Veniturile Transgaz din tranzitul gazelor rusești pe teritoriul României pot scădea cu peste două treimi după expirarea actualelor contracte cu gigantul rus de stat Gazprom, iar programul de investiții al companiei este ambițios, însă prezintă totodată risc de execuție, estimează agenția de evaluare financiară Fitch, în primul raport de rating emis pentru operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, controlat de stat prin Ministerul Economiei. Fitch evaluează riscul de credit al Transgaz la nivelul BBB- cu perspectivă stabilă, similar cu cel suveran al României.
Fără să vrea, Fitch a răspuns în locul Transgaz unor întrebări adresate companiei de Profit.ro, dezvăluind datele la care expiră contractele de tranzit cu Gazprom (2019 în cazul Isaccea-Negru Vodă 2 și 2023 în cazul Isaccea-Negru Vodă 3) și faptul că acestea sunt de tipul "ship or pay".
La finalul lunii martie, Profit.ro a adresat mai multe întrebări companiei legate de posibilitatea stopării tranzitului gazului rusesc prin Ucraina, respectiv România. Transgaz a răspuns după două luni, la majoritatea întrebărilor, inclusiv cele legate de tarifele de tranzit și perioada contractuală, cu formula "având în vedere faptul că aceste contracte comerciale sunt confidențiale, clauzele acestora nu pot fi făcute public".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit Fitch, în pofida reducerii la jumătate față de anul trecut a cantității de gaz care a tranzitat Isaccea-Negru Vodă 2 și 3, Transgaz a taxat Gazprom cu aceeași sumă ca și în 2018. Afirmațiile Fitch sunt susținute și de raportul financiar al Transgaz, unde veniturile din tranzitul internațional sunt puțin mai mari ca cele de anul trecut, ca urmare a evloluției cursului de schimb.
Apare însă o întrebare: în aceste condiții, în care Transgaz a taxat Gazprom la nivelul anului trecut, chiar dacă și-a înjumătățit livrările pe coridorul trans-balcanic, ce poziție va adopta compania rusă la iarnă, în momentul în care România va solicita o suplimetare inevitabilă a volumului de gaz importat, ca urmare a declinului natural al producției?
În urmă cu un an, după cum a relatat atunci Profit.ro, o altă agenție majoră de evaluare financiară, Standard&Poor’s, a modificat perspectiva ratingului de credit al Transgaz de la "stabilă" la "negativă", printre motivele retrogradării numărându-se "posibilele presiuni privind lichiditatea și incertitudini pe termen lung legate de poziția afacerii de transport gaze a Transgaz, având în vedere modificările potențiale ale rutelor principale de transport gaze din Europa Centrală și de Est dacă fluxul fizic al gazelor rusești prin Ucraina este înlocuit cu noi rute", potrivit S&P.
CITEȘTE ȘI Directorul AIEA se pregătește să demisioneze; un român între posibilii succesori - surse diplomaticeContractul de rating cu S&P a expirat între timp, iar Transgaz a încheiat unul nou cu Fitch în primăvara acestui an.
"Ratingul BBB- reflectă profilul solid al activității Transgaz în calitate de concesionar și operator al rețelei de transport gaze naturale din România, precum și preconizarea unei contracții progresive a activității internaționale de tranzit al gazelor care derivă din traseele tradiționale. Ratingul este susținut de reglementările privind transportul gazelor din țară și de așteptările noastre că o investiție actuală semnificativă în coridorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria (BRUA) va fi adăugată la baza de active reglementată a Transgaz (BAR) care stă la baza unor câștiguri viitoare", se arată acum în primul raport Fitch privind riscul de credit al Transgaz.
Potrivit sursei citate, rata reglementată a rentabilității acordată Transgaz prin lege, de 6,9%, în a patra periodă de reglementare, septembrie 2019-septembrie 2024, stimulează investițiile în rețea, volumul planificat brut al acestora din intervalul respectiv, de 5,1 miliarde lei, fiind apreciat de Fitch ca fiind concomitent "ambițios" și "cu risc de execuție". Fitch precizează că eventualele venituri viitoare ale Transgaz din preluarea și transportul gazelor din perimetrele offshore din Marea Neagră nu au fost luate în calcul la stabilire ratingului companiei.
CITEȘTE ȘI OTP Group a finalizat achiziția subsidiarei Societe Generale din MuntenegruAlte proiecte majore ale Transgaz cu termene de finalizare prelungite sunt dezvoltarea Coridorului Sudic pentru preluarea gazelor din Marea Neagră (2021, față de 2020 inițial), faza 2 a interconectării sistemului național de transport cu conducta de tranzit T1 la Isaccea și reverse flow (2020, față de 2019), dezvoltări în zona de nord-est pentru asigurarea legăturii cu Republica Moldova (2021, față de 2019), BRUA faza 3 (2025, față de 2023), noi dezvoltări în scopul preluării gazelor din Marea Neagră (2021, față de 2019), modernizarea stațiilor de măsurare Isaccea (2020, față de 2019) și Negru Vodă (2021, față de 2019).
"Pe termen mediu și lung, ne așteptăm ca cash-flow-rile operaționale din profitabilele activități de tranzit de gaze (provenite din Rusia – n.r.) din Ucraina spre Bulgaria să se contracteze gradual cu peste două treimi. Acest lucru reflectă expirarea actualelor contracte de tip ship or pay (în T2 2019 și T3 2023), despre care estimăm că nu vor fi înlocuite integral de rezervări de capacitate pe termen scurt, pe măsură ce apar noi rute de export al gazelor rusești. Cu toate acestea, estimăm că expirarea contractelor de tranzit, laolaltă cu decizia reglementatorului de a include investițiile legate de tranzitul internațional în BAR, vor duce la un mix de business în care operațiunile legate de BAR vor avea o pondere de circa 90%, ceea ce, pe termen lung, va poziționa Transgaz mai aproape de statutul operatorilor omologi cu activități de transport pur intern, cu capacitate de îndatorare mai mare", afirmă cei de la Fitch.
CITEȘTE ȘI Bulgaria a început sacrificarea porcilor în apropiere de granița cu RomâniaLa 31 decembrie 2019 expiră contractul de tranzit dintre Gazprom și Ucraina.
Agenția dă ca exemple de evoluții posibile care ar putea duce la îmbunătățirea ratingului actual al Transgaz reducerea volatilității cash-flow-ului generată de mecanismul ex-post de corecție a veniturilor din tarife și diminuarea riscului de execuție a investițiilor majore.
În schimb, potrivit Fitch, ratingul Transgaz ar putea suferi corecții negative dacă intervin modificări adverse ale legislației românești privind gazele naturale, revizuiri în jos ale estimărilor privind fluxurile de gaze rusești care tranzitează România sau în situația în care operatorul nu reușește să finalizeze proiecte majore de investiții, cu efecte financiare concrete.