Retailerul scandinav de mobilier și produse pentru casă JYSK va deschide, până la sfârșitul anului, 4 magazine noi în România, după alte 7 lansate din ianuarie până în prezent. Totodată, JYSK se apropie de finalul programului de modernizare a unităților construite înainte de 2018, una dintre cele mai mari investiții făcute de companie de-a lungul anilor, cu rezultate vizibile în vânzări.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De la 1 ianuarie până acum, compania a inaugurat unități în Borșa, Bistrița, Sinaia, Târgu Mureș, Buzău, Cluj și București, alte 20 de magazine fiind reconfigurate pentru a răspunde noului concept Store 3.0. Primul magazin din următoarele 4 va fi situat în Crevedia, lângă București, și va fi lansat la 14 noiembrie 2024, fiind programată totodată și redeschiderea unei unități, la Petroșani.
“Odată cu încheierea anului 2024, ne vor mai rămâne patru magazine care trebuie modernizate, unde lucrările de amenajare sunt condiționate de factori care nu țin de noi. Nu toate magazinele vechi sunt într-un spațiu potrivit noului concept, iar atunci când acest lucru se întâmplă trebuie să găsim soluții, cum ar fi extinderea magazinului sau mutarea într-un spațiu mai potrivit”, spune pentru Profit.ro Alex Bratu, country director JYSK România și Bulgaria.
Proiectul de modernizare a tuturor magazinelor, inițiat în anul 2021, reprezintă una dintre cele mai mari investiții făcute de companie de-a lungul anilor, având printre rezultate o creștere a atractivității pentru clienți, o mai mare ușurință în găsirea produselor căutate și, în final, vânzări superioare.
CITEȘTE ȘI Peste 10.000 sticle de vin moldovenesc cumpărate în 2 zile la un festival din BucureștiExpansiunea retailerului va continua în 2025, fiind deja stabilite datele de deschidere pentru 4 magazine noi, pe lângă altele aflate în diferite faze, cu finalizare tot în 2025.
În prezent, compania are local 143 de magazine și obiectivul de a ajunge la 200.
În anul financiar 2023-2024, încheiat la 31 august, JYSK a avut în România o creștere a cifrei de afaceri și a profitului EBIT, în comparație cu anul financiar precedent, la care au contribuit și creșterea vânzărilor per magazin cât și deschiderea de noi unități. Rezultatele financiare vor fi anunțate de companie la finalul lunii noiembrie.
CITEȘTE ȘI Recomandări oficiale pentru cumpărăturile de Black Friday! Ce trebuie să știți despre reduceri, produse și garanțiiÎn ceea ce privește evoluția din anul financiar în curs, început la 1 septembrie, Bratu se declară optimist, ținând cont de rezultatele din primele luni, procesul de expansiune, gama de produse îmbunătățită și prețurile produselor comercializate.
“Anul financiar curent a avut un start bun. Urmează două luni foarte importante pentru noi, noiembrie și decembrie. În ultimele luni ale anului, toate echipele din magazine depun eforturi pentru a pregăti stocurile și pentru a face magazinele cât se poate de atractive pentru clienți, în perioada campaniilor de Black Friday și de Crăciun care sunt, în mod obișnuit, campanii cu oferte și vânzări foarte bune”, detaliază el.
Managerul (foto) are însă și o listă de provocări cu care compania continuă să se confrunte.
CITEȘTE ȘI Coca-Cola Austria retrage 28 de milioane de sticle, inclusiv de Fanta și Sprite, “ca măsură de precauție”, după ce a constatat că o defecțiune a benzii de fabricație ar fi putut duce la contaminarea băuturilor cu așchii metaliceDacă în ceea ce privește inflația situația pare că s-a îmbunățit, incertitudinea globală există în continuare și obligă JYSK să fie pregătită cu mecanisme de adaptare rapidă, astfel că în primăvară compania a extins gama de produse Zilnic preț mic, pentru o creștere a competitivății.
“În continuare, ritmul de dezvoltare a proiectelor de retail (opțiuni luate în calcul de JYSK pentru contractarea de spații, n.r.) nu este la fel de rapid pe cât ne-am dori, ceea ce este o provocare.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Gigant deținut de un magnat britanic cu legături strânse cu Familia Regală cumpără în România primele sale două mall-uri plus un pachet de parcuri retail. Tranzacție de 100 milioane euroNici piața muncii nu s-a schimbat: există orașe în care procesul de recrutare durează mai mult fie pentru că mulți candidați au migrat către localități mai mari, fie pentru că nu găsim candidați potriviți pentru pozițiile deschise.
O situație aparte în cazul nostru este faptul că, atunci când deschidem un magazin nou, trebuie să formăm o echipă completă de magazin, ceea ce înseamnă că trebuie să găsim mai mulți candidați potriviți într-un timp scurt”, completează Bratu.
Comparații regionale
Întrebat care sunt principalele diferențe între piața din România, sau businessul JYSK în România, pe de o parte, și Bulgaria, pe de altă parte, country managerul pe cele două piețe spune că acestea sunt destul de asemănătoare din punct de vedere al concurenței, al mixului de categorii care se comercializează în magazine și al expansiunii.
CITEȘTE ȘI Gucci anunță o prăbușire cu 25% a vânzărilor sale, la nivel mondial. Louis Vuitton și Dior au raportat la rândul lor scăderiÎn ambele țări sunt prezente aceleași branduri internaționale, plus jucători locali mai mici. Din punct de vedere al expansiunii, în Bulgaria JYSK are deja o acoperire foarte bună în toată țara, prin cele 56 de magazine, cu o densitate mare în Sofia (10 magazine).
JYSK vede în continuare potențial de expansiune în cele două țări, cu un obiectiv mai ambițios pentru România: o rețea de 200 de magazine.
“La nivel de vânzare, coșul mediu este mai mare în Romania, dar numărul de tranzacții este mai mare în Bulgaria. Ambele țări au înregistrat vânzări foarte bune în anul financiar trecut. Preferințele pe categorii de produse sunt asemănătoare. Atât în România, cât și în Bulgaria predomină mobilierul de interior. În România, produsele pentru dormit, în special saltelele, au o pondere mai mare în vânzări, în timp ce produsele de grădină au mai mare căutare în Bulgaria”, completează Bratu.
CITEȘTE ȘI Coca-Cola a obținut rezultate financiare la nivelul superior. Prețurile mai mari au compensatPână anul trecut, el a fost responsabil și pentru piața din Turcia, despre care spune că este o piață apare, atât cultural, cât și prin prisma faptului că se află în afara Uniunii Europene și are o legislație diferită. Potențialul de creștere în Turcia este foarte mare, motiv pentru care în rețeaua JYSK a devenit o organizație independentă, începând cu acest an financiar.
JYSK, unul dintre cei mai importanți retaileri de mobilă și decorațiuni interioare din Europa, deținut de familia fondatorului, omul de afaceri danez Lars Larsen, a intrat pe piața din România în 2007, odată cu inaugurarea primului magazin la Oradea.
În anul financiar 2022 – 2023, în care inflația în creștere a ținut ridicate costurile operaționale și a afectat puterea de cumpărare a clienților, JYSK a raportat în România o cifră de afaceri de 1 miliard de lei și un profit EBIT de 144,2 milioane lei, ambii indicatori fiind mai mari cu 19% față de precedentul an fiscal.
CITEȘTE ȘI Tranzacție - Mihai Simiuc, care a preluat, după 5 ani, de la gigantul Unilever brandul frufru, intră în acționariatul Life BoxLa nivel de grup, JYSK are peste 3.400 de magazine, în 48 de țări (cea mai importantă pentru grup fiind Germania) și vânzări, în anul financiar 2023-2024, de 5,6 miliarde euro, în creștere cu 7,6%.