Guvernul începe să folosească banii proveniți din impozitul pe veniturile suplimentare ale producătorilor de gaze naturale din perimetre offshore din Marea Neagră și din perimetre onshore de mare adâncime și la plata compensațiilor cuvenite furnizorilor de energie și gaze pentru diferența dintre costurile de achiziție din piețe și prețurile plafonate aplicate clienților finali, după ce a modificat Legea offshore pentru a putea face acest lucru.
După cum a relatat Profit.ro, printr-o OUG recentă, Executivul a statuat că respectivii bani pot fi folosiți și la alimentarea contul de Trezorerie al așa-numitului Fond de Tranziție Energetică, alimentat până de curând doar cu sume încasate din supraimpozitarea producătorilor și traderilor de energie electrică.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, Guvernul ia primii bani din supraimpozitarea producătorilor de gaze și îi mută la Fondul de Tranziție Energetică, pentru plata compensațiilor cuvenite furnizorilor.
″Se alocă suma de 1,9 miliarde lei din disponibilul existent în contul prevăzut la art. 20 alin. (8) din Legea nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore și onshore de adâncime, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea plății sumelor acordate ca măsuri de sprijin pentru clienții casnici și clienții noncasnici în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, cu modificările și completările ulterioare″, stipulează o hotărâre de Guvern adoptată în ședința de miercuri.
Executivul precizează că măsura este în acord și cu prevederile Regulamentului (UE) 2022/1854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenție de urgență pentru abordarea problemei prețurilor ridicate la energie, direct aplicabil, care include posibilitatea ca profiturile excedentare generate de societățile care desfășoară activități în sectoarele țițeiului, gazelor naturale, cărbunelui și rafinăriilor să facă obiectul unei contribuții de solidaritate temporare obligatorii, plecând de la ideea că, fără a-și modifica în mod substanțial structura costurilor și fără a- și spori investițiile, aceste companii au înregistrat o creștere a profiturilor datorită circumstanțelor bruște și imprevizibile ale războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, reducerii aprovizionării cu energie și creșterii cererii ca urmare a temperaturilor extrem de ridicate.
″Regulamentul menționat prevede, de asemenea, că încasările din contribuția de solidaritate temporară se pot utiliza pentru măsuri de sprijin financiar pentru consumatorii finali de energie, măsuri de sprijin financiar pentru a contribui la reducerea consumului de energie, măsuri de sprijin financiar pentru dezvoltarea autonomiei energetice, în special investiții în conformitate cu obiectivele REPowerEU etc″, se mai spune în nota de fundamentare.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Prima mare companie de stat care își închide conturile la o bancă austriacăGuvernul a plasat în afara bugetului de stat veniturile și cheltuielile Fondului de Tranziție Energetică, ceea ce este surprinzător și lipsit de transparență, arată Consiliul Fiscal în opinia sa oficială asupra legii bugetului de stat pe 2023. Instituția confirmă astfel o analiză anterioară pe această temă a Profit.ro, care a remarcat că draftul de act normativ nu oferă nicio informație despre estimările Guvernului cu privire la încasările și cheltuielile de anul viitor ale Fondului.
″În ceea ce privește evoluția prognozată a veniturilor bugetare pentru anul 2023, este de notat și diminuarea ponderii în PIB cu 0,45 pp a categoriei alte impozite și taxe pe bunuri și servicii (diminuare în termeni nominali față de anul 2022 cu circa 5,25 mld. lei), în principal ca urmare a faptului că, începând cu luna octombrie a.c., sumele din supraimpozitarea actorilor de pe piața energiei electrice se contabilizează în afara BGC (bugetul general consolidat – n.r.) – în Fondul de Tranziție Energetică. CF (Consiliul Fiscal – n.r.) apreciază că un asemenea fond face parte dintr-o interpretare extinsă a BGC. Totodată, CF apreciază drept surprinzătoare plasarea în afara bugetului a sumelor din supraimpozitarea actorilor de pe piața energiei electrice și pledează pentru transparență atât în ceea ce privește sumele strânse în acest fond, cât și destinațiile acestor fonduri″, afirmă Consiliul.