Prima tentativă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale care ar urma să fie extrase din perimetrele offshore concesionate în Marea Neagră de compania petrolieră Black Sea Oil & Gas s-a soldat cu un eșec, cererile de rezervare de capacitate de transport pe eventuala noua conductă care ar urma să fie construită pentru a prelua respectivele gaze de la țărm prin viitorul punct de intrare din zona localității Vadu și să le introducă în sistemul național nerespectând cerințele Transgaz.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În martie anul trecut, Comisia Europeană a adoptat un Regulament care prevede că producătorii și furnizorii de gaze naturale potențial beneficiari ai proiectelor de extindere a conductelor magistrale trebuie să garanteze operatorilor de transport că își vor recupera investițiile în extindere din creșterea cantităților de gaze transportate și că nu vor fi obligați să majoreze în acest scop tarifele de transport, ca urmare a cererii insuficiente.
Regulamentul a fost preluat în legislația românească printr-un ordin al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), iar Transgaz a elaborat o procedură privind rezervarea de capacitate în acest scop.
CITEȘTE ȘI Germania, Italia și Franța, principalii parteneri comerciali ai României în 2017Ordinul ANRE și procedura Transgaz introduc noțiunea de "capacitate incrementală" de transport de gaze naturale, definită ca "o posibilă creștere viitoare, prin intermediul unor proceduri bazate pe piață, a capacității tehnice existente sau o posibilă capacitate nouă creată acolo unde în prezent nu există niciuna, care poate fi oferită pe baza unor investiții în infrastructura fizică de transport și care poate fi alocată ulterior, sub rezerva obținerii de rezultate pozitive la testul economic, în punctele existente de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport (SNT) sau prin crearea unor noi puncte de intrare/ieșire în/din SNT".
Transgaz a analizat, în perioada 6-20 martie, cererile depuse în cadrul etapei angajante a procesului de rezervare de capacitate incrementală – PM Vadu.
"În cadrul analizei efectuate de Transgaz s-a constatat că, în conformitate cu prevederile art. 9 din «Procedura SNTGN TRANSGAZ SA privind rezervarea de capacitate incrementală în sistemul național de transport al gazelor naturale prin derularea proceselor de capacitate incrementală având ca obiect puncte de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport al gazelor naturale, altele decât punctele de interconectare, ce urmează a fi create/dezvoltate prin intermediul proiectelor incluse în planurile de investiții și de dezvoltare a sistemului național de transport al gazelor naturale pentru următorii 10 ani», avizată de ANRE prin avizul nr. 13/ 22.06.2017, cererile depuse de solicitanți nu respectă cerințele documentației aferente procesului de rezervare de capacitate incrementală și nu se poate demara procesul de alocare de capacitate. În acest sens, SNTGN Transgaz SA declară încheiat procesul de rezervare de capacitate incrementală în punctul preconizat de intrare în SNT – PM Vadu, fără alocare de capacitate", indică datele operatorului.
CITEȘTE ȘI Schweighofer, sub presiune din partea unor rețele de bricolaj și subiect al unui scandal politic în 2015, își vinde pădurile din România către grupul suedez GreenGoldTransgaz nu a prezentat detalii despre aspectele sub care cererile de rezervare de capacitate nu au respectat documentația elaborată de operator. Potrivit documentației, pragul minim de capacitate care trebuia atins era de 69.264.292 MWh în perioada 2019/2020 – 2033/2034.
În prezent, Transgaz analizează cererile primite în cadrul etapei neangajante a procesului de rezervare de capacitate incrementală pentru un alt viitor potențial punct de intrare în sistemul național de transport, care ar urma să fie construit la Tuzla și prin care ar urma să fie preluate în sistemul național de transport gazele din perimetrul offshore Neptun Deep, concesionat de ExxonMobil și OMV Petrom, cel mai promițător din punct de vedere al potențialului de producție dintre cele situate în sectorul românesc al Mării Negre.
Black Sea Oil and Gas este deținută de Carlyle International Energy Partners, ce face parte din fondul de investiții The Carlyle Group, fiind unul dintre cele mai mari grupuri de investiții din lume. Fondul de investiții a finalizat în 2015 preluarea operațiunilor din România ale companiei petroliere canadiene Sterling Resources prin intermediul societății Black Sea Oil & Gas.
CITEȘTE ȘI Uber își vinde afacerile din Asia de Sud-Est rivalei Grab, după o concurență costisitoarePortofoliul companiei este alcătuit din trei perimetre deținute în platforma continentală a Mării Negre, având o suprafață totală de 5.000 km pătrați: XIII Pelican, XV Midia (Mică Adâncime) și EX-25 Luceafărul, care conțin descoperirile de gaze Ana, Doina, Luceafărul și Eugenia. Prețul tranzacției dintre Carlyle și Sterling s-a ridicat la 42,5 milioane de dolari.
Pentru preluarea gazelor din aceste perimetre, Transgaz are în vedere extinderea sistemului național de transport prin construirea unei conducte noi, cu punct de intrare în zona localității Vadu. În aceeași zonă, Black Sea Oil and Gas vrea să construiască o stație de tratare a gazelor. Noul gazoduct ar urma ulterior să fie conectat cu conducta Tranzit 1, care face legătura cu sistemul național de transport al Ucrainei.
Recent, Transgaz a anunțat că vrea să construiască un al treilea punct de interconectare al sistemului românesc de transport cu cel al Ucrainei, pe lângă cele istorice deja existente Orlovka-Isaccea și Tekovo-Medieșu Aurit, valoarea totală a investiției fiind estimată la 125 milioane euro, iar termenul de punere în funcțiune, peste 7 ani, în 2025, dată care se suprapune cu estimările privind intrarea în producție a proiectului de exploatare a gazelor naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră.