Producătorul francez Alstom are de plată în acest moment penalități de 90 de milioane de lei pentru întârzierile înregistrate la livrarea trenurilor contractate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și în jur de 22-23 milioane de euro pentru garniturile de metrou care trebuiau să circule pe Magistrala 5.
Cifrele au fost anunțate de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, care a mers în Gara de Nord pentru a vedea cinci vagoane și două locomotive modernizate din fondurile proprii ale companiei CFR Călători, arată Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Pe 14 iunie va fi prima cursă București-Constanța (cu vagoanele modernizate - n. r.). E un lucru bun, să știți, că aceste vagoane și locomotive au fost făcute din venituri proprii ale CFR Călători. De asemenea, ei au foarte multe proiecte în derulare, de modernizare. De exemplu, încă șapte contracte, aproape un miliard de euro - vreo 900 de milioane de euro - care sunt din PNRR. Sigur, vine și partea cealaltă, cele gestionate de cei de la ARF, unde lucrurile, pe o parte din contracte nu sunt încurajatoare, că trebuie să le spunem și pe cele bune și pe celelalte. Există întârzieri la acele trenuri (...) și în acest moment vorbim de penalități undeva în jur de 90 de milioane lei (...). Nu vă spun că mai un pic, e anul, de când a venit acea garnitură și care e tot în teste. Eu înțeleg că suntem undeva mai la marginea Europei, dar în momentul în care ai un contract - ai venit, l-ai câștigat, e pe bani, că nu e muncă patriotică - e bine să te ții de termenii acelui contract sau, dacă nu poți, să-i lași pe alții, că poate alții se țin. Așa că profit de această ocazie - și e unul din motivele pentru care am venit astăzi - să transmit că se poate și să fie o lecție și pentru cei care tot întârzie și tot amână livrarea anumitor garnituri de tren, dar penalitățile curg și vor curge și în continuare. La fel și la metrou. La metrou s-a ajuns pentru garniturile de metrou la peste 20 de milioane de euro, dacă nu mă înșel, în jur de 22-23 de milioane de euro. Aceeași companie", a afirmat șeful de la Transporturi.
În acest context, Grindeanu a făcut un nou apel la producătorul de material rulant să livreze atât trenurile de călători, cât și pe cele de metrou, avertizând că penalitățile vor curge în continuare.
"(...) eu sper să se depășească în perioada următoare, cum sper să se depășească și la metrou. Eu înțeleg că poate nu e așa interesantă piața din România ca piețele din alte părți, dar dacă tot n-ai această aplecare, poate alții pot să facă mai bine aceste contracte. Vorbim într-un final, dacă facem un total, sper să nu greșesc, dar sunt 162 de garnituri de tren noi în diverse faze de contractare în momentul ăsta în România. La unele sunt semnate contractele și trebuie să se livreze sau ar fi trebuit să se livreze, la altele suntem pe ultima sută de metri. Totuși, nu e muncă patriotică, nu suntem în alte vremuri în care nu vrem să ne întoarcem și să facem lucruri altcumva decât conform regulilor europene. Avem un contract, trebuie să-l respecți. Nu-l respecți, plătești penalități. Folosesc acest prilej ca să mai mai fac un apel la dânșii, fiindcă, altfel, penalitățile vor curge în continuare, nu le oprește nimeni", a atenționat ministrul.
În ceea ce privește vagoanele modernizate de CFR Călători, acestea fac parte dintr-un lot de șase vagoane de călători clasa a II-a. Acestea au fost modernizate în conformitate cu standardele UE la Atelierele CFR Grivița, prin programul investițional derulat în regim propriu de companie.
CITEȘTE ȘI După un acord istoric, Airbus vede viitorul în negruVagoanele modernizate vor fi introduse în compunerea trenurilor de călători în trafic intern și internațional, contribuind astfel la creșterea capacității de preluare a cererii zilnice de trafic.
Alături de cele șase vagoane nou modernizate, CFR Călători a finalizat și lucrările la două locomotive electrice.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a contractat de la furnizorul Alstom Ferroviaria SpA 37 rame electrice inter-regionale de lung parcurs printr-un contract de achiziție încheiat în luna martie 2022. Primul tren electric Alstom Coradia Stream din acest lot a ajuns în România pe 4 decembrie 2023, de atunci aflându-se în teste, în timp ce calendarul de livrare a celorlalte 36 de rame electrice RE-IR s-a decalat. Ultimele estimări indică faptul că abia în toamna lui 2024 va intra în circulație cu călători această primă ramă electrică. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei, fără TVA. Trenurile pentru ARF au fost produse în Polonia.
CITEȘTE ȘI A fost finalizat ultimul tronson, de 40 de kilometri, al axei rutiere Iași-SuceavaÎn ceea ce privește contractul pentru garniturile de metrou, primul tren Metropolis din lotul celor 13 contractate de Metrorex a sosit pe 25 aprilie la Depoul Berceni, cu aproape un an întârziere, urmând să fie verificat și pregătit pentru etapele de probe și teste specifice. Trenul ''Giurgiu'' face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziționate pe baza contractului încheiat între Metrorex și Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziție. Contractul are o valoare totală de peste 103 milioane de euro. Trenurile au fost produse în Brazilia, iar primul tren ar fi trebuit să ajungă la București în luna iunie 2023, conform contractului.
În aprilie, ministrul a transmis că penalitățile aplicate Alstom pentru întârzierile în livrarea trenurilor de metrou au ajuns la 22 milioane de euro, iar pentru 37 de trenuri destinate ARF sunt penalități de 16 milioane de euro.
„La metrou, în acest moment, trebuie să se livreze garnituri noi, de către același producător, cel care a contestat. Știți cât sunt penalitățile pentru că nu livrează? 22 de milioane de euro. Știți cât sunt penalitățile la CFR? 80 de milioane de lei. Pentru că și acolo trebuiau să livreze (cele 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs).
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Tesla a depășit BYD și a redevenit cel mai mare producător de mașini electrice. Războiul discounturilorNu e neapărat pierdere. Curtea de Apel a acceptat contestația, haideți să vedem soluția, eu sunt convins că va exista o reevaluare. ARF nu face decât să respecte deciziile instanței. Pe mine mă interesează să îmi fie livrate trenuri noi.
Că așa stau doar prin CNSC-uri și Curți de Apel, dar ei când ai câte un contract în funcție nu livrează trenuri. Mai mult decât atât au penalități de 80 de milioane de lei la CFR și 22 de milioane de euro la metrou. Dar ei fac contestație. E dreptul lor, nu vreau să fiu înțeles greșit, dar nu mai bine începem să livrăm ce aveam deja în contracte? Nu că nu vin, dar întârzie. Tot primim explicații: ba că războiul din Ucraina, ba că s-au schimbat liniile de aprovizionare...
CITEȘTE ȘI VIDEO Premieră în industria auto: Modelul chinezesc IM L6 a trecut testul elanului fără șoferNu contest. Eu mi-aș dori, la câtă comandă și la câți bani sunt, acești producători să treacă România ca prioritate. Altfel, există și altă variantă. Ai întârziat, reziliez contractul, te trec pe black list și nu mai livrezi vreodată în România, mulți ani de acum. Eu nu îmi doresc acest lucru și niciodată nu am fost adeptul acestui lucru. Eu îmi doresc să respecte contractul, dacă nu, plătesc. Dacă reziliem contractul o luăm de la capăt cu alții, ceea ce înseamnă ani pierduți”, a spus atunci Grindeanu, la Digi 24, legat de decizia de acum în cazul contractului câștigat de PESA.
Contractul încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu producătorul polonez PESA pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale nu își va produce efectele, după ce Curtea de Apel București a admis contestația depusă de Alstom.
Procedura de achiziție urmează să fie reluată.
CITEȘTE ȘI VIDEO Nou incident cu un avion BoeingÎn decembrie era anunțat că PESA a câștigat definitiv, prin respingerea contestațiilor, însă la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), licitația lansată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și pentru livrarea a peste 60 de trenuri, după ce a obținut contractul pentru alte 20 de rame - VEZI VIDEO AICI
Autoritatea pentru Reformă Feroviară se chinuie de încă din anul 2019 să achiziționeze rame electrice regionale pe baza unei finanțări europene. Prima licitație a fost în final anulată, după ce ARF a eșuat în mai multe rânduri să-i elimine pe chinezii de la CRRC, arată sursa citată.
CITEȘTE ȘI FOTO Auchan rebranduiește magazinul din Brașov în ATAC Hiper DiscountLansată în mai 2022, noua procedură presupune achiziția a 62 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rute suburbane și regionale, precum și a serviciilor accesorii privind: mentenanța și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune și asistența tehnică în perioada de garanție. Ramele achiziționate vor fi distribuite tuturor operatorilor feroviari de călători, inclusiv celor privați.
CAB pune stop contractului cu PESA
Pe 30 ianuarie 2024, după ce CNSC a respins contestația Alstom, ARF a încheiat cu PESA trei contracte pentru achiziția celor 62 de rame. Termenul pentru livrarea primei unități era de 2 ani de la semnarea contractului, iar în pentru întregul pachet de 3 ani și 6 luni.
Chiar și în aceste condiții, potrivit legislației, Alstom a putut merge mai departe și a atacat decizia CNSC la Curtea de Apel București. Acum, CAB a dat dreptate subsidiarei din România a gigantului francez, iar procedura va trebui reluată.
Situație similară la licitația pentru alte 20 de rame
Cazul este tras practic la indigo cu cel privind licitația pentru 20 de rame electrice inter-regionale. ARF a semnat contractul cu PESA, după ce CNSC a respins contestația Alstom, pentru ca în final CAB să întoarcă decizia. Achiziția este finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, astfel că ARF are termen să recepționeze trenurile până în august 2026. În caz contrar, România va pierde fondurile.