Oficiul Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat (ORNISS) vrea să-și cumpere două mașini noi echipate special pentru transportul documentelor secrete NATO și UE, motivul fiind acela că, la ultimele misiuni de transport de acest tip, autovehiculele utilizate în acest scop de instituție, vechi de 10 ani, au suferit defecțiuni majore, existând riscul compromiterii documentelor clasificate transportate, iar în perioada următoare se preconizează intensificarea activității de curierat a Oficiului.
Potrivit unui proiect de hotărâre de Guvern, Executivul intenționează să aprobe achiziționarea de către ORNISS a două mijloace de transport auto, prin derogare de la normativele de cheltuieli în vigoare pentru autorități și instituțiile publice. Mai mult, pentru aceste autovehicule, se va aproba un consum lunar de carburanți de 500 de litri/autovehicul, cu 45% mai mare decât plafonul aprobat în momentul de față.
"Se preconizează o intensificare a activității de curierat, ceea ce va conduce la un număr mai mare de kilometri parcurși pentru această activitate și, respectiv, la creșterea consumului lunar de carburant, de la 345 litri la 500 litri", se stipulează în nota de fundamentare a proiectului de OUG.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În document se precizează că autoturismele aflate în prezent în parcul auto al ORNISS, achiziționate în anul 2005 potrivit prevederilor OG nr. 52/2005 privind organizarea și desfășurarea activității de curierat pentru materialele NATO clasificate, vor fi transmise fără plată altor instituții publice. Cele două mașini au un rulaj cumulat de peste 560.000 de kilometri.
"Pe perioada desfășurării ultimelor misiuni, curierii oficiali ai ORNISS au sesizat apariția unor defecțiuni tehnice majore care au afectat funcționarea adecvată a autovehiculelor utilizate, depunând toate diligențele pentru desfășurarea în bune condiții a activității pentru care au fost mandatați. Pentru desfășurarea în condiții de siguranță a activității de curierat pentru materiale NATO și UE clasificate în conformitate cu prevederile legale în vigoare și având în vedere importanța materialelor NATO și UE clasificate transportate, este imperios necesară eliminarea oricăror vulnerabilități ce ar putea compromite îndeplinirea corespunzătoare a activității", se explică în nota de fundamentare.
Potrivit Executivului, mai ales în ultima vreme, din cauza uzurii, la mașinile de curierat ale ORNISS au survenit unele defecțiuni destul de grave, care au expus unor riscuri de securitate materialele clasificate transportate, datorită nevoii de a opri inopinat în locuri nesecurizate, pentru remedierea defecțiunilor.
"Având în vedere că, în anul 2015, acestea împlinesc 10 ani de exploatare intensivă, autoturismele au durata normală de utilizare îndeplinită, au ieșit de ani buni din garanție, iar costul întreținerii și reparațiilor din ce în ce mai mare nu mai justifică, din punct de vedere economic, continuarea exploatării acestora, impunându-se înlocuirea lor cu autoturisme utilitare noi, care au un consum mai mic de combustibil, un grad de plouare redus și perioadă de garanție extinsă", afirmă Guvernul.
În documentul citat se mai menționează că, de la data înființării (2002) și până în prezent, prin terminalul de curierat din cadrul Agenției pentru Distribuirea Materialului Criptografic (ADMC) din cadrul ORNISS, înființată pentru adaptarea la standardele NATO, au fost manipulate circa 40 de tone de materiale NATO și UE clasificate.
La rectificarea bugetară din iulie anul acesta, Guvernul a majorat bugetul ORNISS pe 2015 cu 44,45%, de la 8,373 la 12,098 milioane lei.
Guvernul mai arată că, pentru desfășurarea în condiții de siguranță a activității de curierat pentru materiale NATO și UE clasificate în conformitate cu prevederile legale în vigoare și având în vedere importanța materialelor NATO și UE clasificate transportate, este imperios necesară eliminarea oricăror vulnerabilități ce ar putea compromite îndeplinirea corespunzătoare a activității.
"Orice incident survenit în derularea activității de curierat pentru materiale NATO și UE clasificate (generat de imposibilitatea utilizării autovehiculelor din cauza defecțiunilor tehnice nesoluționate) poate aduce prejudicii majore asupra securității informațiilor clasificate, la nivelul Alianței Nord Atlantice, Uniunii Europene și forțelor militare și de securitate românești, putând conduce la întreruperea sau întârzierea derulării fluxului operativ de materiale NATO și UE clasificate între Alianța Nord-Atlantică, respectiv Uniunea Europeană și România, disfuncționalități ale rețelelor criptografice operaționale din România și ale rețelelor criptografice bilaterale (realizate între entități din România și entități omoloage din state membre NATO și/sau UE), îngreunarea sau blocarea participării forțelor militare românești la diferite exerciții și operațiuni organizate sau conduse de către structuri NATO și/sau UE, imposibilitatea satisfacerii cererilor de transport a unor astfel de materiale ale unor entități naționale – MApN, MAI, MAE, SIE, SRI, SPP, STS", se arată în document.
Executivul mai argumentează că pot apărea "consecințe grave asupra stării de operaționalizare a rețelelor criptografice NATO și UE în cazul apariției unui incident de securitate care implică materialul criptografic", arătând că "neasigurarea în timp util a cheilor criptografice determină stoparea fluxului de informații clasificate cu aliații", iar "compromiterea unui material criptografic impune zeroizarea întregii rețele criptografice la nivelul tuturor structurilor și statelor membre NATO sau UE și, implicit, reconfigurarea acesteia".