Economia reală continuă să se confrunte cu provocări semnificative, dincolo de evoluția pozitivă marcată pe ansamblu și reliefată de statisticile INS. Blocajul financiar, în general întârzierile la plată, managementul plăților din economie, toate acestea reprezintă probleme cu care mediul de afaceri se confruntă și pentru care soluțiile întârzie să apară.
Încă o dovadă privind provocările mediului de afaceri românesc o reprezintă nivelul plăților restante la furnizori care, potrivit datelor KeysFin, se menține de ani de zile în jurul nivelului record de peste 50 de miliarde de lei.
Statistica KeysFin arată că plățile restante la furnizori s-au ridicat în 2015 la 56,5 miliarde de lei, în scădere ușoară față de cei 57,8 miliarde de lei raportați, aproape identic, în anii 2013 și 2014.
Datele preliminarii arată că, în 2016, în pofida măsurilor de relaxare fiscală și a creșterii economice bazată în principal pe consum, nivelul plăților restante s-a situat în jurul aceluiași nivel din anul anterior, semn că avem de-a face cu un comportament de business, nu cu o conjunctură.
Statistica arată că 76.893 de companii, ceea ce reprezintă 12% din numărul total de firme din România, raportau plăți restante la furnizori. Semnificativ este că acestea reprezintă 33% din cifra de afaceri totală din economia românească.
Din suma totală a plăților restante, aproape jumătate aparține firmelor cu capital integral românesc (25,6 mld.lei), urmate de companiile străine (11,95 mld.lei), cele cu capital mixt (7,95 mld.lei) și cele de stat (7,33 mld.lei)
Totalul plăților restante în economie, mai mici de 1 an, care include și datoriile la bugetul de stat, a fost, în 2015, de 268,8 miliarde de lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Click pe imagine pentru a o mări
De ce firmele nu își plătesc la timp facturile, obligațiile financiare?
“Avem de-a face cu un comportament înrădăcinat în economie, de un tip de supraviețuire financiară imprimat de provocările unui sistem economic fluctuant, văduvit de finanțare, cu un capital redus și extrem de sensibil la evoluția cadrului fiscal”, spun experții de la KeysFin.
„În multe cazuri, în principal în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii, să amâni o plată sau mai multe către furnizori ține de asigurarea financiară pentru continuarea activității. Multe firme trăiesc din rulajul financiar, depind de fiecare ban pe care îl au de încasat sau de plătit. Cu cât amână mai mult plățile, cu atât reușesc să își asigure fondurile necesare continuării activității. Din păcate, s-a ajuns la cazuri extreme, când plățile se fac la 6-8 luni și chiar mai mult”, au mai spus analiștii KeysFin.
CELE MAI RISCANTE DOMENII
Potrivit statisticii KeysFin, cel mai afectat domeniu este comerțul, 27.009 firme raportând întârzieri la plata furnizorilor. Urmează industria prelucrătoare și construcțiilor, cu 9134 respectiv 8443 de firme care au raportat astfel de situații.
În top se mai află sectorul activităților profesionale, științifice și tehnice (6446 firme), transporturile și depozitarea (4998 societăți) și hoteluri și restaurante (4238 firme).
Plăți restante semnificative se înregistrează și în agricultură, silvicultură și pescuit, tranzacții imobiliare, servicii administrative și de suport, informații și comunicații, activități de servicii, sănătate și asistență socială, activități de spectacole.
„Să deschizi o afacere, de exemplu, în sectorul comerțului înseamnă, în primul rând, să te asiguri că ai un capital de lucru care să-ți permită să duci business-ul pe banii tăi, să reziști, practic, blocajului financiar, întârzierilor la plată. Pe de altă parte, dacă vrei să furnizezi mărfuri unor parteneri din acest sector, trebuie să iei în calcul foarte serios plățile restante și consecințele acestora”, au mai spus analiștii.
CAMPIONII PLĂȚILOR RESTANTE
Dacă este să privim situația la nivel regional, cele mai indisciplinate companii, din punct de vedere al plăților restante la furnizori, sunt cele din regiunea București-Ilfov, cu 24,1 miliarde lei, urmate de cele din Sud-Est (8,6 mld.lei), Sud-Muntenia (4,7 mld.lei), Vest (4,38 mld. lei) și Regiunea Centru (4,1 mld.lei).
La polul opus se află firmele din Nord-Vest (3,85 mld.lei), Nord-Est (3,72 mld.lei) și Sud-Vest Oltenia (2,87 mld.lei)
„Statistica reflectă concentrarea economică a României. Business-ul este mai dezvoltat în jurul Capitalei, în Constanța, Timișoara, Cluj și Prahova, astfel că și valoarea restanțelor plata furnizorilor este mai mare, având în vedere cifra de afaceri superioară față de cea înregistrată în Moldova, Oltenia sau Bărăgan”, au explicat experții.
Statisticile KeysFin arată, pe de altă parte, că cele mai multe probleme la plata furnizorilor le are RADET București, compania care oferă agent termic pentru încălzirea și apa caldă din Capitală.
Compania înregistrează plăți restante de 3,34 miliarde de lei, cât toate firmele din Top 10 la un loc.
RADET este urmată de Rompetrol Rafinare, cu 1,67 miliarde lei, Orange România cu 948 milioane lei, Interagro cu 804 milioane lei, Relad International cu 686 milioane lei, Grup Servicii Petroliere cu 619 milioane lei, CFR Marfă cu 490 milioane lei, Electrocentrale București cu 474 milioane lei, Confort SA cu 464 milioane lei și Key Safety Systems cu 453 milioane lei.
CUM EVIȚI CAPCANELE BLOCAJULUI FINANCIAR
„Încrederea în relațiile de afaceri rămâne încă la un nivel redus, iar întârzierile la plată reflectă pe de o parte problemele financiare cu care se confruntă firmele, dar mai ales măsurile de protecție pe care acestea și le iau pentru a nu intra în blocaj financiar”, spun cei de la KeysFin.
Potrivit analiștilor, business-ul reprezintă, în aceste condiții, o misiune riscantă în absența unor informații concrete privind partenerii cu care faci afaceri.
"Să știi în ce situație financiară se află firma cu care lucrezi, cum stă cu datoriile, dacă are incidente de plată, procese comerciale, datorii la stat, dacă au intervenit modificări în acționariat/adminstrator sau dacă este în pericol de insolvență - sunt date care te pot ajuta să iei o decizie optimă atunci când vine vorba de valoarea contactului, câtă marfă îi pui la dispoziție, ce servicii poți să îi prestezi, să ai siguranța că îți vei primi banii", afirmă experții KeysFin, care au dezvoltat un serviciu de monitorizare în acest sens.
"Concluzia este că, indiferent de dimensiunea business-ului, istoricul, situația acesteia, astfel de informații sunt esențiale pentru a creiona o evaluare care să includă atât aspectele pozitive cât și cele cu potențial negativ în relația cu partenerul de afaceri. Pe baza acestui raport, departamentele financiare, managerii în principal, își pot dimensiona contractele, așteptările și măsurile de prevenire pentru a exploata potențialul de dezvoltare dar și pe cel de risc", au mai spus analiștii de la KeysFin.
Click pe imagine pentru a o mări