoretic urmat înainte de această dată. Domnul Popescu chiar a solicitat Secretariatului General al Guvernului și Ministerului Afacerilor Interne să-i elibereze un document care să ateste dreptul său de a conduce un moped.
Judecătorii de la Înalta Curte de Casație și Justiție, în fața cărora domnul Popescu a ajuns cu procesul, nu au reușit să se dumirească în privința acestei probleme și au cerut părerea Curții de Justiție a Uniunii Europene, căreia i-au solicitat o decizie preliminară.
Agentul guvernamental care reprezintă statul roman la Curtea de Justiție a UE, Răzvan Horațiu Radu, argumenta, la data respectivă, că scuterele se încadrează în categoria autovehiculelor și impun, astfel, obligativitatea obținerii unui permis de conducere pentru conducătorii acestora, pe bază de examen.
“Scopul directivei este creșterea siguranței rutiere. Prin urmare, este necesar un sistem unitar și uniform la nivelul statelor UE pentru obținerea dreptului de a conduce anumite vehicule pe drumurile publice”, a declarat pentru Profit.ro agentul guvernamental la CEDO.
CITEȘTE ȘI Pelicula horror intitutulată ”Călugărița”, follow-up la ”Conjuring 2”, va fi filmată la Parlamentul RomânieiCJUE a arătat acum, la rândul său, că absolvirea unui curs teoretic nu echivalează cu un permis de conducere.
”În ceea ce privește mai concret faptele în discuție în litigiul principal, din dosarul de care dispune Curtea reiese că domnul Popescu a fost autorizat să circule în România, înainte de 19 ianuarie 2013, cu un vehicul din categoria mopedelor, în calitate de deținător al unui certificat de înregistrare a unui cvadriciclu, asimilat unui moped, precum și al unui certificat de absolvire a unui curs de legislație rutieră pentru conducerea mopedelor pe drumurile publice. Întrucât nu este titular al unui permis de conducere sau al unui document echivalent, acesta nu poate, așadar, să invoce protecția prevăzută la articolul 13 alineatul (2) din directiva menționată pentru a i se recunoaște de către autoritatea română competentă dreptul de a continua să utilizeze mopede pe drumurile publice fără a îndeplini formalități suplimentare și pentru a i se remite un document oficial care să ateste acest drept”, au explucat judecătorii europeni.