Vânzările cu amănuntul au scăzut în iulie față de iunie și dinamica anuală a încetinit consistent, deși se menține la un nivel încă ridicat. Evoluția vine în principal pe fondul scăderii vânzărilor de carburanți, în condițiile majorării accizelor de la 1 iulie. În august, sondajele de specialitate arată o creștere a optimismului în rândul consumatorilor, care nu este împărtășită de managerii din retail. Pe ansamblu, sondajele indică spre o posibilă încetinire a economiei în trimestrul al treilea.
Volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul a scăzut cu 1,8% față de iunie, pe datele ajustate cu sezonalitatea și numărul de zile lucrătoare, arată Statistica.

Vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1%, cele de produse nealimentare au crescut cu 0,3%, în timp ce vânzările de carburanți s-au redus cu 9,2%, după o creștere de 3,2% în iunie. Cel mai probabil, șoferii au alimentat în iunie mai mult pentru a preîntâmpina creșterea prețurilor din iulie cauzată de majorarea accizei de către stat.
Față de iulie 2023, vânzările au crescut cu 7,4%, dinamică în încetinire de la cea de 9,4% din iunie. De altfel, datele din iunie au fost și ele revizuite în jos de la 10%.
În termeni anuali, comerțul cu alimente, băuturi și tutun a crescut cu 5%, cel de produse nealimentare cu 12,3%, în timp ce vânzările de combustibili s-au redus cu 0,2%.

„Continuăm să vedem o creștere a vânzărilor retail cu 6,5% în 2024, de la 1,9% în 2023”, arată analistul BCR Eugen Sinca. El remarcă surpriza negativă din iulie, în condițiile în care banca anticipa o creștere anuală de 10%.
„Piața muncii e puternică, cu o creștere rapidă a salariilor reale și un șomaj redus pe primele 7 luni ale anului. Pe de altă parte, crearea de noi locuri de muncă a încetinit în ultimele luni, pe fondul presiunilor pe angajări în industria manufacturieră”, adaugă Sinca.
Salariile au crescut cu 12,5% față de iunie 2023 și cu 7,2% în termeni reali, dacă luăm în calcul inflația. Rata șomajului a crescut în iulie la 5,4%, de la 5,1% în iunie, dar se menține sub nivelul de la finele anului trecut.
Creditul de consum a accelerat puternic în acest an, în condițiile scăderii dobânzilor băncilor la acest tip de împrumuturi și a apetitului populației pentru consum, lucru ce explică accelerarea puternică a vânzărilor de produse nealimentare din ultimul an.
„Relaxarea condițiilor de creditare pentru creditele de consum în al doilea trimestru din 2024 ca urmare a competiției ridicate dintre bănci a crescut adițional activitatea de creditare. Standardele de creditare ar putea fi relaxate suplimentar în trimestrul al treilea, potrivit unui sondaj al BNR”, arată analistul BCR.

Cumulat, vânzările în primele 7 luni ale anului au crescut cu 7% față de cele din aceeași perioadă din 2023, pe fondul creșterii volumelor vânzărilor de produse alimentare cu 3,5%, a celor de produse nealimentare cu 11,8% și a celor de carburanți cu 3,9%.
Volumul cifrei de afaceri exclude vânzările auto. Datele sunt ajustate de Institutul Național de Statistică pentru a lua în calcul variațiile de prețuri – adică volumele sunt deflatate, astfel încât evoluțiile în timp să nu fie afectate de inflație.
Semnale mixte din economie
Încrederea consumatorilor a crescut în august (+2,6 puncte), după un recul în iulie, arată sondajul de specialitate realizat de Comisia Europeană. Consumatorii se așteaptă la o îmbunătățire a situației financiare î perioada următoare și au crescut șansele să facă o achiziție importantă în următoarele luni.

În sectorul comerțului, încrederea managerilor de achiziții s-a înrăutățit în schimb (-3,5 puncte față de iulie), pe fondul scăderii vânzărilor și a înrăutățirii așteptărilor privind perioada următoare.
Pe ansamblu, încrederea firmelor și populației în economie (Economic Sentiment Indicator – ESI) a crescut cu 1,5 puncte în august față de iulie, la 104,1 puncte, pe fondul optimismului mai mare al consumatorilor și a unor așteptări mai bune ale managerilor din servicii (+2,4 puncte) și construcții (+0,8 puncte). În industrie, încrederea a scăzut ușor (-0,1 puncte), pentru a doua lună consecutiv, lucru reflectat și de alte sondaje.
O valoare a ESI de peste 100 de puncte indică o expansiune a activității, ceea ce se corelează cu dinamica produsului intern brut.
Ca medie trimestrială, după două luni din trimestrul al treilea, ESI a scăzut de la 103,9 puncte la 103,4 puncte, ceea ce indică spre o încetinire a economiei în termeni trimestriali, după o dinamică oricum mult sub așteptări în prima parte a anului.