Împrumutul este destinat construcției Autostrăzii A1 Sibiu–Pitești – cel mai important proiect de infrastructură rutieră al României și prima autostradă care traversează Munții Carpați.
Cu o lungime totalã de 122 km, Autostrada Sibiu–Pitești este împãrțitã în cinci secțiuni: Sibiu – Boița, Boița – Cornetu, Cornetu – Tigveni, Tigveni – Curtea de Argeș și Curtea de Argeș – Pitești.

Proiectul face parte din rețeaua centrală de transport transeuropean (TEN-T) și din Master Planul General de Transport al României. Obiectivele principale ale investiției vizeazã: creșterea eficienței rețelei de transport, reducerea timpilor de cãlãtorie, îmbunãtãțirea siguranței rutiere și conectarea mai bunã a regiunilor din România la rețelele europene de transport.
Autostrada va asigura un coridor modern între vestul țãrii și Marea Neagrã, sprijinind dezvoltarea economicã și socialã a comunitãților locale și facilitând transportul de mãrfuri și persoane în condiții moderne și sigure.
„Semnarea acestui contract reprezintã un o nouã dovadã a angajamentului nostru pentru sprijinirea dezvoltãrii regionale și crearea unei baze solide pentru creșterea competitivitãții României. Autostrada Sibiu–Pitești este o prioritate strategicã la nivel național și un proiect de importanțã europeanã, care va stimula investițiile și va genera noi locuri de muncã.
Beneficiile se vor resimți direct în economie și în viața de zi cu zi a cetãțenilor, prin drumuri mai sigure și conexiuni mai rapide. Parteneriatul cu Banca Europeanã de Investiții, bazat pe o colaborare de lungã duratã, ne oferã condiții de finanțare avantajoase și sprijinul necesar pentru a finaliza acest obiectiv major”, a declarat Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor.
Valoarea totalã a proiectului Autostrada Sibiu–Pitești este estimatã la aproximativ 5,5 miliarde de euro. Finanțarea provine din mai multe surse: fonduri externe nerambursabile prin Programul Operațional Infrastructurã Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027 (aproximativ 1,83 miliarde euro), bugetul de stat și împrumuturi acordate de Banca Europeanã de Investiții (BEI).
Potrivit estimãrilor BEI, valoarea totalã a proiectului, inclusiv TVA, ajunge la 6,716 miliarde euro.

„Aceasta este o investiție în oameni, siguranțã și oportunitãți. Contribuim la realizarea unor cãlãtorii mai rapide, mai sigure și mai accesibile pentru persoane și mãrfuri. Proiectul va stimula competitivitatea și va conecta comunitãțile, demonstrând cã coeziunea europeanã înseamnã prosperitate durabilã și incluziune socialã”, a subliniat Ioannis Tsakiris, vicepreședintele BEI.
Continuarea finanțãrii este deja luatã în calcul. Un al doilea contract, în valoare de 500 milioane euro, ar putea fi semnat în prima jumãtate a anului 2026.
Proiectul Autostrãzii Sibiu–Pitești a început în martie 2020 și se estimeazã cã va fi finalizat pânã în trimestrul IV al anului 2028. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii coordoneazã întreg procesul, iar implementarea este realizatã de Compania Naționalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Cheltuielile proiectului, echivalente sumelor împrumutului, vor fi incluse în bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii/CNAIR, respectând alocãrile anuale de la bugetul de stat. Ministerul Finanțelor va efectua tragerile din împrumutul BEI, conform contractului de finanțare, iar banii vor fi folosiți pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice, în conformitate cu legea.
Împrumutul poate fi tras în termen de 3 ani de la semnarea contractului. Acesta poate fi utilizat în maximum 10 tranșe, fiecare de cel puțin 50 milioane euro.
Condițiile financiare pentru fiecare tranșã (dobândã fixã sau variabilã, maturitate etc.) vor fi stabilite la momentul tragerii, respectând regulile BEI.
Perioada maximã de rambursare este de pânã la 27 de ani pentru rambursarea în mai multe rate sau 16 ani dacã se ramburseazã într-o singurã tranșã.
Anunțul împrumutului BEI a fost fãcut în timpul vizitei în România a vicepreședinților Ioannis Tsakiris și Robert de Groot, care au discutat cu oficialii români prioritãțile de finanțare pentru investiții sustenabile și creștere economicã.

Guvernul a aprobat prin Memorandum, în ședința din 4 decembrie 2024, contractarea unei asistențe financiare rambursabile de la BEI în vederea acoperirii parțiale a finanțării naționale necesare implementării unor investiții cuprinse în Programul Transport 2021-2027 și în Mecanismul pentru Interconectarea Europei.
Asistența financiară ce urmează a fi contractată este compusă din mai multe împrumuturi, cu o valoare totală de până la 4,975 miliarde euro.
Proiectele propuse de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, care ar putea face obiectul unor împrumuturi de la BEI, sunt:
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești;
- Autostrada de centură București - Sector Centură Nord (km 0+000 – km 52+770);
- Autostrada A3 Transilvania (subsecțiunile Nușfalău – Suplacu de Barcău, Suplacu de Barcău – Chiribiș, Chiribiș – Biharia, inclusiv Legătură Centură Oradea – Autostrada A3);
- Autostrada A13 Sibiu – Făgăraș;
- Reabilitarea liniei CF Brașov – Simeria, secțiunea Brașov – Sighișoara;
- Modernizarea complexului feroviar Port Constanța - Palas - Etapele I+II;
- Modernizarea liniei CF Craiova - Drobeta Turnu Severin – Caransebeș;
- Magistrala M4 Gara de Nord - Gara Progresu.
Autostrada Sibiu - Pitești a beneficiat de finanțare în cadrul Programului Operaționat Infrastructură Mare 2014-2020 și este inclus și în Programul Transport 2021 -2027, iar valoarea alocărilor financiare totale din fonduri externe nerambursabile este de aproximati 9,27 miliarde lei (reprezentând aproximatic 1,83 miliarde euro). Diferența, până la concurența valorii totale, urmează a fi acoperită de la bugetul de stat.

Valoarea estimată de BEI a proiectului este de aproope 5,5 miliarde euro.cu TVA. Împrumutul în valoare de 500 milioane euro va sprijini autoritățile române în acoperirea contribuției necesare de la bugetul de stat, prin finanțarea deficitului bugetului de stat creat sau existent pe parcursul implementării proiectului.
Condițiile împrumutului
Data limită de tragere a împrumutului, așa cum a fost convenită luând în considerare inclusiv politica BEI, este de 3 ani de la data semnării contractului de finanțare.
Împrumutul va fi tras în maximum 10 tranșe, fiecare în valoare de cel puțin 50 milioane euro.
Condițiile financiare aplicabile fiecărei tranșe se vor stabili la momentul tragerii, în funcție de opțiunea selectată de împrumutat (dobândă fixă/variabilă, maturitate etc.), cu respectarea politicii de finanțare a BEI.
Conform politicii BEI, fiecare tranșă trasă din împrumut este considerată un împrumut distinct, convenindu-se cu banca, la momentul efectuării tragerii, maturitatea, modalitatea de rambursare (una sau mai multe tranșe), perioada de grație și tipul și rata dobânzii (fixă sau variabilă).
Împrumutul urmează a fi acordat pe o perioadă de până la 27 ani, termen valabil pentru opțiunea de rambursare în mai multe rate, respectiv 16 ani în cazul rambursării într-o singură tranșă (bullet).