Lukoil a primit în această săptămână o veste rea și una bună de la compania de specialitate James Fisher Marine Services (JFMS), angajată de gigantul rus să scaneze apele din perimetrul Trident, cu rezerve estimate la 32 miliarde metri cubi de gaze. Vestea “rea” este că JFMS nu a găsit nicio comoară romană, bizantină, otomană sau venețiană pe fundul Mării Negre. Vestea bună este că, astfel, Lukoil a primit un certificat de “descărcare arheologică” și poate fora fără griji administrative după cele 32 miliarde metri cubi de gaze din perimetrul respectiv.
James Fisher Marine Services (JFMS) a anunțat în această săptămână că a finalizat un proiect de sondaj submarin pentru Lukoil Romania în sectorul român al Mării Negre.
Obiectivul studiului submarin era de a vedea dacă în apele perimetrului Trident, operat de Lukoil, se găsesc artefacte arheologice.
Studiul a fost efectuat pe un perimetru de 8x6,13 kilometri, unde este programată instalarea a trei sonde.
Este vorba de sonda de explorare Trinity-1X și 2 sonde de evaluare a zăcământului, A1 și A2. Lucrările de forare a viitoarei sonde de explorare Trinity-1X ar urma să înceapă în septembrie 2019, după obținerea tuturor aprobărilor necesare, și sunt programate să dureze circa 3 luni. Forajul se va face până la o adâncime de 3.250 de metri, în condițiile în care adâncimea apei în zona de amplasare a sondei depășește 1.000 de metri. Dacă rezultatele explorării vor fi mulțumitoare, în 2020 și 2021 Lukoil va fora și 2 sonde de evaluare a zăcământului, A1 și A2.
Potrivit Offshore Energy Today, JFMS a efectuat studiul la comanda Lukoil, pentru ca gigantul rus să se conformeze noii “legi offshore”, care prevede ca orice operator offshore să efectueze un sondaj de verificare arheologică.
Analiza datelor nu a evidențiat ținte de interes arheologic potențial, ceea ce înseamnă că autoritățile române sunt acum libere să emită un certificat de descărcare de gestiune arheologică, iar Lukoil își poate continua operațiunile de foraj și construcție.
Lukoil a anunțat, în urmă cu 4 ani, descoperirea în perimetrul Trident a unui zăcământ de gaze naturale cu rezerve estimate preliminar la peste 32 de miliarde de metri cubi, echivalentul consumului pe 3 ani al României.
Sucursala București a subsidiarei olandeze Lukoil Overseas Atash BV deține 87,8% din drepturile concesiunii, fiind și operator al acesteia, restul de 12,2% fiind în posesia producătorului român de stat Romgaz.
Lukoil este cel mai discret dintre operatorii concesionari de perimetre petroliere din sectorul românesc al Mării Negre. Raportul pe 2018 al grupului nu face nicio referire la operațiunile upstream din România. De asemenea, rușii nu s-au implicat public deloc în dezbaterile și polemicile cu privire la forma finală a Legii offshore, adoptată anul trecut de Parlament și față de care ExxonMobil, OMV Petrom și Black Sea Oil&Gas și-au exprimat în repetate rânduri nemulțumirea, atât cu privire la aspectele fiscale, cât și în ceea ce privește obligația de a tranzacționa pe bursa românească jumătate din viitoarea producție din Marea Neagră.
Una dintre explicații este că, spre deosebire de companiile petroliere menționate mai sus, Lukoil a început mai târziu explorarea în Marea Neagră, acordul de concesiune fiind semnat în 2011, și are deci mai mult timp la dispoziție până la momentul în care va trebui să hotărască dacă merită să treacă la etapa de producție.
Rușii sunt în plin proces de obținere a autorizațiilor și permiselor impuse de lege pentru demararea unei noi campanii de foraj de explorare în offshore-ul românesc, având deja elaborat raportul la studiul de evaluare a impactului proiectului asupra mediului.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Plan: Antifrauda va fi desființată, iar "bucățile" - transferate la administrațiile județene ale ANAF. Finanțele și conducerea ANAF lucrează la reorganizarea FisculuiOperațiunile vor fi efectuate de la bordul uneia dintre cele mai mari și mai performante platforme maritime mobile de foraj din lume, Scarabeo 9, care aparține companiei italiene de servicii petroliere Saipem. Și cei de la Saipem s-au întâlnit luna trecută cu reprezentanții ACROPO. Baza logistică onshore a operațiunilor Lukoil va fi amplasată în portul Midia, în incinta șantierului GSP Shipyard, parte a Grup Servicii Petroliere, companie deținută de omul de afaceri Gabriel Comănescu.
Scarabeo 9 a mai lucrat în Marea Neagră, însă în sectorul rus al acesteia, pentru altă companie petrolieră majoră din Federația Rusă, Rosneft, în cadrul unui proiect dezvoltat în parteneriat cu italienii de la Eni. De altfel, în 2017, uriașa platformă, în lungime de 115 metri și lățime de aproape 87 de metri, care poate găzdui 200 de persoane, a fost reasamblată în Portul Constanța, după ce fusese parțial demontată pentru a putea traversa strâmtorile Dardanele și Bosfor.
Potrivit datelor raportate la Ministerul Finanțelor, din 2011 și până în 2017 inclusiv, Lukoil Overseas Atash BV Sucursala București a înregistrat cheltuieli totale cumulate în valoare de aproape 3 miliarde de lei, cele mai mari fiind cele consemnate în anii 2015 (1,41 miliarde lei) și 2017 (1,16 miliarde lei).