Dezechilibrele majore generate de criza de semiconductori în industria auto din Europa au produs și o reașezare a ierarhiei marilor constructori, în funcție de capacitatea fiecăruia de a se adapta la criză. În acest context, noua companie Stellantis, înființată la începutul acestui an, a reușit să depășească pentru prima dată liderul Volkswagen Group, în luna octombrie, pe piața din Europa.
Piața de autoturisme din Europa a înregistrat o veritabilă prăbușire în ultimele patru luni, din cauza crizei de cipuri, însă vârful acestei lipse acute de componente electronice s-a resimțit în luna octombrie, când mai multe uzine au fost nevoite să oprească producție timp de săptămâni întregi, lăsând astfel fără mașini sute de mii de clienți.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Volkswagen Group, cel mai mare constructor auto din Europa și unul dintre cei doi mari giganți ai industriei care își dispută titlul de lider global, a înregistrat din acest motiv, în octombrie, un declin de 44% față de anul anterior, ceea ce echivalează cu peste 100.000 de autoturisme în minus, în condițiile în care pandemia, care a generat nivelurile scăzute din 2020, a avut un impact mai scăzut asupra industriei, în 2021.
Cele două mari mărci de volum ale grupului, Volkswagen și Skoda, au pierdut 42% și, respectiv, 50%, echivalentul a peste 40.000 de unități pentru VW și 25.000 de unități pentru Skoda. La aceste pierderi se adună și cele ale Audi, de circa 23.000 de unități, adică 49% față de anul trecut. Și SEAT a avut pierderi importante (43% - 12.000 de unități) și numai Porsche a rezistat crizei, înregistrând o creștere de aproximativ 300 de unități, un volum mult prea mic. În aceste condiții, volumul total al autoturismelor înmatriculate de grupul german a scăzut la 134.103 unități, potrivit datelor ACEA.
Principalii concurenți ai VW, grupul Stellantis, format la începutul anului prin fuziunea PSA Group și FCA, a reușit să treacă prin criză cu o scădere mult mai mică, în luna octombrie, 33%, ceea ce în volume înseamnă aproximativ 73.000 de unități pierdute. Volumul total, astfel înregistrat, s-a ridicat la 147.80 unități înmatriculate, compania franco-italo-americană reușind pentru prima dată să-și depășească rivalii, în Europa.
Mărcile Stellantis au avut scăderi aproape identice, în jurul valorii de 33 de procente fiecare, cu excepția Alfa Romeo, care a scăzut cu 48%, valoare compensată de DS, care a scăzut cu 16,5%. Volumele pierdute au fost diferite la fiecare marcă, în funcție de capacitățile fiecăreia. Cea mai mare pierdere a venit de la Peugeot, circa 25.000 de unități, urmată de Fiat și Citroen, cu circa 15.000 de unități pierdute, Opel, 12.500, Jeep 4.000.
Cele două companii continuă să-și păstreze ierarhia cu care ne-au obișnuit, dacă analizăm datele pe 10 luni. VW Group are aproape 2,1 milioane de autoturisme înmatriculate, cu 2 procente peste nivelul din 2020, în timp ce Stellantis a înregistrat un volum de 1,8 milioane de autoturisme înmatriculate, cu 1,9% mai multe față de perioada similară din 2020.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC Piața de autoturisme din Europa s-a prăbușit în octombrie. România - una dintre cele mai mari scăderi de pe continent. Dacia păstrează un avans modest față de 2020, cu o cotă de piață majoratăCel de-al treilea jucător din piață, Grupul Renault, are un volum mult sub nivelul celor două companii de pe locurile 1 și 2, în luna octombrie, de exemplu, înrgistrând jumătate din înmatriculările Stellantis. Cu 76.705 unități, Renault Group a avut o scădere de 31,7% și o pierdere de peste 35.000 de autoturisme, față de luna similară din 2020. Marca Renault a pierdut cele mai multe mașini, circa 27.000, adică 36%, în timp ce Dacia a avut o scădere de 23,5%, adică 8.600 de mașini în minus. După 10 luni, grupul Renault are 836.388 de autoturisme înmatriculate și o scădere de aproape 10 procente a înmatriculărilor, generate exclusiv de scăderea mărcii Renault (15%), compensată în mică măsură de o creștere de aproape 1 procent a celor de la Dacia.
Înmatriculările de autoturisme din Europa s-au ridicat la aproape 800.000 de unități în octombrie, în scădere cu 30%, respectiv, la 9,96 milioane în intervalul ianuarie – octombrie, cu 2,7% mai multe decât în 2020.