Locomotive de patrimoniu valorând sute de mii de euro au fost exportate ilegal în ultimii ani din România, iar altele, la fel de valoroase, zac uitate prin depouri. Un proiect legislativ depus recent la Parlament propune înființarea Muzeului Locomotivelor în cadrul depoului Dej, unde mai mulți entuziaști au restaurat locomotive și vagoane vechi și au organizat o expoziție permanentă.
În urmă cu aproximativ 10 ani, o firmă condusă de un om de afaceri austriac a reușit să exporte ilegal din România, cu ajutorul unor experți locali care au falsificat date de identificare și expertize, nu mai puțin de șase locomotive cu abur, care făceau parte din patrimoniul național.
Autoritățile au aflat prea târziu că locomotivele de patrimoniu au fost exportate ilegal la colecționari din Slovacia, Austria, Germania și Serbia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Printre acestea se numără două locomotive care au făcut parte dintr-o serie de șapte construite în anul 1908 la Uzinele Floridsdorf Wiena, având ardere mixtă păcură-cărbune.
Locomotivă din 1908, construită la Uzinele Floridsdorf Wiena și exportată ilegal. Sursa foto: cimec.ro
Alte trei locomotive, cu abur, ardere mixtă cărbune-lemn sau cărbune-păcură, construite la uzinele din Reșița în anii ’30, au fost la rândul lor vândute în afara României.
Locomotivă construită la Reghin, exportată ilegal. Sursa foto: cimec.ro
Au mai fost exportate ilegal o locomotivă cu ardere cărbune-lemn construită la Reghin pentru linii forestiere, dar și un locomobil cu aburi, vehicol rar, fabricat în Anglia în anii 1910-1920, care servea la punerea în mișcare a altor mașini agricole.
Locomobil, construit în 1910-1920 în Anglia, exportat ilegal. Sursa foto: cimec.ro
Astfel de adevărate bijuterii tehnice, construite în perioada interbelică, fie la Reșița, fie în Germania sau Austria, se mai găsesc în depouri ale Căilor Ferate Române, iar un grup de parlamentari din județul Cluj s-au gândit că munca celor care au avut grijă de unele dintre ele și le-au restuaurat, cum e cazul la depoul din Dej, trebuie recunoscută prin înființarea unui muzeu de interes național.
Ei propun, astfel, ca la depoul din Dej să se înființeze Muzeul Locomotivelor, instituție publică de importanță națională, cu personalitate juridică, în subordinea Companiei Naționale de Căi Ferate "CFR" – S.A.
Locomotivă restaurată din depoul Dej. Sursa foto: http://cfr.stfp.net/
Activitatea Muzeului va fi finanțată din subvenții acordate de la bugetul de stat prin Compania Națională de Căi Ferate "CFR" - SA sau din venituri proprii, obținute conform legii, iar noul muzeu va fi condus de un manager desemnat prin ordin al Ministerului Transporturilor, în urma unui concurs de proiecte de management.
Depoul Dej-Triaj, aflat la o distanță de 60 de km de municipiul Cluj- Napoca, găzduiește 25 de exponate, respectiv locomotive cu aburi, cea mai veche având 105 ani, locomotive electrice, precum și vagoane, adevărate bijuterii ale transportului feroviar care au făcut istorie în România, explică parlamentarii inițiativa lor.
Locomotivă fabricată în 1945, la Uzinele Skoda, pentru trupele germane. Sursa foto: facebook.com/lDejTriaj
Expoziția a fost înființată în urmă cu 23 de ani de câțiva ceferiști pasionați din Dej, care s-au zbătut să aducă noi exponate, pe care le-au recondiționat în speranța că numărul celor care vor veni să le vadă va crește de la an la an.
Potrivit datelor menționate în proiect, expoziția este vizitată de câteva sute de turiști pe an, cei mai mulți străini, intrarea fiind gratuită, potențialul turistic și cultural fiind însă mult mai mare. Însă fără o minimă finanțare din partea statului român, locomotivele riscă să se degradeze.
Printre cele mai valoroase locomotive și vagoanel se numără locomotiva din seria DR-52 fabricată în 1945 la Uzinele Skoda și folosită și de armata germană în acei ani.
La Dej se află și o locomotivă care a apărut în binecunoscuta peliculă a regizorului Radu Mihăileanu, “Trenul vieții”.
Locomotivă folosită în filmul "Trenul vieții". Sursa foto: facebook.com/lDejTriaj
Aceasta și altele prezente în expoziție au fost construite în anii 1930 la uzinele Malaxa, iar în expoziție se mai regăsesc și locomtive fabricate la Reșița, în aceeași perioadă, dar și unele dintre primele locomotive electrice ale Căilor Ferate Române.
În România, un mare muzeu al locomtivelor cu abur poate fi vizitat în Reșița, iar din 1994, un muzeu destinat acestor mijloace de transport s-a deschis și la Sibiu.