România va deveni de la 1 septembrie 2017, în cazul în care propunerea Ministerului de Finanțe de majorare a accizelor va fi adoptată, statul est-european cu cea mai agresivă impozitare a carburanților. În prezent, potrivit unui raport al Comisiei Europene, România este statul european cu cel mai redus nivel al taxării indirecte (accize și alte taxe indirecte) în prețul benzinei (0,363 euro/l).
În cazul motorinei, în prezent, România se situează pe poziția a treia (cu 0,333 euro/l), un nivel mai redus al accizelor și altor impozite indirecte în prețul motorinei având doar Lituania și Bulgaria (0,33 euro/l).

După 1 septembrie 2017, România ar fi depășită de toate statele membre din regiune în ceea ce privește impozitarea prietenoasă a carburanților, coborând nu mai puțin de 6 poziții, de pe prima poziție până pe poziția a 7-a, de la 0,363 euro/l șoferii români urmând a achita accize în valoare de 0,446 euro/l de benzină (în plus cu 0,084 euro/l - la cursul de 4,4564 luat în calcul de Comisia Europeană la redactarea studiului). România va avea o politică de impozitare a carburanților mai agresivă decât cea a tuturor vecinilor săi din regiune (Bulgaria, Polonia, Ungaria, Estonia, Lituania sau Letonia).

În cazul motorinei, de la 1 septembrie, România va fi depășită de nu mai puțin de 8 state europene în ceea ce privește impozitarea prietenoasă a carburanților, coborând de pe poziția a treia pe cea de-a 11-a. Dacă în prezent șoferi români achită o acciză de 0,333 euro/l, în cazul în care propunerea de modificare a Codului Fiscal va fi adoptată, ei ar urma să achite 0,416 euro/l de motorină.
În cazul motorinei, România nu ar fi devansată doar de statele din regiune (Polonia, Letonia, Ungaria, Estonia), ci și de state, precum Croația, Luxemburg sau Austria.
La majorarea de 0,084 euro/l de benzină și motorină implicată de creșterea accizelor s-ar putea adăuga și TVA-ul aferent de 0,016 euro/l, ceea ce va crea un cost total de 0,1 euro pe litrul de carburant achiziționat. Asta dacă, de la 1 septembrie, companiile vor decide să transfere integral în preț acest cost.
Deocamdată, companiile sunt prudente în declarații. CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe, a refuzat să confirme dacă presiunea fiscală impusă de majorarea accizelor va fi sau nu transferată în preț consumatorilor, susținând că orice comentariu făcut pe această temă ar încălca principiile concurențiale.

Potrivit teoriei economice, orice majorare sau micșorare de taxe este absorbită de companii și de consumatori, în funcție de elasticitatea cererii bunului a cărui impozitare a fost majorată. Cum nu există produse substituibile benzinei și motorinei, elasticitatea carburanților este redusă (fiind posibilă o micșorare a sa doar prin reducerea nr de km parcurși de șoferi), ceea ce permite companiilor transferul unei părți considerabile a poverii fiscale către consumatori. De altfel, politica firmelor din domeniu este de obicei aceea de a transfera integral modificările de taxe indirecte (în special accize și TVA) în preț.
Dacă benzinarii decid să transfere consumatorilor presiunea fiscală creată de majorarea de accize, un litru de benzină/motorină se va scumpi cu 0,1 euro (sau 45 de bani: 0,084 euro majorarea de accize, 0,016 TVA aferentă). În cazul în care aceștia cedează presiunilor Guvernului, ei ar trebui să suporte integral costul de 0,084 euro/l, însă nu și pe cel de 0,016 euro implicat de TVA, pentru că în absența unor majorări de prețuri acesta n-ar mai apărea. De altfel, din punct de vedere al guvernului, al încasărilor bugetare, majorarea prețului ar fi avantajoasă, executivul încasând cu 0,016 euro/l mai mult (suma aferentă TVA) decât ar încasa în cazul în care companiile își asumă suportarea integrală a costurilor cu majorarea accizelor.