Negociatorii Uniunii Europene au reușit să obțină din partea țărilor membrie, în special de la Germania și Italia, care se opuneau cel mai susținut, dreptul de a sta deasupra autorităților naționale în domeniul stabilirii normelor de emisii pentru autovehicule, inclusiv verificarea acestora și declanșarea unor proceduri de rechemare atunci când este cazul. Noile regulamente ar urma să intre în vigoare în 2020.
Potrivit informațiilor publicate de Comisia Europeană, a fost semnat acordul de înăsprire a normelor pentru autoturisme mai sigure și mai puțin poluante, între Parlamentul European, Consiliul European și CE. Acest acord vizează în special cadrul UE pentru „omologarea de tip”, adică normele privind condițiile în care un autovehicule poate fi introdus pe piață.
Practic, acordul dă voie Comisiei Europene să se suprapună instituțiilor locale de omologare și verificare, cum este RAR în România. Autoritățile vor putea fi verificate, auditate, iar reprezentanții UE vor avea dreptul să retragă omologări și să declanșeze chemări în cazul în care sunt constatate încălcări ale normelor de emisii. Vor putea fi aplicate amenzi de până la 30.000 de euro pe mașină în cazul încălcărilor standardelor UE.
Comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, Elżbieta Bieńkowska, a declarat: „Dieselgate a dezvăluit punctele slabe ale sistemului nostru de reglementare și de supraveghere a pieței. Știm că unii producători de autovehicule nu au respectat legea și că mulți alții au profitat de lacunele existente. Pentru a pune capăt acestei situații, vom revizui întregul sistem. După aproape doi ani de negocieri, mă bucur că elementele-cheie ale propunerii noastre au fost acceptate, inclusiv impunerea unor competențe reale de aplicare a normelor și de supraveghere la nivelul UE. În viitor, Comisia va fi în măsură să efectueze verificări ale autovehiculelor, să solicite retragerea autovehiculelor de pe piața UE și să impună amenzi de până la 30 000 EUR per autovehicul atunci când se încalcă legea.”
CITEȘTE ȘI RAPORT 6% din mașinile uzate aflate la vânzare online au fost daune totale. Profit.ro a anunțat că jumătate din mașinile aduse în România, puse la vânzare, au problemePrincipalele elemente ale noilor norme sunt:
Sporirea nivelului de calitate și a independenței procedurilor de omologare de tip și de încercare a autovehiculelor înainte de introducerea lor pe piață:
Serviciile tehnice vor fi auditate în mod regulat și independent, pe baza unor criterii de performanță stricte, pentru a-și obține și menține desemnarea de către statul membru cu privire la încercarea și controlul noilor modele de automobile. Comisia și alte state membre vor putea să conteste o desemnare atunci când descoperă neconformități.
Autoritățile naționale de omologare de tip vor face obiectul auditurilor Comisiei pentru a se asigura aplicarea și respectarea în mod riguros a normelor relevante pe întreg teritoriul UE.
Propunerea Comisiei de modificare a sistemului de remunerare pentru ca serviciile tehnice să nu fie plătite direct de către producător nu a fost menținută.
Sporirea numărului de controale ale autovehiculelor care sunt deja pe piața UE:
În timp ce actualele norme de omologare de tip vizează în principal controalele ex ante ale prototipurilor luate din linia de producție, în viitor, statele membre vor trebui să efectueze în mod regulat controale prin sondaj asupra autovehiculelor aflate deja pe piață și să pună rezultatele la dispoziția publicului.
Toate statele membre vor fi capabile de acum încolo să ia imediat măsuri de siguranță împotriva vehiculelor neconforme de pe teritoriul lor fără să aștepte ca autoritatea care a eliberat omologarea de tip să ia măsuri, cum se întâmplă în prezent.
În materie de supraveghere, prevederile acordului sunt și ele detaliate:
În viitor, Comisia va efectua controale pe piață independent de statele membre și va avea posibilitatea de a lansa retrageri de pe piață la nivelul UE. Comisia va avea competența de a contesta desemnarea serviciilor tehnice și de a impune sancțiuni administrative pentru producători sau serviciile tehnice de până la 30 000 EUR per autovehicul neconform.
Comisia va conduce un nou forum privind aplicarea legislației cu scopul de a asigura o interpretare mai uniformă a legislației relevante a UE, o transparență totală în legătură cu cazurile de neconformitate, precum și o supraveghere mai eficace și mai coordonată a pieței de către statele membre.
Noul regulament menține interdicția actuală privind dispozitivele de manipulare pe care autoritățile naționale au obligația permanentă de a o supraveghea și de a-i asigura aplicarea, dar face un pas înainte. În viitor, producătorii de autovehicule vor avea obligația să ofere acces la protocoalele de software ale autovehiculului. Această măsură este strâns legată de pachetul privind emisiile în condiții reale de trafic, ceea ce va face foarte dificilă eludarea cerințelor privind emisiile, și include o obligație pentru producători de a-și face publică strategia privind reducerea emisiilor, așa cum se întâmplă în SUA.
Regulamentul privind omologarea de tip completează un număr de alte inițiative importante ale Comisiei pentru o mobilitate curată, inclusiv noile încercări îmbunătățite privind emisiile autovehiculelor care au devenit obligatorii la 1 septembrie 2017 și propunerile de noi obiective pentru emisiile de CO2 cu scopul de a contribui la accelerarea trecerii la vehicule cu emisii scăzute și cu emisii zero.
Acordul politic preliminar la care au ajuns Parlamentul European, Consiliul și Comisia prin negocieri tripartite este, în prezent, supus aprobării oficiale a Parlamentului European și a Consiliului. Regulamentul va fi apoi direct aplicabil în toate statele membre și va deveni obligatoriu la 1 septembrie 2020.