Cu 4 zile înainte de încheierea perioadei de subscriere, oferta producătorului de vinuri Purcari Wineries are plasamente de peste 50 milioane de lei pe tranșa de retail, pentru un volum aproape dublu față de pachetul pus în vânzare, iar așteptările sunt pentru un succes și pe segmentul investitorilor instituționali. Compania apare ca scumpă atunci când este comparată cu emitenți deja listați la BVB, dar multiplii sunt mai atractivi decât în cazul ofertelor recente.
Oferta Purcari Wineries (WINE) intră în linie dreaptă, ultima zi de subscriere fiind pe 8 februarie, iar interesul este destul de ridicat pentru o companie care activează în sectorul de consum, slab reprezentat la Bursa de Valori București. Dacă tranșa investitorilor instituționali a operațiunii intermediată de Raiffeisen Bank este opacă, în schimb datele de pe segmentul investitorilor individuali sunt încurajatoare.
În prima săptămână de subscrieri s-au strâns în sistemul bursei 991 de ordine pentru cumpărarea a 1,81 milioane acțiuni. Cum plasamentele se realizează la prețul maxim de 28,00 lei/acțiune, valoarea totală a subscrierilor se ridică la 50,75 milioane lei. Cum în mod tradițional unii investitori dedicați introduc ordine de pe mai multe conturi, nu este exclus ca numărul acționarilor să nu fie mai mare de 300-500 de persoane, la acest moment.
CITEȘTE ȘI BERD a subscris 10% din emisiunea de eurobonduri de 500 milioane euro a NEPI Rockcastle, cel mai mare investitor imobiliar din RomâniaElemente de rezervă există. Paul are o experiență de peste 15 ani la pe piața de capital românească, dar spune că nu este interesat să-și blocheze banii pe această ofertă. Nu i se pare în mod particular o oportunitate deosebită, iar compania nu îi apare ca fiind foarte interesantă din punct de vedere fundamental. Calculul său este simplu. Având în vedere profitul afișat la 9 luni anul trecut de 22,10 milioane lei și extrapolarea acestuia și la celelalte 3 luni din 2017, la o rată de distribuire a câștigului de 50%, reiese că randamentul dividendului ar fi mai mic de 3%. „La nivelul acesta, nu mă interesează. Sunt acțiuni mai interesante pe BVB”, spune investitorul făcând trimitere la companiile din domeniul energetic ce poartă dividende cu randamente mai consistente.
O companie care poate încă oferi creștere
Un argument pentru investiția în acțiunile Purcari, deși sunt la multipli mai mici, îl oferă Adrian Rotaru, investitor cu peste 20 de ani de experiență și portofoliu relevant la Bursa de Valori București. El a declarat pentru Profit.ro că producătorul de vinuri din Republica Moldova este o companie de creștere și din acest punct de vedere spune că această ofertă trebuie privită la pachet cu cea a Sphera Franchise Group (SFG), operatorul lanțurilor de alimentație publică KFC; Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell, listat în luna noiembrie a anului trecut.
Rotaru, care el însuși vine din cea mai bogată regiune viticolă a României, cea a Vrancei, spune că la un preț de 23-24 lei/acțiune la cât estimează că se va închide oferta, prețul este justificat chiar și dacă Purcari Wineries își va înjumătăți sau chiar își va reduce la o treime ratele de creștere din anii precedenți.
Miza de creștere nu este majorarea producției cantitative, pentru că domeniul de 1.000 de hectare al companiei sugerează existența unui plafon din acest punct de vedere, dar mai cu seamă din majorările de preț. Vânzările în urcari sub marca Purcari și creșterea în notorietate a acesteia indică faptul că mai este loc de expansiune. „Consumul crește și va tot crește în România”, spune Rotaru care a specificat însă că nu a subscris, pentru că în acest moment nu are lichidități suplimentare și nu rea să vândă din acțiunile deținute.
Oferta vine în piață cu vânt nefavorabil din Europa
Nici Dumitru Miheș investitor activ de peste 20 de ani pe piața de capital românească și cu un portofoliu consistent la BVB, a declarat pentru Profit.ro că, de asemenea, nu va cumpăra în cadrul ofertei. El invocă în primul rând contetul nefavorabil în care se defășoară oferta de listare, având în vedere etapa de aversiune la risc din piețele financiare internaționale. „Stau cu banii; prea e prăpăd pe afară...”
Într-adevăr, săptămâna trecută a fost una de declin pe bursele europene, tendința accelerându-se vineri, când indicele Euro Stoxx 50, al celor mai lichide acțiuni de pe continent s-a depreciat cu 1,51%. Miheș se gândește că mai degrabă vor fi oportunități de cumpărare pe piața secundară, după scăderile recente, pentru acțiuni cu indicatori mai atractivi decât cei ai ofertei Purcari. „E bine să ai cash. Nu să te bagi pe Purcari...”, zice.
Cât de atractiv sau de prohibitiv este prețul
Într-adevăr, la o viziune statică, ce nu include potențialul de creștere menționat de Rotaru, multiplii de evaluare fundamentală sunt mai puțini atractivi decât cei ai acțiunilor care deja sunt pe bursă. Un material furnizat clienților de casa de brokeraj Prime Transaction menționează că în interiorul coridorului de preț al ofertei, între 19,00 lei/acțiune și 28,00 lei/acțiune, indicatorul P/E, care raportează prețul acțiunii la câștigul obținut de companie ar fi la niveluri de 12,29 sau 18,12, iar indicatorul care raportează prețul la valoarea contabilă P/Bv este între 3,83 și 5,65.
Compania ar urma să ajungă la cota pieței la o valoare între 10,74 și 14,81 ori câștigul pretaxare EBITDA. Prime Transaction nu își-a format o opinie asupra ofertei și nu a formulat o recomandare, însă materialul menționat spune că „multiplii de piață sunt mai mari decât cei ai emitenților cu vechime de la BVB, însă sunt în general sub multiplii emitenților asemănători listați în 2016 și 2017.”
Miheș menționează compania Prodvinalco (VAC), unde a acumulat deținere, societate cu cotă de piață importantă în România, și unde indicatorii de evaluare fundamentală sunt mult mai atractivi. Randamentul dividendului a fost de 15%. Neajunsul pe această acțiune este că societatea este monopolizată de majoritari, dar în general aceștia au avut un comportament corect față de investitorii de portofoliu: „Dau dividende la toți și dau la timp”, a mai spus investitorul.
Oferta Purcari are potențialul de a oferi creștere a valorii pentru investitori prin optimizarea mixului de produse aduse pe piață, spune Purcari, care consideră că oferta până la final va fi suprasubscrisă de 3-4 ori pe tranșa de retail și crede că se va închide fără probleme și pe segmentul investitorilor instituționali.
Pentru atragerea ultimilor, se pare că listarea Purcari pe segmentul acțiunilor internațional ar reprezenta un impediment. Reprezentanții unei societăți de administrare au spus că nu vor subscrie întrucât au constrângeri prin reglementarea și statutul propriu să investească pe respectiva piață. Nu erau edificați nici asupra atractivității acțiunii la prețurile ofertei. „Vinul știm, însă, că e bun”, glumesc ei.