Liberalizarea pieței gazelor are toate șansele să se transforme într-un adevărat fiasco, după ce ministrul Economiei și Energiei, Virgil Popescu, s-a autosesizat, în urma numeroaselor articole publicate inclusiv de Profit.ro, care semnalau că furnizorii vor fi singurii beneficiari ai liberalizării. Aceștia refuză să facă orice concesiune, nedorind să transfere în preț reducerea prețului de achiziție ca urmare a scăderii cererii, dar și a unui ordin ANRE de instituire a unui program de ofertare de gaz obligatoriu pentru producători, care leagă cel puțin pentru prima licitație, prețul gazului de pe piețele centralizate din România de cel de pe bursa austriacă CEGH.
"Ceea ce fac furnizorii în momentul de față - să trimită oferte (pentru perioada de după 1 iulie 2020, când se liberalizează piața gazelor naturale, n.r.), 'semnați cu noi', că vă ținem prețul constant, eventual vi-l mai scădem cu un 1-2-3 lei, mi se pare o golănie. Nu poți să vii în acest program de Gas Programme Release în care tu (furnizorii de gaze, n.r.) nu cumperi gazul la 25 (de lei/MWh, n.r.), dar îl cumperi la 28, la 30 de lei, deci cu mult sub prețul cu care îl cumpărai, și tu menții prețul către clientul casnic sau către clientul industrial care îți este captiv la același preț. (…) O să am o întâlnire cu furnizorii să le explic că reducerea sau cel puțin parte din reducerea prețului la achiziție să se regăsească în prețul consumatorului. Dacă nu, (…) avem instrumente pe Legea Concurenței. Noi am discutat deja cu Consiliul Concurenței, el urmărește foarte bine comportamentul în piață al jucătorilor furnizori de gaze, și vom lua măsuri: vom interveni în Guvern, prin ordonanță de urgență, și le vom limita adaosurile, dacă vor distorsiona piața și nu vor înțelege că nu poți să exploatezi acest moment pe seama producătorilor și a consumatorilor", a afirmat joi seară , la B1 TV, ministrul Virgil Popescu.
Cu alte cuvinte, liberalizarea pieței de la 1 iulie ar putea să dispară înainte de a avea loc. De altfel, primul pas anti-liberalizare a fost deja făcut de Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care a adoptat deja un ordin prin care-i obligă pe producători să scoată la licitație 30% din producție, la un preț maximal de 95% din cel de pe piața austriacă CEGH, cel puțin la prima licitație, cea din luna iunie. Cum prețul forward pentru luna iulie este de 5 euro/MWh, iar perspectivele sunt de scădere) rezultă că producătorii români ar trebui să scoată la licitație gaz la un preț de cel mult 23 lei/MWh, mai mic decât prețurile amintite de ministru.
Furnizorii, la rândul lor, vor să profite de liberalizare și au prezentat oferte în care prețul gazului marfă este mai mare de 86 de lei/MWh (cea mai atractivă ofertă este a Engie), cu 63 de lei mai mare decât prețul la care ANRE “a decis” ca producătorii să vândă gazul către furnizori.
Petru a combate acest efect, impus chiar de noua reglementare a “pieței liberalizate” marca ANRE, ministrul vine cu ideea unei noi reglementări a “pieței liberalizate”, prin care să limiteze prin OUG adaosurile comerciale ale furnizorilor.
Dacă acest lucru s-ar realiza, noua piață a gazelor va fi mai reglementată decât cea actuală, pe care în relația producători furnizori există, e adevărat, un preț reglementat maxim de 68 de lei/MWh, impus prin OUG 114/2018, dar care dată fiind evoluția prețulului de pe piețele centralizate, sub cel reglementat chiar și pentru sezonul de iarnă, a devenit inutil. În plus, prin limitarea “adaosurilor comerciale” ale furnizorilor, s-ar reveni și la stabilirea administrativă a prețului dintre furnizori și consumatorii casnici.
În rezumat, noua piață “liberalizată” ar fi una mai reglementată decât cea actuală!
"Piața nu se formează prin «Ordonanțe, militare sau civile», care să scadă marja furnizorilor. Piața se formează prin educare, prin legi funcționale și prin instituții profesioniste și capabile să verifice respectarea legilor și care mai ales să intervină proactiv pe piață. Piața înseamnă încredere”, i-a transmis ministrului, printr-o scrisoare deschisă, Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI), care a monitorizat procesul de liberalizare a pieței.
Orice piață liberă se bazează în principal pe "încrederea" dintre participanți. Pentru a evita un exces de reglementare, aceștia ar trebui să se respecte și să-și considere partenerii la fel de informați ca și ei, iar din jocul cererii și ofertei să reieasă un preț win-win pentru toți particpanții. În cazul pieței gazelor ar fi vorba de un preț win-win-win fiind vorba de trei mari tipuri de participanți, producători, furnizori și consumatori.
Numai că intervențiile repetate și arbitrare ale statului român, fie prin OUG-uri, fie prin legi votate de Parlament, fie prin reglementări ANRE, au distrus "încrederea" de pe această piață.
În ultimii ani pe această piață s-a jucat o veritabilă "ruletă rusească", prin care pe rând doi actori pierdeau și unul câștiga, De trei ani, actorii care pierd sunt producătorul și consumatorul iar cel care câtșigă este furnizorul. În fazele anterioare ale acestei rulete, au câștigat pe rând, consumatorul, când prețul era total reglementat, apoi producătorii, odată cu liberalizarea din 2013.
"Neîncrederea" în procesul de liberalizare demarat de autorități, neîncredere confirmată, paradoxal, chiar de ultimele declarații ale ministrului liberal al economiei, este probabil principala cauză pentru care furnizorii nu fac oferte mai atractive consumatorilor casnici. Furnizorii se tem că, în cazul în care ieftinesc acum considerabil gazul, în anii următori, în care, dacă se apreciază cotațiile pe piețele internaționale, vor fi nevoiți să-l scumpească, guvernul și ANRE vor interveni agresiv pe piață și le vor interzice acest lucru. Așa că, după principiul "ce-i în mână, nu-i minciună", furnizorii vor să profite pe termen scurt de actulul context, chiar dacă pe termen lung, probabil că vor avea de pierdut. Pentru că, prin decizia lor de a nu ieftini ofertele, nu fac altceva decât să invite statul român să intervină pe piață, după cum arată chiar exemplul ministrului Popescu.
În opinia lui Chisăliță, autoritățile autohtone nu se pot aștepta ca furnizorii să respecte “legile”, dacă însuși statul român nu le respectă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Rădulescu, Vodafone: România se află în centrul unui ciclon, acum este soare, este frumos, nu bate vântul. Dar dacă vine vârtejul direct peste noi?"Programul Gas release, la care faceți referire, este aprobat print-un Ordin care el însuși încalcă legea gazelor și Directivele Europene. Acesta este în fapt neaplicabil și favorizează înțelegeri în piață având în vedere elementele mai mult decât vizibile ale ofertelor”, afirmă Chisăliță.
În opinia acestuia, furnizorii sunt ”răi”, că asta le cere “legea maximizării profitului", după care aceștia funcționează.
"Dar poate mai rău este statul român. (…) Deși pregătim liberalizarea pieței de gaze de 15 ani, nu a existat din partea statului, nici un proiect, o intenție, o tentativă de educare a consumatorului. În momentul în care trimiți un consumator neinstruit/neînvățat pe câmpul de luptă, al liberalizării pieței, nu este vina furnizorilor ca-l va înfrânge”, susține președintele AEI.