Cu un volum de tranzacții de circa 400 de milioane de euro și un număr de spații livrate de aproape 250.000 de mp anul trecut, piața de birouri continuă să se mențină stabilă, având în vedere contextul actual, în care numărul angajaților care lucrează de acasă este semnificativ. Sunt așteptate chiar și companii noi să-și deschidă birouri în România, din sectoare precum IT, call-center, automotive și financiar.
„Observăm din ce în ce mai multe companii, din toate domeniile, care nu au birouri în România, că sunt interesate să-și deschidă aici, nu doar în București, ci și în alte orașe din țară. Chiar este un număr important comparativ cu anii trecuți. În acest moment noi avem 15-16 companii care își fac evaluarea de a intra în România. Avem 2-3 companii noi care au luat deja decizia să deschidă birou aici și care vor crea circa 3000-4000 de noi locuri de muncă”, a spus, la PROFIT NEWS TV, Marius Șcuta, Head of Office Department JLL România.
Aceste noi companii care urmează să închirieze un număr semnificativ de mare de spații de birouri vor contribui și la reducerea gradului de neocupare, tot în creștere de la izbucnirea pandemiei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Anul trecut, trendul spațiilor vacante a fost în creștere. Pentru anul 2022 preconizăm o scădere a procentului din cauza mai multor factori. În primul rând pentru că avem aceste companii noi care intră pe piață și în al doilea rând pentru că nu sunt foarte multe clădiri noi care vor fi livrate”, explică acesta.
El estimează că anul acesta vor fi livrați circa 138.000 de metri pătrați, dacă data de finalizare a proiectelor nu se va muta în primul trimestru din 2023, dar mai puțini față de cei aproape 250.000 de metri pătrați livrați în 2021.
„Numărul mai mic de livrări de anul acesta vine atât pe fondul pandemiei, cât și din cauza blocării PUZ-urilor. Proprietarii au preferat să aștepte să vadă exact ce se va întâmpla în piață înainte să construiască. Așadar, anul acesta vom avea mai puține livrări decât în 2021, și este clar că acest procent al neocupării va fi în scădere”, adaugă Marius Șcuta.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Hipermarketurile și magazinele fizice pierd teren în fața comerțului online. Ionuț Valeriu Corniciuc, CEO IPP: Dezvoltarea comerțului online pune o mare presiune pe retailerii tradiționali. Magazinele mici acaparează noi teritoriiÎn continuare Brașov, Cluj, Iași, București și Timișoara rămân în trend, dar sunt și alte orașe care încep să se dezvolte din ce în ce mai mult.
„Vedem și alte orașe care vin din urmă, precum Constanța, Sibiu, Oradea. Și-au construit un profil social foarte bun. Sunt și dezvoltatori locali care încep să-și alinieze construcțiile la nivelul de clasa A de birouri, astfel încât să poată concura cu celeltalte orașe. (...) Vor fi la mare căutare clădirile care folosesc energie verde, și unde consumul este mai mic”, mai spune acesta.
Prețurile utilităților, ale materialelor de construcții și creșterea termenelor de livrare în ceea ce privește amenajarea spațiilor vor impacta cel mai mult piața de birouri. Chiriile însă se mențin stabile.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Andreea Nica, CFA România: Nu merită să amânăm consumul. Vom cumpăra aceste bunuri și servicii din ce în ce mai scump„Impactul major în acest moment în piața de birouri este pe partea de construcții, în special pe partea de amenajări interioare. Costurile au crescut foarte mult, termenele de livrare a echipamentelor și a lucrurilor care ajută o companie să-și amenajeze partea internă de birouri sunt foarte mari. Spații de birouri care înainte puteau fi amenajate în trei luni de zile, acum avem termene de șase luni, nouă luni sau chiar un an de zile”, precizează el.
Anul trecut au fost tranzacționați 287.000 de metri pătrați de spații de birouri, cerere nouă reprezentând aproape 48% (137.000 mp).