Guvernul spaniol a acuzat autoritățile franceze că frânează sosirea la Paris a trenurilor operatorului național spaniol Renfe, denunțând încă odată lipsa de reciprocitate a Parisului în materie de liberalizare a pieței feroviare, informează AFP.
"Este clar pentru toată lumea că Franța recurge la orice mijloc pentru a împiedica o adevărată liberalizare a pieței sale. Asta înseamnă că jucăm după reguli diferite", a declarat ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente, într-un interviu acordat cotidianului El Pais. "Din acest motiv, sunt sceptic cu privire la posibilitatea ca trenurile Renfe să poată oferi legături cu Parisul înainte de luna decembrie, și posibil chiar și în 2025", a adăugat Oscar Puente.
În cadrul procesului de liberalizare a transportului feroviar european, operatorul Renfe a demarat în luna iulie 2023 legături directe de mare viteză între Barcelona și Lyon, iar ulterior între Madrid și Marsilia. Compania spaniolă a devenit al doilea operator străin care concurează cu SNCF-ul francez, după Trenitalia în 2021, scrie Agerpres.
Obiectivul afișat de Renfe era acela de a avea trenuri care să circule între Spania și Paris începând din vara lui 2024, pentru Jocurile Olimpice. Însă Renfe, care a achiziționat pentru acest proiect în jur de 30 de trenuri de mare viteză de la constructorul spaniol Talgo, a fost nevoit să își revizuiască acest obiectiv, evocând ultima dată luna decembrie 2024.
Pe de altă parte, operatorul național francez SNCF operează deja pe piața din Spania, via filiala Ouigo, începând din primăvara anului 2021. Trenurile acestui operator deservesc în special Barcelona (nord-est), Valencia și Alicante (est) precum și Valladolid (centru). Legăturile cu Andaluzia (sud) ar urma să fie lansate la toamnă.
Intrarea pe piață a Ouigo, care a fost urmată la finele lui 2022 de lansarea celei de-a treia companii, Iryo, pe rețeaua spaniolă, a bulversat piața feroviară din Spania, provocând scăderi puternice de prețuri și o creștere a numărului de pasageri pe legăturile vizate.
Însă a generat și critici din partea autorităților de la Madrid, care acuză Parisul că nu joacă după aceleași reguli. Criticile sunt însă respinse de autoritățile franceze, care vorbesc de probleme cu omologarea materialului rulant și cu sistemele de semnalizare, pentru a-și justifica încetineala.
"Aceasta este una dintre problemele cu liberalizarea pieței feroviare: nu există reciprocitate", a insistat ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente.