Încasările bugetare sunt sub nivelul programului trimestrial din cauza gradului scăzut de absorbție al sumelor primite de la UE, în special din proiectele finanțate din noul cadru bugetar 2014-2020, precum și a decalării termenului de plată a impozitelor pe proprietate, se arată în raportul trimestrial al Ministerului de Finanțe. Totodată, cheltuielile s-au situat sub nivelul programat la toate capitolele, însă cele cu investițiile și subvențiile sunt mult sub cele estimate.
Urmărește-ne și pe Google News
Nivelul scăzut al cheltuielilor cu investițiile reflectă o întârziere în graficul de execuție a lucrărilor, însă plățile urmează să fie realizate în următoarele luni. De asemenea, cheltuielile cu subvențiile, în special plata subvențiilor pentru agricultori, sunt efectuate la începutul trimestrului al II-lea, precizează raportul.
Evenimente
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Veniturile încasate din economia internă, fără fonduri de la Uniunea Europeană, au fost în sumă de 55,03 miliarde lei, reprezentând 7,2% din PIB și un grad de încasare față de ținta estimată pentru primul trimestru de 101,4%.
Veniturile totale au fost de 55,57 miliarde lei, reprezentând 7,3% din PIB, au înregistrat o creștere cu 1,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, gradul de realizare a programului de încasări fiind de 96,8%.
Veniturile fiscale ale bugetului general consolidat au fost realizate în proporție de 104,4% și au reprezentat 4,7% din PIB, iar cele colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală au reprezentat 106,7% din programul veniturilor administrate de ANAF pe primul trimestru al anului 2016.
Încasările din impozitul pe profit au înregistrat o valoare de 3,95 miliarde lei și au reprezentat 0,5% din PIB, gradul de colectare fiind de 118,8%. Pe baza bilanțurilor contabile disponibile, respectiv iunie 2015, se remarcă faptul că profitul realizat de firme la nivelul lunii iunie 2015 este în creștere comparativ cu iunie 2014 cu aproximativ 20%. Această evoluție pozitivă a încasărilor din impozitul pe profit se datorează, printre altele, reducerii numărului de firme care au înregistrat pierderi nete la jumătatea anului 2015 și care au fost de aproximativ 56.400 de companii comparativ cu 64.100 de companii la jumătatea anului anterior.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Șeful Fiscului: Am făcut declarația de TVA mai elaborată pentru că așa ne-a cerut mediul de afaceri
Încasările din impozitul pe venit au fost în sumă de 6,66 miliarde lei și au înregistrat un grad de colectare de 102,6%. Încasările din impozitele și taxele pe proprietate au fost realizate în proporție de 74,1%, nerealizarea programului de încasări fiind urmarea nerealizării programului de încasări la nivelul administrațiilor locale ca urmare a prorogării termenului de plată, respectiv amânării termenului de plată a impozitului pe proprietate până la 30 iunie, dată până la care se aplică o reducere de 10% la plata integrală a impozitului pe locuință, terenuri și mașini.
Încasările din TVA au fost în sumă de 14,3 miliarde lei, respectiv 1,9% ca procent în PIB, gradul de realizare al programului de încasări trimestrial fiind de 108,4%.
Creșterea față de programul de încasări trimestrial înregistrată în cazul taxei pe valoarea adăugată a fost influențată, în principal, de încasările lunii ianuarie 2016, care au reflectat activitatea economică a lunii decembrie 2015 și influența suplimentară generată de creșterea cheltuielilor bugetare din luna decembrie 2015 precum și de creșterea cu 18,7% a volumului cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) în primele 2 luni ale anului 2016.
Încasările din accize au fost în sumă de 6,15 miliarde lei și au reprezentat 0,8% din PIB, gradul de realizare al programului de încasări stabilit pentru trimestrul I fiind de 103,2%.
Încasările din alte impozite pe bunuri și servicii au fost în sumă de 537,1 milioane lei, ceea ce a determinat un grad de realizare de 52,8% a programului trimestrial de încasări, această nerealizare a programului de încasări fiind determinată în principal colectării sub nivelul programat a contribuției datorate pentru medicamente la bugetul fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, ca urmare a diminuării valorii consumului medicamentelor compensate, rezultat al reducerii prețurilor acestora începând cu 1 iulie 2015.
Încasările din taxele pe utilizarea bunurilor, autorizarea utilizării bunurilor sau pe desfășurarea de activități au fost realizate în proporție de 112,9%, fiind influențate în principal de evoluția pozitivă înregistrată de încasările la bugetul de stat din taxele pe jocuri de noroc, al căror grad de realizare a fost de 133,0%, precum și a încasărilor la bugetul instituțiilor finanțate integral sau parțial din venituri proprii.
Încasările din impozitul pe comerț exterior și tranzacțiile internaționale au fost realizate în proporție de 112,6%, pe fondul creșterii importurilor extracomunitare de bunuri din primele două luni ale anului 2016 cu 4,9%. Încasările din contribuții de asigurări au reprezentat 1,9% din PIB și au înregistrat un grad de realizare de 95,2% față de program, unul din factori fiind creșterea peste nivelul prognozat a sumelor aferente contribuției la fondul de pensii administrat privat și al unui grad redus de colectare în luna ianuarie care nu a fost recuperat integral până la sfârșitul trimestrului I, precum și a impactului negativ al măsurii legislative privind nedatorarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat de către personalul din armată, poliție și funcționarii publici.
Veniturile nefiscale au fost în sumă de 4,26 miliarde lei (0,6% din PIB) și au înregistrat un grad de realizare față de programul estimat de 96,5%. Sumele primite de la Uniunea Europeană aferente proiectelor finanțate atât din cadrul financiar 2007-2013, cât și din noul cadru financiar 2014-2020, încasate în trimestrul I al anului 2016, au reprezentat 0,1% din PIB , prezentând un grad de realizare față de nivelul programului trimestrial de încasări de 17,1%. De menționat că sumele primite de la Uniunea Europeană înregistrate în bugetul general consolidat sunt numai cele aferente proiectelor ai căror beneficiari sunt instituțiile publice, nefiind incluse și cele destinate sectorului privat, iar la calculul deficitului bugetar acestea au fost reflectate corespunzător gradului de utilizare a acestora pentru a nu influența soldul bugetului general consolidat conform normelor Eurostat.
Cheltuielile bugetului general consolidat au fost în sumă de 52,55 miliarde lei și au reprezentat 6,9% ca pondere în PIB, în creștere cu 5% față de nivelul celor efectuate în aceeași perioadă a anului precedent dar în scădere cu 0,1 puncte procentuale ca pondere în PIB. Comparativ cu ținta trimestrială, cheltuielile totale sunt sub nivelul prognozat cu 12,86 miliarde lei, de la 65,41 miliarde lei cât a reprezentat ținta trimestrială, ceea ce a determinat un grad de efectuare a acestora de 80,3%.
Cheltuielile de personal au fost în sumă de 13,87 miliarde lei (1,8% din PIB) și s-au realizat în proporție de 94,6% față de estimarea trimestrială. La bugetul de stat gradul de realizare a cheltuielilor de personal a fost de 94,9% față de programul trimestrial.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au reprezentat 1,1% din PIB și au fost realizate în proporție de 80,9% față de programul trimestrial. Cheltuielile cu dobânzile au fost în termeni nominali de 2,05 miliarde lei (0,3% din PIB) și s-au efectuat în proporție de 67,3% din programul trimestrial, ca urmare a faptului că s-a încasat primă la redeschiderea titlurilor de stat, primă ce se înregistrează în execuția bugetară ca și cheltuială negativă.
Cheltuielile cu asistența socială au reprezentat 2,6% din PIB și s-au efectuat în proporție de 99,3% față de programul trimestrial.
Plățile pentru proiectele cu finanțare din fonduri UE au reprezentat 0,4% din PIB și s-au efectuat în proporție de 41,7%, majoritatea plăților realizate fiind pentru proiectele finanțate din cadrul bugetar 2007-2013 al căror termen de închidere a programelor este martie 2017. Cheltuielile pentru investiții (includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe) în trimestrul I al anului 2016 au totalizat în termeni nominali 4,41 miliarde lei, respectiv 0,6% din PIB, în creștere cu 28,8% față de nivelul investițiilor aferent aceleași perioade a anului precedent.