Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a scumpit astăzi benzina cu 5 bani/l, după o perioadă de 2 săptămâni de ieftiniri, păstrând prețul motorinei neschimbat. Diferența dintre prețurile celor 2 tipuri de carburanți se apropie de 60 de bani/l, după ce în luna octombrie ajunsese la 1,5 lei/l, relevă datele analixate de Profit.ro.
Actualele prețuri la benzină practicate de liderul pieței, de 6,53-6,59 lei/l în stațiile Petrom, și de 6,64-6,68 lei/l în cele OMV, sunt identice cu cele de pe 24 ianuarie.
La acea dată, compania comercializa motorina cu 7,69-7,72 lei/l în stațiile Petrom și cu 7,77-7,80 lei/l în stațiile OMV, prețuri cu 50 de bani mai ridicate decât cele de joi, de 7,19-7,22 lei/l, respectiv 7,27-7,30 lei/l.
CITEȘTE ȘI Centrala de la Brazi a intrat în revizie pentru aproape 2 luni. OMV Petrom era obligată să vândă cel puțin 80% din producție la preț reglementat către OPCOMReducerea cu 0,5 lei/l a prețului motorinei din ultimele 38 de zile în contextul stagnării prețului benzinei pare surprinzătoare la prima vedere, mai ales că România este importatoare netă de diesel și exportatoare netă de benzină.
O parte din presiune vine de pe partea de ofertă. Începând cu 5 decembrie, rafinăriile autohtone nu mai pot prelucra țiței rusesc ca urmare a intrării în vigoare a embargoului impus de UE. În practică, așa cum a anunțat Profit.ro, rafinăriile din România au sistat importurile de țiței rusesc cu 2 săptămâni înaintea acestei date.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală
Cotațiile țițeiului non-rusesc se situează însă la un nivel aproape dublu față de cele Ural, ceea ce ridică costurile rafinăriilor autohtone mult peste cel al rafinăriilor concurente, precum cea deținută de Lukoil la Burgas în Bulgaria sau cele din Ungaria și Slovacia ale MOL, care sunt scutite de la acest embargo.
Prețul, probabil mai redus, al benzinei de import a pus astfel presiune și pe cel al benzinei produsă autohton. În cazul motorinei, cum România era importator net, tendințele prețului erau date deja de prețul de import.
În plus, există o presiune și pe partea de cerere, cea ucraineană. Profit.ro a anunțat că Ucraina a importat în ianuarie 202,6 mii tone de benzină, nivel record al ultimilor ani, o treime din aceasta provenind din România.
CITEȘTE ȘI ANAF, care supraimpozitează și piața de energie, a rămas fără furnizor de curentÎn ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina, potrivit presei ucrainene, nu mai puțin de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Cantitatea de 63,4 mii tone livrată Ucrainei este doar cu 10 mii tone mai redusă consumului mediu lunar de benzină auto din România.
Peste 40% din livrările românești de benzină către Ucraina din ianuarie au provenit, potrivit publicației ucrainene Enkorr, de la Petrobrazi (rafinărie apaținând OMV Petrom) și Petromidia (rafinărie aparținând Rompetrol, companie a grupului kazah KMG).
Comparativ, ceilalți furnizori majori de benzină ai Kievului, Polonia, Lituania și Grecia au livrat împreună 81,6 mii de tone, doar cu mai puțin de o treime peste volumul exportat numai de companiile românești.
În ceea ce privește motorina, Ucraina se confruntă cu o situație contrară, caracterizată de o cerere în scădere (care afectează și cererea de importuri din România) și de stocuri excedentare.
Astfel, potrivit presei ucrainene, în perioada 1-19 februarie, Ucraina a importat doar 328,7 mii tone de motorină, cu 14% mai puțin decât în aceeași perioadă din ianuarie. Iar companiile ucrainene au început deja să vândă cantitatea excedentară de motorină importată în decembrie și ianuarie, scăzând prețurile pe piața internă.
Cea mai mare scădere a vânzărilor se observă în rândul comercianților care furnizează furnizează motorină din România, Bulgaria și Turcia (care tranzitează la rândul lor România). Potrivit publicației Enkorr, în perioada 13-19 februarie, în Ucraina au intrat doar 9.500 de tone de motorină din aceste surse, o cantitate de 5,5 ori mai scăzută decât cea din ultima săptămână a lunii ianuarie.
Potrivit calculelor Profit.ro, rafinăriile din România trebuie să identifice în 2023 surse alternative pentru cel puțin 80% din importurile de motorină efectuate anul trecut, iar cele europene, pentru aproximativ 50%, care în 2022 au provenit din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare embargoul impus de UE importului de carburanți rusești.
Primele efecte ale embargoului impus de UE importului de produse petroliere rusești ar putea apărea în luna aprilie, când și cererea va înregistra o creștere sezonieră, iar stocurile efectuate în ultima perioadă vor începe să se diminueze.
În plus, în aprilie, va intra într-o revizie programată de 42 de zile și rafinăria Petrobrazi, operată de OMV Petrom.