Lukoil acuză statul român că omoară concurența pe piața de carburanți prin megalicitația centralizată, de miliarde de lei, pentru aprovizionarea instituțiilor publice

Lukoil acuză statul român că omoară concurența pe piața de carburanți prin megalicitația centralizată, de miliarde de lei, pentru aprovizionarea instituțiilor publice
scris 24 nov 2020

Megalicitația ce poate sări de 4 miliarde lei prin care statul vrea să asigure în premieră, în mod centralizat, necesarul de benzină și motorină al instituțiilor publice pe 4 ani, lansată luna trecută de Oficiul Național pentru Achiziții Centralizate (ONAC) din cadrul Ministerului Finanțelor Publice (MFP), a fost suspendată, după ce a fost contestată de către Lukoil România, subsidiara locală de distribuție de carburanți a grupului rus omonim.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Procedura de achiziție a fost organizată pentru cumpărarea de carburanți destinați alimentării parcurilor auto ale unui număr de peste 1.300 de instituții, constând în ministere, structuri subordonate și teritoriale, agenții deconcentrate, autorități naționale, companii naționale, regii autonome, universități, unități militare, penitenciare, instanțe de judecată, unități medicale și altele, în baza unui acord cadru pe 48 de luni.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit documentației de atribuire, ONAC vrea să cumpere în 4 ani până la 1,01 miliarde de litri de benzină și motorină (689,5 milioane litri benzină și 320,98 milioane litri motorină), valoarea estimată maximă a acordului-cadru ridicându-se la 3,86 miliarde lei plus TVA (aproape 4,6 miliarde lei cu tot cu TVA).

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
CFA România: Leul se va deprecia în următoarele 12 luni, până la 5,01 pentru un euro. Analiștii consideră că proprietățile imobiliare din marile orașe sunt supraevaluate CITEȘTE ȘI CFA România: Leul se va deprecia în următoarele 12 luni, până la 5,01 pentru un euro. Analiștii consideră că proprietățile imobiliare din marile orașe sunt supraevaluate

Cantitatea totală minimă ce va fi achiziționată va fi de circa 274 milioane litri de carburanți (142,63 milioane litri benzină și 131,35 milioane litri motorină), la valoarea estimată de 1,054 miliarde lei fără TVA (1,25 miliarde lei cu tot cu taxă). Valoarea acordului-cadru a fost estimată pe baza analizei prețurilor la pompă ale principalelor lanțuri de benzinării din România (Petrom, OMV, Lukoil, MOL și Rompetrol) afișate în aplicația Monitorul Prețurilor, lansată de Consiliul Concurenței în vara anului trecut, față de care ONAC spune că va urmări obținerea de discounturi cât mai mari.

Licitația este însă în prezent suspendată, după ce Lukoil România SRL a contestat întreaga procedură la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și a cerut anularea acesteia. Cei de la Lukoil sunt nemulțumiți, printre altele, de faptul că documentația de atribuire prevede că acordul-cadru va fi încheiat cu cel mult 3 furnizori, cu care se vor semna ulterior contracte subsecvente, și că, mai mult, în 2021, toate contractele vor fi încheiate cu un singur jucător, cel care se va clasa pe primul loc în clasamentul discountului la preț.

"(...) această limitare a numărului de furnizori are un efect de închidere a pieței, efect ce este de nedorit pentru orice piață, cu atât mai mult pentru piața comercializării carburanților, cunoscută fiind ca o piață de oligopol, cu un grad semnificativ de concentrare, și cu privire la care autoritățile, dimpotrivă, ar trebui să întreprindă măsuri de stimulare a concurenței și de eliminare a barierelor la intrare, facilitând intrarea unor jucători noi sau a unor jucători de dimensiuni mai mici", au scris avocații Lukoil în contestație.

Prețul testelor Covid diferă chiar și cu 50% de la o clinică la alta. Cea mai ieftină ofertă: 285 de lei CITEȘTE ȘI Prețul testelor Covid diferă chiar și cu 50% de la o clinică la alta. Cea mai ieftină ofertă: 285 de lei

Potrivit sursei citate, un alt motiv de nemulțumire este acela că printre criteriile de departajare a ofertanților în privința ofertei tehnice se numără și "Susținerea a cel puțin unui proiect social/sănătate sau a unui proiect care să contribuie la protecția mediului sau în sectorul de sănătate pe teritoriul UE", în cadrul acestui factor de evaluare urmând să se puncteze "valoarea pe care ofertantul o va aloca pentru implementare, pe durata primului contract subsecvent, a cel puțin unui proiect care să aibă drept scop creșterea calității vieții persoanelor care locuiesc în zona/zonele geografice UE, îmbunătățirea mediului înconjurător arondat acestor zone sau o investiție care să contribuie la îmbunătățirea actului medical".

"În acest sens, caietul de sarcini este extrem de vag, nefiind clar ce înseamnă noțiunea de proiect social/sănătate, respectiv proiect de protecție a mediului înconjurător, rămânând la aprecierea unică (și arbitrară) a autorității contractante dacă un anumit proiect prezentat de către ofertanți este apt să atingă scopuriie avute în vedere de autoritatea contractantă la elaborarea documentației de atribuire, ceea ce reprezintă o încălcare explicită a prevederilor art. 189 alin. 1 din Legea nr. 98/2016 conform cărora: Autoritatea contractantă nu are dreptul de a utiliza factori de evaluare care să conducă la o libertate de apreciere nelimitată. Faptul că în caietul de sarcini se arată că proiectul prezentat de ofertanți trebuie „să aibă drept scop creșterea calității vieții persoanelor care locuiesc în zona/zonele geografice UE, îmbunătățirea mediului înconjurător arondat acestor zone" sau trebuie „să contribuie la îmbunătățirea actului medicol" nu este de natură să lămurească ofertanții care participă la procedura de atribuire asupra naturii/structurii așa-zisului proiect care trebuie prezentat autorității contractante. Astfel, nu există niciun criteriu obiectiv în documentația de atribuire care să determine concret în ce măsură un proiect are drept scop creșterea calitatății vieții oamenilor, în condițiile în care calitatea vieții oamenilor reprezintă în sine un concept subiectiv", se mai afirmă în contestația Lukoil.

În concluzie, compania solicită CNSC să anuleze anunțul de participare, caietul de sarcini și toate celelalte documente aferente licitației, să dispună măsuri de remediere a aspectelor contestate și să oblige ONAC să reia procedura de atribuire de la momentul anterior emiterii documentelor menționate.

viewscnt
Afla mai multe despre
licitatie carburanti
carburanti institutii publice
achizitii de stat carburanti
lukoil romania
pret carburanti
achizitii publice centralizate