GRAFICE Comerțul face un pas în spate la mijlocul verii. Încrederea consumatorilor e în creștere, dar nu și cea a managerilor

GRAFICE Comerțul face un pas în spate la mijlocul verii. Încrederea consumatorilor e în creștere, dar nu și cea a managerilor
scris 5 sep 2024

Vânzările cu amănuntul au scăzut în iulie față de iunie și dinamica anuală a încetinit consistent, deși se menține la un nivel încă ridicat. Evoluția vine în principal pe fondul scăderii vânzărilor de carburanți, în condițiile majorării accizelor de la 1 iulie. În august, sondajele de specialitate arată o creștere a optimismului în rândul consumatorilor, care nu este împărtășită de managerii din retail. Pe ansamblu, sondajele indică spre o posibilă încetinire a economiei în trimestrul al treilea.

Volumul cifrei de afaceri în comerțul cu amănuntul a scăzut cu 1,8% față de iunie, pe datele ajustate cu sezonalitatea și numărul de zile lucrătoare, arată Statistica.

Urmărește-ne și pe Google News
INFOGRAFIC Prețurile chiriilor continuă să crească. Cât este cerut acum pentru un apartament CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Prețurile chiriilor continuă să crească. Cât este cerut acum pentru un apartament
Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1%, cele de produse nealimentare au crescut cu 0,3%, în timp ce vânzările de carburanți s-au redus cu 9,2%, după o creștere de 3,2% în iunie. Cel mai probabil, șoferii au alimentat în iunie mai mult pentru a preîntâmpina creșterea prețurilor din iulie cauzată de majorarea accizei de către stat.

Față de iulie 2023, vânzările au crescut cu 7,4%, dinamică în încetinire de la cea de 9,4% din iunie. De altfel, datele din iunie au fost și ele revizuite în jos de la 10%.

În termeni anuali, comerțul cu alimente, băuturi și tutun a crescut cu 5%, cel de produse nealimentare cu 12,3%, în timp ce vânzările de combustibili s-au redus cu 0,2%.

Piața românească de investiții imobiliare poate atinge din nou pragul de 1 miliard de euro în acest an. TOP cele mai mari tranzacții CITEȘTE ȘI Piața românească de investiții imobiliare poate atinge din nou pragul de 1 miliard de euro în acest an. TOP cele mai mari tranzacții

„Continuăm să vedem o creștere a vânzărilor retail cu 6,5% în 2024, de la 1,9% în 2023”, arată analistul BCR Eugen Sinca. El remarcă surpriza negativă din iulie, în condițiile în care banca anticipa o creștere anuală de 10%.

„Piața muncii e puternică, cu o creștere rapidă a salariilor reale și un șomaj redus pe primele 7 luni ale anului. Pe de altă parte, crearea de noi locuri de muncă a încetinit în ultimele luni, pe fondul presiunilor pe angajări în industria manufacturieră”, adaugă Sinca.

Salariile au crescut cu 12,5% față de iunie 2023 și cu 7,2% în termeni reali, dacă luăm în calcul inflația. Rata șomajului a crescut în iulie la 5,4%, de la 5,1% în iunie, dar se menține sub nivelul de la finele anului trecut.

Creditul de consum a accelerat puternic în acest an, în condițiile scăderii dobânzilor băncilor la acest tip de împrumuturi și a apetitului populației pentru consum, lucru ce explică accelerarea puternică a vânzărilor de produse nealimentare din ultimul an.

„Relaxarea condițiilor de creditare pentru creditele de consum în al doilea trimestru din 2024 ca urmare a competiției ridicate dintre bănci a crescut adițional activitatea de creditare. Standardele de creditare ar putea fi relaxate suplimentar în trimestrul al treilea, potrivit unui sondaj al BNR”, arată analistul BCR.

România și Bulgaria se plâng că lucrătorii pleacă în Vest înainte de termenele din contracte CITEȘTE ȘI România și Bulgaria se plâng că lucrătorii pleacă în Vest înainte de termenele din contracte

Cumulat, vânzările în primele 7 luni ale anului au crescut cu 7% față de cele din aceeași perioadă din 2023, pe fondul creșterii volumelor vânzărilor de produse alimentare cu 3,5%, a celor de produse nealimentare cu 11,8% și a celor de carburanți cu 3,9%.

Volumul cifrei de afaceri exclude vânzările auto. Datele sunt ajustate de Institutul Național de Statistică pentru a lua în calcul variațiile de prețuri – adică volumele sunt deflatate, astfel încât evoluțiile în timp să nu fie afectate de inflație.

Semnale mixte din economie

Încrederea consumatorilor a crescut în august (+2,6 puncte), după un recul în iulie, arată sondajul de specialitate realizat de Comisia Europeană. Consumatorii se așteaptă la o îmbunătățire a situației financiare î perioada următoare și au crescut șansele să facă o achiziție importantă în următoarele luni.

Cădere uriașă a vânzărilor de mașini electrice în România. Tesla Model Y și Dacia Spring, cele mai mari pierderi CITEȘTE ȘI Cădere uriașă a vânzărilor de mașini electrice în România. Tesla Model Y și Dacia Spring, cele mai mari pierderi

În sectorul comerțului, încrederea managerilor de achiziții s-a înrăutățit în schimb (-3,5 puncte față de iulie), pe fondul scăderii vânzărilor și a înrăutățirii așteptărilor privind perioada următoare.

Pe ansamblu, încrederea firmelor și populației în economie (Economic Sentiment Indicator – ESI) a crescut cu 1,5 puncte în august față de iulie, la 104,1 puncte, pe fondul optimismului mai mare al consumatorilor și a unor așteptări mai bune ale managerilor din servicii (+2,4 puncte) și construcții (+0,8 puncte). În industrie, încrederea a scăzut ușor (-0,1 puncte), pentru a doua lună consecutiv, lucru reflectat și de alte sondaje.

O valoare a ESI de peste 100 de puncte indică o expansiune a activității, ceea ce se corelează cu dinamica produsului intern brut.

Ca medie trimestrială, după două luni din trimestrul al treilea, ESI a scăzut de la 103,9 puncte la 103,4 puncte, ceea ce indică spre o încetinire a economiei în termeni trimestriali, după o dinamică oricum mult sub așteptări în prima parte a anului.

viewscnt
Afla mai multe despre
vanzari cu amanuntul
retail
comert