Noua lege a asigurărilor obligatorii de răspundere civilă auto (RCA) va întări condițiile de oligopol pe pe piață, pentru că nu stimulează competiția și intrarea unor noi jucători pe piață și nici îmbunătățirea serviciilor oferite consumatorilor, consideră Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), care aanunțat luni că va notifica Comisia Europeană în cazul în care actul normativ este promulgat în actuala formă.
"UNSICAR va notifica Comisia Europeană, în cazul în care legea RCA va fi promulgată, întrucât consideră că prevederile acesteia sunt anticoncurențiale", a precizat asociația, într-un comunicat.
Uniunea reproșează faptul că, la cele cinci dezbateri care au avut loc în ultimele două săptămâni în cadrul comisiilor parlamentare cu drept decizional pe proiectul legii RCA, au fost invitate la discuții doar asociațiile de transportatori și service-uri auto, care nu activează pe piața asigurărilor, scrie News.ro.
“Considerăm că noua lege reprezintă o continuare a reglementărilor neconcurențiale care, pe termen mediu și lung, vor avea un efect contrar intențiilor legiuitorului. Condițiile de oligopol ale pieței RCA se vor accentua, ceea ce înseamnă că vom avea o calitate redusă a serviciilor și, pe cale de consecință, cei care vor avea de suferit vor fi tocmai aceia care trebuie să fie despăgubiți ca urmare a unui eveniment rutier”, a declarat președintele UNSICAR, Bogdan Andriescu.
Uniunea brokerilor avertizează că noua lege rezolvă pe termen scurt problema punctuală a "unui segment foarte îngust de clienți, cu o rată a daunei foarte mare", făcând referire la patronii de firme de transport, care au organizat proteste și au cerut înghețarea prețurilor RCA, și "defavorizează cea mai mare parte a consumatorilor de polițe RCA, în principal persoanele fizice".
Brokerii consideră că doar concurența reală pe piața RCA va regla cu adevărat tarifele, iar orice formă artificială de plafonare a tarifelor poate avea ca efect principal o protecție inadecvată a șoferilor și nu poate promova și atrage investiții serioase în această piață, "ci doar limitează concurența și modelele de business ale brokerilor și asigurătorilor".
Guvernul a înghețat tarifele RCA în perioada 18 noiembrie 2016 - 18mai2017, printr-o Ordonanță de Urgență aprobată la presiunile patronatelor din transportul rutier.
Măsura a fost fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană, în condițiile în care Comisia Europeană permite astfel de măsuri doar în cazuri excepționale.
Piața RCA a fost zguduită de scandaluri după declanșarea falimentului în cazul Astra și Carpatica. În prezent, pe această piață activează nouă jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama, Uniqa și Grawe, ultima intrată de curând pe piață.
Alte două companii, Euro Insurance DAC și DallBogg, au primit avizul ASF pentru a vinde asigurări pe piață, pe baza pașaportului european. Cele două companii nu au subsidiară în România și, potrivit surselor News.ro, nu sunt încă active pe piață.
Un raport publicat anul trecut de Consiliul Concurenței, care a dat aviz pozitiv Hotărârii de guvern privind plafonarea tarifelor RCA, arată că segmentul RCA "pare" să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii șapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.