Profitul net al companiei de stat Conpet Ploiești, concesionara sistemului național de conducte de transport al petrolului și produselor petroliere, a avansat cu 8,5% în primele 9 luni din 2015, la 52,01 milioane lei, ca urmare a majorării cu peste 22% a cantităților de țiței din import transportate la rafinăriile românești, precum și a creșterii cu până la 21% a tarifelor reglementate aprobate de ANRM pentru transportul de către companie a țițeiului din import.
Astfel, cantitățile de țiței din import transportate de Conpet au crescut cu 22,3% în primele 9 luni ale anului, la 2,36 milioane tone, în timp ce cele de țiței din producția internă au scăzut cu 1,6%, la 2,93 milioane tone.
Potrivit datelor INS, importurile de țiței ale României au crescut cu 5,7% în primele 9 luni ale anului, la 5,26 milioane tone.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cifra de afaceri a companiei a crescut ușor, cu 1,3%, la 285,66 milioane lei, în condițiile în care veniturile din transportul țițeiului din producția internă au scăzut cu 1,9%, la 232,6 milioane lei, iar cele din transportul țițeiului din import s-au majorat cu 18,2%, la 51,2 milioane lei.
Majorarea tarifelor a îmbunătățit marja de profit a Conpet din activitatea de transport al țițeiului din import cu aproape 31%, de la 14,46% la 18,92%. Per total (transport țiței din producția internă plus import), marja de profit a companiei din transport petrol a crescut în primele 9 luni din 2015 cu aproape 11%, de la 16,95% la 18,79%.
Principalii clienți ai Conpet sunt OMV Petrom, Petrotel Lukoil și Rompetrol Rafinare, operațiunile derulate cu aceștia reprezentând 99% din cifra de afaceri a companiei.
De la 1 februarie anul acesta, printr-un ordin, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a majorat cu 10,3% tarifele practicate de Conpet pentru transportul țițeiului din import la rafinăriile din bazinul Ploiești, respectiv Petrobrazi (OMV Petrom) și Petrotel (Lukoil). În funcție de cantitatea transportată, noile tarife variază între 23,06 lei/tonă și 28,03 lei/tonă.
Pentru transportul țițeiului din import la rafinăria Petromidia a Rompetrol, ANRM a majorat tarifele practicate de Conpet cu 20-21%. În funcție de cantitatea transportată, noile tarife variază între 4,58 lei/tonă și 7,85 lei/tonă.
Majorarea a fost efectuată la cererea Conpet, care a solicitat indexarea respectivelor tarife cu 20,83%, procent mai redus decât inflația cumulată înregistrată din decembrie 2009, de la ultima modificare a tarifelor.
Tariful mediu pentru transportul la rafinării al țițeiului de producție internă a rămas nemodificat, la 78,64 lei/tonă. Potrivit referatului de aprobare a ordinului ANRM, din structura tarifului a fost eliminat elementul de cost reprezentat de serviciile de manevră ale OMV Petrom în și din gara Brazi, pe liniile ferate uzinale ale rafinăriei Petrobrazi, pentru cantitățile de țiței descărcate la rafinăria Petrobrazi, element de cost reprezentând echivalentul a 2,75 lei/tonă.
În schimb, celelalte componente ale tarifului au fost actualizate cu inflația consemnată în perioada octombrie 2013 – noiembrie 2014, de 2,29%. În plus, în tarif a fost inclusă și influența impozitului pe construcții speciale datorat de Conpet pentru instalațiile sale, care este de 0,41 lei/tonă. Per total, a rezultat menținerea actualului tarif reglementat mediu pentru transportul la rafinării al țițeiului din producția internă, de 78,64 lei/tonă.
Compania a dobândit calitatea de concesionară a sistemului național de transport al țițeiului în 2002, prin încheierea unui acord petrolier de concesiune cu ANRM. Conpet administrează o rețea de conducte cu o lungime de circa 3.800 de kilometri, care străbate 23 de județe.
Compania este listată la Bursa de Valori București (BVB) și este controlată de statul român, prin Ministerul Energiei, cu 58,71% din acțiuni.