Retailerul german Lidl, liderul pieței de retail alimentar din România, vinde pachete cu peste 20 de proiecte de magazine, cu scopul închirierii lor după construire, parte a unui plan de diversificare a strategiei de expansiune locală. Consorțiul format din M Core și Square 7 s-a arătat deja interesat de afacerea propusă de Lidl, potrivit surselor Profit.ro din piața imobiliară.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Pachetele de proprietăți cu care Lidl a ieșit pe piață sunt formate din peste 20 de terenuri amplasate în mai multe localități din România, pe care sunt autorizate sau în curs de autorizare construcția de magazine Lidl. Valoarea de piață a pachetelor depășește 20 de milioane de euro și sunt oferite la vânzare la un randament (yield) de dezvoltare de circa 7%, considerat destul de ridicat în contextul în care grupul M Core a plătit 219 milioane euro, echivalentul unui yield de 9%, pe cele 25 de parcuri de retail din România cumpărate recent de la investitorul belgian Mitiska REIM, potrivit surselor Profit.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Lidl a abordat mai mulți dezvoltatori cu aceste pachete de proprietăți, contrar practicii obișnuite a retailerului. De regulă, dezvoltatorii imobiliari abordează Lidl cu propunerea construirii unui parc de retail care să cuprindă și un magazin Lidl.
Majoritatea covârșitoare a celor peste 350 de magazine Lidl din România sunt în proprietate și dezvoltate de echipe interne ale retailerului, care are propria divizie imobiliară.
Surse Profit.ro spun că, în prezent, Lidl este în discuții pentru vânzarea unui pachet din proprietățile sale către consorțiul format între Square 7 Group, ca dezvoltator, și grupul M Core, ca finanțator, un parteneriat similar ca cel dintre Square 7 și Mitiska, care a dus la dezvoltarea a 26 de parcuri de retail ancorate de magazine Lidl sau Kaufland în România.
„Nu sunt în măsură să comentez referitor la acest subiect“, a declarat, contactat de Profit.ro, Clemens Petschnikar, CEO Square 7 Group.
Sursele Profit.ro din piața imobiliară spun că grupul M Core, al cărui principal acționar este magnatul imobiliar britanic Caspar MacDonald-Hall – cu legături strânse cu Familia Regală, este interesat de expansiune pe piața din România, însă prin achiziții. În parteneriatul dintre Square 7 și Mitiska, parcurile dezvoltate împreună au ajuns în proprietatea Mitiska, ceea ce se poate replica și în relația dintre Square 7 și M Core.
Direcția urmărită de Lidl prin această abordare este aceea de a-și diversifica strategia de expansiune locală, concentrată aproape exclusiv pe deținerea în proprietate a magazinelor dezvoltatate.
„În anul financiar 2024, râmânem consecvenți obiectivului de a investi în economia românească și vom continua, în mod accelerat, investițiile pe piața locală, investiții care se traduc și în extinderea și optimizarea rețelei de magazine. În acest sens, în următorii ani, ne propunem o expansiune accelerată a rețelei Lidl și o acoperire teritorială din ce în ce mai mare care să ne permită să ajungem și mai aproape de clienții noștri sau de potențialii clienți.
Strategia noastră de expansiune rămâne în continuare concentrată pe identificarea și cumpărarea terenurilor cu potențial, dar adaugă ca măsuri complementare închirierea de spații. De aceea, avem mai multe terenuri disponibile pe care vom dezvolta magazine Lidl singuri sau împreună cu un dezvoltator imobiliar, dar nu vindem niciun magazin Lidl deschis și funcțional din portofoliul nostru. În același timp, explorăm activ noi oportunități de dezvoltare cu parteneri care sa identifice sau să ne propună terenuri optime pentru construcția și deschiderea unui nou magazin închiriat de Lidl la cheie.
Totodată, rămânem fideli angajamentul nostru de a respecta cele mai înalte standarde de sustenabilitate în construcții, la baza acțiunilor noastre stând mereu eficiența și demersurile de dezvoltare durabilă“, au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții Lidl.
Profit.ro a anunțat 10 proiecte de magazine la care lucrează Lidl doar la nivelul Bucureștiului, aflate în diferite stadii de avizare a construcției. Unul pe o parte din fosta fabrică de pâine Vel Pitar din Berceni, altul pe o parte din fosta platformă Helitube din Colentina, altul pe o parte din fosta fabrică Filan din Pantelimon, unul în locul spitalului și căminelor evreiești din cartierul Tei, altul în locul centrului de montaj al instalațiilor GPL din zona Progresul, printr-un contract de superficie cu bulgarii de la AGR Autogas Group. Unul în cartierul Vatra Luminoasă, pe un teren cumpărat de la grupul financiar Rockefeller; încă unul pe o bucată din fosta fabrică Energomontaj de lângă CET Sud; unul în parcul de retail planificat de proprietarii Auto Cobălcescu lângă Dedeman Ghencea și altul pe strada Codrii Neamțului, lângă complexul rezidențial Edenia Titan din Sectorul 3. Un alt magazin va fi ridicat pe o parte din terenul fostei platforme IMGB, pe care Lidl se pregătește să îl cumpere de la Lion Capital.
Rețeaua de magazine Lidl a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri netă de peste 18,5 miliarde de lei și un profit net de aproximativ 1 miliard de lei, rezultat cu care a rămas în fața rețelei Kaufland, pe care a detronat-o în 2020 din fruntea ierarhiei retailerilor locali.
Lidl are aproximativ 376.000 de angajați, dintre care peste 12.000 în România, unde retailerul german are deschise peste 350 de magazine și 6 centre logistice. Lidl și Kaufland fac parte din grupul Schwarz, cel mai mare grup de retail alimentar din Europa și al patrulea cel mai mare retailer din lume după cifra de afaceri. Grupul Schwarz este controlat de miliardarul Dieter Schwarz (84 de ani), cel mai bogat german, cu o avere estimată la 38 de miliarde de dolari de revista americană Forbes.