
Sprijinul BEI a fost discutat de prim-ministrul Ilie Bolojan, la Palatul Victoria, cu delegația Băncii Europene de Investiții (BEI), aflată în vizită în România cu prilejul semnării contractului de finanțare în valoare de 500 de milioane de euro, reprezentând prima tranșă dintr-un pachet total de un miliard de euro pentru construcția autostrăzii A1 Sibiu–Pitești.
”Reprezentanții BEI și-au exprimat disponibilitatea de a identifica instrumente suplimentare de sprijin, inclusiv pentru industria de apărare, și de a continua acordarea de asistență tehnică instituțiilor publice, mediului de afaceri și universităților”, a transmis Guvernul.

Premierul a evidențiat faptul că, în contextul angajamentelor asumate privind traiectoria fiscal-bugetară, sprijinul BEI este important pentru cofinanțarea proiectelor deja incluse în planificarea bugetară națională, asigurând astfel continuarea și finalizarea investițiilor.
Un domeniu prioritar al cooperării îl reprezintă energia, unde România își propune să devină un hub regional, iar premierul Bolojan a arătat că sunt necesare investiții în rețele inteligente, tehnologii de stocare și modernizarea infrastructurii de transport și distribuție, potrivit Executivului.

De asemenea, prim-ministrul a propus extinderea colaborării pentru sprijinirea proiectelor derulate de autoritățile locale, care au nevoie de cofinanțare pentru finalizarea investițiilor aflate în implementare.


Un prim contract urmează a fi semnat luna aceasta, iar un al doilea contract de finanțare, pentru un împrumut de aceeași valoare, ar putea fi semnat în prima parte a anului 2026.
Guvernul României a aprobat prin Memorandum, în ședința din 4 decembrie 2024, contractarea unei asistențe financiare rambursabile de la BEI în vederea acoperirii parțiale a finanțării naționale necesare implementării unor investiții cuprinse în Programul Transport 2021-2027 și în Mecanismul pentru Interconectarea Europei.
Asistența financiară ce urmează a fi contractată este compusă din mai multe împrumuturi, cu o valoare totală de până la 4,975 miliarde euro.

Proiectele propuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, care ar putea face obiectul unor împrumuturi de la BEI, sunt:
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești;
- Autostrada de centură București - Sector Centură Nord (km 0+000 – km 52+770);
- Autostrada A3 Transilvania (subsecțiunile Nușfalău – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Chiribiș, Chiribiș – Biharia, inclusiv Legătură Centură Oradea – Autostrada A3);
- Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș;
- Reabilitarea liniei CF Brașov – Simeria, secțiunea Brașov – Sighișoara;
- Modernizarea complexului feroviar Port Constanța - Palas - Etapele I+II;
- Modernizarea liniei CF Craiova - Drobeta Turnu Severin – Caransebeș;
- Magistrala M4 Gara de Nord - Gara Progresu.
Autostrada Sibiu - Pitești a beneficiat de finanțare în cadrul Programului Operaționat Infrastructură Mare 2014-2020 și este inclus și în Programul Transport 2021 -2027, iar valoarea alocărilor financiare totale din fonduri externe nerambursabile este de aproximati 9,27 miliarde lei (reprezentând aproximatic 1,83 miliarde euro). Diferența, până la concurența valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat.
Valoarea estimată de BEI a proiectului este de aproope 5,5 miliarde euro.cu TVA. Împrumutul în valoare de 500 milioane euro va sprijini autoritățile române în acoperirea contribuției necesare de la bugetul de stat, prin finanțarea deficitului bugetului de stat creat sau existent pe parcursul implementării proiectului.