Noi ieftiniri. Motorina a coborât sub 8 lei în toate stațiile liderului pieței, benzina se apropie de 6,5 lei. Prețuri atât de mici la carburanți n-au mai fost înregistrate de la începutul lunii februarie

Noi ieftiniri. Motorina a coborât sub 8 lei în toate stațiile liderului pieței, benzina se apropie de 6,5 lei. Prețuri atât de mici la carburanți n-au mai fost înregistrate de la începutul lunii februarie
scris 27 sep 2022

Prețul motorinei standard a coborât sub 8 lei pe litru în toate stațiile operate de liderul pieței de distribuție carburanți, atât cele Petrom, cât și cele OMV, iar cel al benzinei se apropie de pragul de 6,5 lei/l, în urma deciziei de marți a companiei de a ieftini cu alți 10 bani/l carburanții, relevă date analizate de Profit.ro. Numai de la începutul lunii septembrie prețul unui litru de benzină s-a redus cu 86 de bani, iar cel al unuia de motorină, cu 42 de bani.

Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special

Cotațiile internaționale ale petrolului Brent, de referință pe piața europeană, au coborât în septembrie de la 102 dolari/baril la 84 dolari pe baril, cel mai redus nivel al ultimelor 9 luni.

Urmărește-ne și pe Google News

De la introducerea reducerii de 50 de bani/l convenită de guvern cu companii pe 1 iulie, benzina s-a ieftinit cu 2 lei (sau 23%), iar motorina cu 1,3 lei (sau 14%) în stațiile operate de OMV Petrom.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
Șeful ANAF: Am început să primesc mesaje de amenințare. Cred că este normal când ocupi asemenea funcții CITEȘTE ȘI Șeful ANAF: Am început să primesc mesaje de amenințare. Cred că este normal când ocupi asemenea funcții

Cea mai ieftină stație, unde motorina se vinde cu 7,89 lei/l, este cea Petrom de pe strada Doctor Herescu. Liderul pieței vinde cea mai scumpă în capitală cu 7,92 lei/l în unele stații Petrom și cu 8 lei/l în 8 stații OMV.

După aplicarea reducerii de 50 de bani/l, care va fi prelungită până la finalul anului, prețul benzinei a coborât și el la 6,52-6.59 lei/l în stațiile Petrom și la 6,65-6,68 lei/l în cele OMV.

Prețuri atât de mici la carburanți n-au mai fost înregistrate de la începutul lunii februarie.

Mișcarea OMV Petrom va fi preluată și de ceilalți concurenți în orele următoare, așa cum s-a întâmplat și la ieftinirile precedente.

Efectele OUG 119: Gazele se comercializează pe BRM exclusiv pe piețele spot. Nicio tranzacție cu o maturitate mai mare de o zi în luna septembrie. Consumatorii non-casnici, inclusiv instituțiile de stat, vor avea dificultăți în a-și găsi furnizor CITEȘTE ȘI Efectele OUG 119: Gazele se comercializează pe BRM exclusiv pe piețele spot. Nicio tranzacție cu o maturitate mai mare de o zi în luna septembrie. Consumatorii non-casnici, inclusiv instituțiile de stat, vor avea dificultăți în a-și găsi furnizor

În dimineața zilei de marți, benzina standard se putea cumpăra cu 6,73-6,77 lei/l în stațiile MOL și Rompetrol, în timp ce motorina se putea achiziționa cu 8,06-8,10 lei/l.

În benzinăriile Lukoil, prețul dieselului era de 8,01-8,04 lei/l, în timp ce benzina se putea achiziționa cu 6,64-6,69 lei/l, prețurile fiind mai apropiate de cele din benzinăriile OMV, și nu din cele Petrom, așa cum se întâmplă în mod uzual.

Impactul prelungirii perioadei de aplicare a reducerii prețului carburanților cu 50 de bani/l, din care jumătate este suportată de stat, este estimat de autorități la 175 de milioane de lei pe lună.

Deprecierea cotațiilor Brent, care a ajuns la 90,3 dolari/baril, de la un maxim al lunii august de 102 dolari pe baril, nu poate explica în totalitatea ieftinirile efectuate de companiile autohtone.

O explicație posibilă este că deși, cu întârziere, criza energetică a început să distrugă cererea și pe piața carburanților, care a avut o evoluție paradoxală de la începutul anului.

ULTIMA ORĂ Mașinile și motocicletele care produc zgomot puternic, pregătite să fie interzise noaptea în București CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Mașinile și motocicletele care produc zgomot puternic, pregătite să fie interzise noaptea în București

Astfel, în perioada ianuarie-martie, consumul intern de carburanți a crescut cu 7% în pofida faptului că în această perioadă s-a înregistrat cea mai mare parte a majorărilor de preț. Astfel, prețul la pompă crescuse până la finalul lunii martie cu 28% (sau 1,75 lei/l) la benzina standard și cu 37% (sau 2,25 lei/l) la motorina standard. În trimestrul următor, prețurile carburanților au crescut doar cu aproximativ 50 de bani (creștere anulată în ultima lună de reducerea convenită de companii cu guvern) și, cu toate acestea, consumul nu a mai crescut, ci s-a redus cu 2%.

Dacă tendința a continuat și în trimestrul al treilea, companiile au fost supuse unei presiuni pe partea de cerere.În pus, cotațiile produselor internaționale ale petroliere sugerează că în prezent, probabil până la intrarea în vigoare a embargo-ului impus importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, companiile europene importă în continuare masiv petrol și motorină din Rusia.

Companiile românești mai pot importa țiței rusesc doar până pe 5 decembrie 2022, iar motorină din Rusia, până pe 5 februarie 2023.

Companiile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an.

Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.

În plus, cea mai mare rafinărie din Europa, cea de lângă Viena deținută de OMV, funcționează la 20% din capacitate în urma unei avarii, iar repornirea ei a fost amânată. Ea ar fi trebuit să redevină funcțională în septembrie, însă noul termen avansat de grupul austriac este octombrie. Nu este exclus ca o parte din țițeiul contractat de OMV pentru rafinăria austriacă să fi fost redirecționat către rafinăria deținută de grup în România, cea de la Brazi.

ULTIMA ORĂ Comisia Europeană propune tăierea a 65% din fondurile europene ale Ungariei CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană propune tăierea a 65% din fondurile europene ale Ungariei

Principalul furnizor de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.

Prețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței în urma unui studiu care reanalizează modul în care modificările cotațiilor se transmit în prețurile la pompă.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
ieftiniri
mol
lukoil
rompetrol
omv
petrom